Noordkaap - Gigant (1994)

Belgiƫ
Label: Double T

1. Druk in Leuven (4:52)
  2. Laat Ons Bidden (Of Beter Nog; Laat Maar Zitten) (4:13)
  3. Het Zou Niet Mogen Zijn (Mensenzee) (3:46)
  4. Bedland (4:40)
  5. Vlaamse Zanger (3:05)
  6. Televisiethriller (3:08)
  7. Panamarenko (3:50)
  8. Gigant (5:10)
  9. Alles Wordt Asfalt (2:20)
  10. De Buren Hebben Honger (3:38)
  11. Verstandig, Wispelturig en Onhandig (3:18)
  12. Verloren Dag (5:02)
  13. De Belofte Jong Te Sterven (5:34)
Het kan klef klinken : ik ben dit album. Dank u - Stijn Meuris

avatar van titan
titan (crew)
Sublieme plaat met meeslepende muziek en prachtige teksten. Noordkaap op zijn best. 4,5*

avatar van Zachary Glass
Noordkaap is gewoon #1 bij de Belgische albums!. Dit ga ik vieren - tot morgen!

avatar van Zachary Glass
Sja - zoals ik al eerder geschreven heb (oei - we gaan in herhaling vallen ): ik ben dus echt dit album

Ik was een jongen van negen die smaak noch kraak bezat (moest nog steeds mijn eerste single kopen) toen mijn vader thuiskwam met een perspakket van de winnaars van de Rock Rally - een single verpakt in een mooi leliewit doosje.

Er stonden twee liedjes op: "Sta me bij" & "Muiterij aan boord". Ik luisterde er naar, en zoiets had ik nog nooit gehoord. Rocken in het Nederlands! - vooral "Sta me bij!" was een keerpunt in het muzikale leven van deze jongen.

Jouw trouwe ogen - hondstrouwe ogen - ik vraag me af/ik vraag me af/ben ik ooit bedrogen? - neen? toch - God sta me bij, neen - niet met mij

Ik had geen idee wat de tekst betekende - maar ik zong het wel met een rode kop (v/d inspanning ) op het verjaardagsfeestje van mijn tante.

Een tijdje later keek ik met m'n ouders naar Turalura - een show waarin de crème van de Vlaamse (what's in name? ) rock de hits van Will Tura in een nieuw jasje staken.

Het avondje kabbelde vrolijk verder ... tot plotseling Noordkaap het podium betrad en "Arme Joe" aanhief. Man, man - ik viel als een blok voor dat groepje dat brullend een ode bracht aan het noodlot.

Toen ik dertien werd - kwam deze cd uit. Een soort aanval op mensen met dode ogen, die midden in het nergens dag en nacht hun gecastreerde sleur loslaten op de wereld.

Ja - ik zie ze soms (en vrees: ben ik er nu ook één geworden?) - de verbitterde mensen die zich eenzaam en verraden voelen door de machten, ze geven alles en iedereen de schuld - terwijl ze zelf volkomen smakeloos en plechtmatig onorigineel uit de hoek komen.

Alles wordt asfalt - we zijn moderne mensen - we gaan er op vooruit, op ons tweede huid

zingt Meuris. We gaan vooruit, maar we blijven ter plekke ploeteren in het moeras van menselijke gebreken. Maar soms vliegen we ook op de vleugels van onze glinsterende innerlijke wereld: zoals in Panamarenko

Twee songs die inslaan met de kracht van een waterstofbom. Druk in Leuven blijkt dan weer een hyperrealistische song voor mij:

Het is weer druk in Leuven/De regen teistert mijn bril ... Er komt lawaai uit alle ramen ... De meisjes/jongens ... ze keuren ... de borsten bol en de vuisten gebald ... Ik zou best wel willen durven, wat ik eigenlijk echt wel wil

Hoe kan ik anders dan 5* schenken aan dit epos voor brillendragers ? (ook voor niet-brillendragers kan dit album tevens resulteren in een welgemikte adrenalinerush )

avatar van strandsmurf
Het doet mij goed te zien dat ik niet de enige Ollander ben die deze cd in zijn cd-kast heb staan. Gewoon leuke plaat

avatar van c-moon
Wat al duidelijk was met het verpletterende debut "Feest In de Stad" en opvolger "Een Heel Klein Beetje Oorlog", werd met "Gigant" 200% bevestigd: deze band deed grootse dingen, en was tot Godweetwatnogmeer in staat....

Het al gekende recept werd op Gigant verder gebruikt en subliem verfijnd, met als resultaat: een prachtplaten, en een der beste plaatjes in de Vlaamse rock 'n roll geschiedenis. Toen al hadden Meuris & co bewezen, dat
1. niet alleen De Kreuners konden rocken in het Nederlands
2. ze minstens zo goed, zoniet beter deden dan eerstgenoemde rockers
3. er aan de top naast THE SCABS, TC MATIC, ARNO en GORKI nog plaats was voor NOORDKAAP en liefst in de top 3. Het werd wrringen daar van boven..

