Braille - The IV Edition (2008)

Label: Syntax

1. Beautiful Humanity (2:45)
  2. Submission Hold (2:55)
  3. Calculated Risk (3:44)

met Mr. J. Medeiros en Manchild

4. The IV (4:13)

met Rob Swift

5. Main Squeeze (3:50)
  6. Remember Your Path (4:27)

met Rob Swift

7. Constantly Growing (3:37)

met Speech, Surreal en Sojourn

8. Blessed Man (3:21)
  9. Many Stories (3:17)

met Barry Hampton

10. Raise the Dead (3:33)

met Poems

11. Double Dose (3:09)
  12. Counter Attack (3:06)

met Theory Hazit en DJ Idull

13. Mental Guards (Snitch Blade) (3:51)
  14. Get It Right (4:16)

met Ragen Fykes

15. Restless (2:36)
  16. The Cure (2:19)
  17. ADDvice * (2:55)

met DJ Bombay

avatar van Osiris Apis
Komt dit album niet op zijn eigen label Hiphop Is Music uit?

avatar van J.M.
Hier kijk ik heel erg naar uit. Shades of Grey vind ik nog steeds geweldig, hopelijk komt deze in de buurt van dat niveau.

avatar van jelmer19
Heb net het nummer ''Counter Attack'' geluisterd..
klinkt best leuk, maar super goed is het niet

avatar van MFPascal
Met die lijst producers moet dit haast wel dope klinken. Advance gelekt trouwens.

avatar van jelmer19
Klinkt zeker weer goed deze... Weer een paar fijne producties.
Ook vind ik brailles stem nu wat beter om aan te horen.

Ga dit de komende tijd eens goed beluisteren

avatar van Osiris Apis
De producties vind ik beetje tegenvallen. Braille vind ik inhoudelijk wel goed. De track 'The IV' vind ik duidelijk de uitschieter.

avatar van J.M.
Is deze nu al gelekt dan? Want ik kan alleen de advance vinden.

avatar van J.M.
Ik luister nu de Advance, maar de nummers zijn precies hetzelfde als hier staat en ik hoor niemand promo er door heen zeggen. Dus dan zal ik wel de goede versie hebben.

avatar van Rhythm & Poetry
Die versie heb ik ook J.M. volgens mij is het gewoon de goede versie.

SinX
Is het nou wel de goede versie? die gelekt is? ik wil die namelijk even horen niet de advance

avatar van jelmer19
Was erg benieuwd naar deze plaat, ''Shades Of Grey'' was een erg lekker album met producties van hoog niveau en goeie teksten. De stem van Braille vond ik altijd wat minder maar op dit album vind ik het qua stem aangenamer om te luisteren.
En na een aantal luisterbeurten vind ik dit weer een alleraardigst album. Braille blijft tekstueel gewoon goed en het overgroote deel van de producties zijn ook weer goed verzorgt. Braille heeft gewoon een leuke eigen sound die ervoor zorgt dat de gehele cd boeiend blijft.
Nummers als ''The IV'' , ''Blessed Man'' en ''Restless'' zijn de betere tracks op dit album. Eerst maar eens een 3,5*

fastpulseboy
Lyrisch
ly·risch
1 van de aard van lyriek, tot de lyriek behorend
2 bevlogen, enthousiast => laaiend enthousiast, wild enthousiast

Het woord wordt op mume vaak verward met "textueel" volgens mij....
waar en hoe dat ontstaan is, is mij een raadsel.....

avatar van MJ_DA_MAN
Tja, dat komt natuurlijk door het Engelse woord ''lyrics'' (teksten dus).

avatar van hiphopmaster
De rapper Braille heb ik behoorlijk hoog zitten. Maar na de enigszins teleurstellende Box of Rhymes was ik benieuwd wat The IV Edition zou opleveren. Helaas vind ik dit ook niet helemaal top. Er staan echt wel redelijke nummers op, maar over het algemeen stellen de producties zeer teleur.
Overduidelijk is The IV het beste nummer met een overdreven geniale Rob Swift on the cuts!!
Nummers als Beautiful Humanity, Calculated Risk, Remember Your Path en Constanly Growing trek ik ook nog wel. Maar de rest stelt niet echt veel voor.
Raise the Dead, Main Squeeze, Mental Guards en Blessed Man zijn de grootste missers imo.

avatar van J.M.
Ik hou hem voorlopig nog op een dikke 3,5*. Het is zeker een goed album met vooral, zoals van Braille gewend, erg goede teksten. Helaas zitten er toch wat irritante refreintjes tussen en zijn sommige beats toch wat minder. Maar op dit album staat genoeg goeds wat mij betreft.

avatar van Rhythm & Poetry
Producties zijn een stuk toegankelijker in vergelijking met zijn vorige werk. Het neigt meer naar commerciel. Braille flowt er iig wel goed op, dus daar ben ik blij mee. Dat dit album dan wat eerder begint te vervelen dan zijn andere platen (waar ik meer moest inkomen) is daar een gevolg van. Tekstueel is het Braille zoals ik hem ken en kan waarderen. De nummers zijn wel erg aan elkaar gewaagd en ook dat kan ik waarderen. Het verveelt mij voorlopig nog niet, maar ben benieuwd of dit album door zijn (in mijn oren) commerciele sound mijn aandacht vast kan blijven houden. Nipt maar verdiend: 4*

avatar van MJ_DA_MAN
Is dit niet de advance-versie? De retail is volgens mij nog steeds niet gelekt, hoor.

avatar van J.M.
Kan me niet voorstellen dat dit de advance-versie is. Maja: You Never Know.

avatar van Rhythm & Poetry
Toch maar voor de zekerheid mijn stem weg gehaald nog 2 dagen afwachten...

avatar van MJ_DA_MAN
Dit is in ieder geval de achterkant van de CD, dus kijk zelf maar of jullie de goede versie hebben .

avatar van Rhythm & Poetry
Ja dan heb ik hem toch, maar wacht toch maar voor de zekerheid af tot ik hem gekocht heb. Maar kan me niet voorstellen dat de versie die ik beluisterd heb niet de goede is.

Paar zeer strakke nummers, maar voor de rest gaat ie toch aan mij voorbij.

Toch een groeiertje... 3,5*

Social_Mask
In 1 keer raak bij mij. Voor Shades of Grey had ik een paar luisterbeurten nodig, maar dit vind ik vrijwel direct erg goed. Voor nu 4*, maar kans op stijging, Baille vind ik een sterke rapper en ook de beats klinken strak. Alhoewel, zoals J.M. zegt, hier een daar wat minder refrein.

avatar van Shelter
Vet album, snap niet wat precies commercieel is aan de beats maar goed naar mijn mening lekker in het gehoor. Many Stories is een erg persoonlijk nummer, goed gerapt.
Het lijkt soms een beetje op Styles of Beyond