Atomic - The Bikini Tapes (2005)

Noorwegen
Jazz
Label: Jazzland

1. Geometrical Restlessness (5:55)
  2. Feets from Above (8:34)
  3. Kerosene (12:35)
  4. Leave Stacy (6:39)
  5. Boom Boom (13:38)
  6. Den Flyktiga Magneten (6:00)
  7. El Coto (10:05)
  8. Bop About (7:38)
  9. Alla Dansar Samba Till Tyst Musik (12:22)
  10. Konrads Hopp Om Livet (9:49)
  11. Pyramid Song (5:36)
  12. Toner Fran Forr (6:02)
  13. Alla Dansar Samba Till Tyst Musik (9:46)
  14. Hyper (6:10)
  15. Kerosene (13:21)
  16. Re-Lee (6:47)
  17. Boom Boom (13:32)
avatar van The Scientist
Prachtig album.. Verzameling van meerdere optredens die ze gedaan hebben.. helaas ook vrijwel onvindbaar tegen normale prijzen.. mocht iemand er vanaf willen

avatar van The Scientist
En laat ik zelf eens een stukje neerzetten over een plaat die ik de laatste tijd zeer vaak mijn boxen laat passeren. Te weten de Bikini Tapes van Atomic.

Atomic is een gecombineerd Zweeds/Noors jazz-collectief bestaande uit 5 personen, een drummer, bassist, pianist, trompettist en saxofonist (onder andere bekend van Scorch Trio, School Days en veel andere samenwerkingen). Ze hebben inmiddels sinds 2001 vier verschillende albums uitgebracht, die allen de moeite waard zijn. Vandaag wil ik het hebben over (in mijn ogen) de interessantste hiervan.

The Bikini Tapes is een serie live-opnamen van de band die in 2004 in Noorwegen gemaakt zijn, dit was aan het begin en het eind van hun europses tour, en de verandering is erin te merken. Zowel nummers van het voorgaande Feet Music en Boom Boom worden gespeeld, maar ook nummers die (nog) niet uitgebracht zijn. Sommige nummers staan er meerdere malen op, maar dit valt niet of nauwelijks op door de verscheidenheid waarmee gespeeld wordt.

Een afwisseling van geniale solo’s, fantastisch samenspel, en een ijzersterke ritme-sectie (luister bijvoorbeeld naar Boom Boom, afsluiter van het eerste album, met alles van dit) maken dit zo vermakelijk, voor mij is dit alles wat (moderne) jazz hoeft te brengen. The Bikini Tapes is voornamelijk een mix van de wat traditionelere free-jazz (a la Ornette Coleman) en de wat modernere improvisatie, en dat is goed te horen. Loslopende bas-, piano- en blaassolo’s worden afgewisseld met momenten van intiem samenspel (bijvoorbeeld op Pyramid Song, cover van een nummer van Radiohead). Voornamelijk de karakteristieke drums van Nilssen-Love lopen het album goed door en weten mij altijd zeer goed te vermaken.

Er zit voor mijn gevoel gewoon een enorme afwisseling in de muziek die hier gemaakt wordt. De ene keer gaat het rustigjes aan, de andere keer wordt het wat extremer, zonder direct dissontant uit de toon te vallen. Het doet me vaak aan alsof het als modern werk in de jaren 60 gemaakt had kunnen worden, maar tegelijk weet het ook op een ‘modernere’ manier te boeien.

Zo ook zijn de bandleden in meer rustige bands te vinden (Free Fall, Trygve Seim, solo-platen van Wiik), maar ook in de meer rare freejazz/improvisatie-bands (Scorch Trio, Peter Brotzmann, Ken Vandermark). Enorme veelzijdigheid en goed luisterplezier op deze plaat in ieder geval. Een bewijs dat dit soort muziek niet alleen van vroeger is.

avatar van Tha)Sven
Scorch Trio vind ik geweldig, dus misschien dat ik dit ook maar eens moet uitproberen. Je verhaal klinkt in ieder geval erg interessant.

pretfrit
The penguin guide to jazz (met een goede neus voor interessante nieuwe intwikkelingen) is er ook zeer over te spreken (topscore)

wcs
pretfrit schreef:

En daar hebben ze groot gelijk in . Dit is gewoon 2 en half uur lang genieten van jazz op topniveau. Alles is aanwezig : variatie, bezieling, perfect samenspel maar evengoed enorm lekkere solo's, spelplezier,...
Dit doet me denken aan het beste wat de freejazzbeweging uit de jaren 60 te bieden had. Ik hoor er Ornette Coleman, Don Cherry en op de wat stevigere stukken zelfs een beetje Cecil Taylor in terug. En op vlak van afwisseling tussen stijlen zonder daar bij ook maar een seconde aan kwaliteit in te boeten, kan hij zich gerust meten met The Black Saint And The Sinner Lady.
Het doet me echt plezier om te horen dat er hedendaags ook nog steeds jazz van die klasse gemaakt wordt en dat ik live dus ook nog mooie jazz ga kunnen meemaken.
Zeker een nummer als Kerosene moet heerlijk zijn om eens live mee te maken. De energie en de kracht in dat lied zijn zo prachtig dat het een smile van jewelste op mijn gezicht weet te toveren. De opwinding die bij het publiek opgeroepen wordt en de respons die de muzikanten krijgen is ook mooi om te horen. Regelmatig hoor je bij een nieuwe solo spontane vreugdekreten opduiken uit het publiek waardoor ik zeker weet : dit groepje en de belevenis die hun muziek is, ik moet het eens meemaken.
Het valt ook wel op dat in dit genre de liveplaten altijd van enorme klasse getuigen. De vooropgestelde ritmes worden strak en met veel kracht uit de instrumenten geperst en de improvisatie lijkt haast altijd de muziek naar een nog hoger niveau te stuwen.
Dit is dus steengoed en ik heb er 5 dikverdiende sterren voor over, nu nog een plaatsje in mijn top 10 zoeken