Want, beste mensen: "Gigant" is een klassebak. En eerlijk gezegd, dacht ik toen dat ze dit nooit zouden kunnen evenaren, maar toch deden ze dat enkele jaren later met "Massis". Helaas ook hun zwanezang.

Mijn persoonlijke favoriete NK plaat wel.. dat zijn er twee... Deze GIGANTISCHE MOOIE "Gigant", maar ook: "Massis". Het is telkens alternerende en al even moeilijk kiezen welke van de twee nu het prachtigste is ... een luxeprobleem? zeker weten!
Eéén ding is zeker:
Gigant was voor Noordkaap, anno 1994 wat voor U2 "Achtung Baby" was, voor The Stones "Exile On Mean Street", .... DE ULTIEME NOORDKAAP PLAAT!. Zeg dat ik het u gezegd heb

Op GIGANT wordt weerom stevig gerockt en er zijn de nodige melancholische epics... en weerom is het smullen van Stijn Meuris' heerlijk teksten. Weerom pure poëzie, sturm und drang, melancholie, passie, hartstocht, wanhoop en waanzin. Symboliek & Dramatiek. En Schoonheid. Gaat dat alles samen. Bij Noordkaap wél.

De plaat opent met het schitterende lekker wegrockende DRUK IN LEUVEN. Ondertussen dé culthit onder menig in Leuven studerend Student. En o zo herkenbaar: "het is weer druk in Leuven, duizend fietsen gestald..."

LAAT ONS BIDDEN (of beter nog laat maar zitten).
Amen! "Alles kan beter, alles kan mooier, alles kan beter, het is snel gezegd. maar wat dan nog? We leven nog! We leven nog!". Een mooie oproep tot een beetje relativiteitszin & realiteitszin: "mensen, we zijn rijk, tenminste we leven nog, hebben zelden pijn, ja alles kan beter, de crisis te lang en in onze steden zijn de mensen bang". Observatie en ook de goede raad erbij.... Laat ons bidden! Of beter nog: LAAT MAAR ZITTEN!!!

Ook het tranendal wordt bezocht op "Gigant". Met nummers zoals HET ZOU NIET MOGEN ZIJN (Mensenzee) met het treurig orgeltje waarop de hele song zweeft..., en niet in het minst "VERLOREN DAG" ("niemand is hier geweest, niemand heeft iets gezegd, niemand heeft zich kwaad gemaakt en niemand vond dat terecht") of erger nog "DE BELOFTE JONG TE STERVEN" ("de belofte jong te sterven houdt me bezig, ik had beter niks gezegd, aan medeleven en ongeloof alvast geen gebrek"). Slik! Slik, en tegelijk wauw. Mijn mond valt open van weer eens zo'n prachtteksten, tevens vertaalt in al even knappe muzikale arrangementen. En toch ook krop in de keel. Even slikken. En nog eens. En: "amai".. Phew. Misschien toch maar niet naar luisteren als je al een wat downe bui had en al die hele dag naar Joy Division zat te luisteren

De broeierige Rock 'n Roll is zeker niet afwezig op "Gigant". Dat beloofde ik u al Luister maar naar "BEDLAND", "TELEVISIETHRILLER " (hallo bent u daar comerciele omroep? ... "Televisiethriller.. kan het beeld wat stiller?")
O ja.. "DE BUREN HEBBEN HONGER" niet vergeten...

Weerom genieten van dat heerlijk gitaarspel van Lars Van Bombast!

Heilige huisjes mogen ook omver geschopt, de waarheid mag gezegd. En zo is Meuris dan ook heel duidelijk en onverbiddelijk voor "de VLAAMSE ZANGER", in een knappe powerballad krijgt de Tien Om Te Zien schlagerzanger er een niet te weinig van langs: "Ja, Vlaamse Zanger, je bent een ware held, je kust de meisjes met de bloemen, en dan kus je je geld. // Ja er zijn de fans, stuk voor stuk lieve mensen, ze zijn braaf, ze zien je graag. Alleen vandaag." Sic.

De Gentse kunstenaar/ excentriekeling Panamarenko, kreeg ook een eerbetoon van Noordkaap. En dat in de vorm van een heerlijke, eerlijke popparel: "PANAMARENKO".
Met als devies voor onze kunstenaar, die vliegende dingen maakt die nooit vliegen... "geef nooit op!"

"Hoe hoger de hekken. Hoe gekker de gekken. Aan welke kant van het hek?". Dat vraagt Meuris zich af in de titelsong "GIGANT". De waanzin. De Wanhoop. Chaos. Of net niet niet? Waar zijn de gekken, waar zijn de echte gekken? Daarbinnen, of net buiten? Wie is er hier gek? "Hoe hoger de hekken, hoe gekker de gekken..."

Als u deze Noordkaap plaat nog niet in huis hebt.. erh, dan MOET u dat dringend doen. Verplichte kost. Komaan, kopen die boel!!! U zal er geeb spijt van hebben... !!!!

Komaan, waar wacht u op.??

avatar van titan
titan (crew)
Wie is trouwens die Vlaamse zanger waar Stijn Meuris in het desbetreffende nummer over zingt?

avatar van c-moon
Het is "de" Vlaamse zanger.. ik denk niet dat hij één bepaalde zanger op het oog had, maar wel het fenomeen van de door VTM "Tien Om Te Zien" zangers van het type ik hou van jou/ ik blijf je trouw/ kan niet zonder Jou... wiens teksten en "muziek" door anderen "geschreven" worden, en waar veel geld om draait.... We waren toen nog in de periode dat Meuris een persoonlijk strijd had aangegaan tegen de Jos Van Oosterwijcken onder ons in het nummer Vlaamse Zanger de draak stak met niet alleen "de vlaamse zanger" maar het hele gedoe errond, het hele Tien Om Te Zien gebeuren.... enzovoort..

Klepper
Heb deze plaat grijs gedraaid, schitterend album!!!

Voor mij de beste Nederlandstalige plaat ooit!! Inderdaad deze band had het, en er zat wellicht zo veel meer in. Daarbij is het ook een schande dat Noordkaap vrijwel nooit de aandacht kreeg in de Nederlandse media die ze verdiende. Hierdoor raakten ze snel uitgespeeld in Vlaanderen. Het was natuurlijk eenzaam aan de top!

Deze band, met een ijzersterke zanger/liedjesschrijver Stijn Meuris en een geweldige gitarist Lars Van Bambost waren tot heel veel moois in staat. Voor alle mensen die niet bekend zijn met Noordkaap (dus hollanders) is dit album een mooie kennismaking. Hij staat bij mij in ieder geval in de top 10. Verloren dag en laat ons bidden zijn mijn favoriete nummers van dit album die van begin tot het einde weet te boeien, verrassen... en te raken.

Voor wie het niet weten, Stijn Meuris is na Noordkaap met de band Monza verder gegaan (ook zeer goeie muziek, en weer doodgezwegen in Nederland). Lars van Bambost is zover ik weet de producer geworden van Novastar.

EVANSHEWSON
Ik verwijs naar de GIGANTISCH goede en complete bespreking van c-moon hier een post of 5 terug.

Toch jammer dat deze band wijlen is, ook al herbegon Meuris dan later met Monza.

Topplaat, beslist hun allerbeste!

Mijn favorieten; Het Zou Niet Mogen Zijn en Panamarenko!

Voor Stijn Meuris als songwriter;

avatar van Fresch
Briljante plaat met meerdere briljante songs .

Kriijgt 'maar' 4 * sterren van me omdat er volgens mij ook enkele zwakkere songs op staan .

avatar van Dielie
deze is zeer moeilijk te vinden, hab ik de indruk

flebbie
Verstandig, Wispelturig En Onhandig ***
Verloren Dag ****
De Belofte Jong Te Sterven ****

Eindoordeel : ***1/2

Ik heb her en der wat fragmenten gehoord van dit album, ik moet zeggen: ik ben onder de indruk. Dat smaakt naar meer. Weet iemand waar dit album nog te koop is? iTunes (zowel NL als BE) heeft hem niet.

Prachtige plaat! Beste nederlandstalige muziek uit de strot van Stijn Meuris. De teksten zijn subliem en creatief. Het gitaarwerk van Van Bambost heeerlijk! Zeer gevarieerd album.

De voorganger Een Heel Klein Beetje Oorlog was ook goed te pruimen, maar het album GIGANT is de max op nederlandstalig gebied. Staat niet voor niets als enige nederlandstalige muziek in mijn top 10. Noordkaap is niet meer ....snik.

Beste nummers tsja, ik moet toch kiezen:
- Laat Ons Bidden;
- Gigant
- Verloren Dag;
- De Belofte Jong te Sterven

avatar van pdonidvie
Deze plaat is een ongelooflijke prestatie in de Belpop-geschiedenis. Een ware classic. Stuk voor stuk sterke nummers. Dit is waar Noordkaap piekte.

Ik vind het altijd straf dat zo'n belangrijk werk niet meer te kopen is in de winkel. Ik heb ze weer tweedehands moeten zoeken.

avatar van Ludo
Vlaamse Zanger kan wedijveren met het beste van Edwyn Collins