avatar van The Scientist
zo.. en laat dat eens meer mensen motiveren ook naar deze plaat te gaan luisteren....

een echt favoriet nummer kan ik niet echt noemen.. het gaat gewoon aan een stuk door heerlijk door.. vooral de echt vrije stukjes weten me goed beet te pakken

avatar van Dreten Bukgat
interesse gewekt!

even kijken waar ik dit album kan luisteren...

The Scientist schreef:

En er is een reissue geweest ... enkel op vinyl, op NoBusiness.... een Litouws platenlabel.. nog steeds aan de prijzige kant, maar het is nu te doen, dus bevindt deze zich inmiddels in mijn bezit .. ik ben een zeer gelukkig man .. wel is het een andere album-art dan deze... erg aparte hoes heeft ie gekregen.

The Scientist schreef:

Volgens mij heb ik deze in Oslo toch recent gewoon in de bakken zien staan. Op CD that is.

avatar van The Scientist
Dan had je die beter kunnen kopen denk ik, is echt al tijden out of print... Heb ze op ebay/amazon verkocht zien worden voor prijzen rond de 70-80 dollar

Je hebt 'm zelf wel ?
Ik kom nog wel eens in het hoge noorden en moet dan wel eens een uurtje tijd doden. Oslo heeft niet zoveel platenzaken meer, maar bij de platenkompaniet stond ie dit najaar zeker nog.

avatar van The Scientist
Ik heb de reissue op LP... 70 euro is mij wat te veel.. maar mocht je hem ooit voor een redelijke prijs treffen dan mag je hem wel meenemen voor me .. ken meerdere mensen die ik er maar wat blij mee zou maken.. en ook hem zelf dubbel hebben is geen overbodige luxe... al zou ik jou adviseren hem dan zelf te houden.

dix
... en wat is redelijk ? 't is een 3 CD set dus onder de 30 euri zal ie sowieso niet gaan.

avatar van The Scientist
Nee precies... heb ook 45 betaald voor de LP versie... dus tot iets van 35 vind ik voor de cd redelijk.

Gallow
Vorige week nog voor 20 euro van discogs gehaald

avatar van Nakur
Ik had The Bikini Tapes al geruime tijd op mijn 'nog proberen' lijstje staan, en gisteren was het eindelijk zo ver. In één ruk uitgeluisterd in de trein, en dat is een groot compliment voor 2,5 uur aan jazz. Sterke composities en goede instrumentale beheersing. Bovendien is de geluidsopname (het is immers live), nagenoeg perfect. Ik juiche vrolijk mee met het publiek na een spetterende sax-solo.

avatar van Nakur
9 december in het Bim huis

avatar van noruas
Wat is Paal Nilssen-Love toch een fijne drummer. Aan alle kanten goed, al blijven de stomende versies van Boom Boom toch meestal wel het beste bij me hangen. Gelukkig wist een liefhebber me een paar jaar terug op tijd te tippen en kon ik dit nog gewoon online bestellen.

avatar van Yann
Pfuh, gister maar weer eens getracht de cd's te pakken te krijgen: er ging een set op eBay. Uiteindelijk deed deze 65 pond (ca. 75 euro), exclusief verzendkosten. Werd me toch weer iets te gortig... Als troost zojuist de nieuwe besteld bij Jazzland. Hopen dat ie een beetje gauw verstuurd wordt, zodat ik 'm nog kan horen voor ze in het Bimhuis staan de 9de.

Edit: de samples op de website en deze eerste vrijgegeven track klinken alvast weer fijn. (Edit2: heb 'm overigens ook al toegevoegd, maar moet nog geaccepteerd.)

avatar van philtuper
Is deze überhaupt te pindakazen eigenlijk? Wil 'm graag beluisteren na al die positieve reacties hierboven.

avatar van schizodeclown
De ene geniale idee na de andere krijg je hier voorgeschoteld. Magnifiek!

avatar van Leeds
Absoluut! Ook voor mensen die minder van jazz houden mogen eens een poging wagen. Fantastische composities. Na het beluisteren van Niechec, één van de allerbeste platen uit 2016, (Jazz fusion) zal ik deze ook es kort na de middag opleggen. It's a jazzy day today!

Soledad
Oef ben blij dat ik deze nog kon aanschaffen zojuist op discogs voor 40 euro... nu is hij voorlopig weer even overal uitverkocht denk ik. Ik had nog niets beluisterd en heb em eigenlijk blind aangeschaft, afgaand op de verhalen hier en in de penguin bijvoorbeeld. En... nog geen seconde spijt! Ben nog steeds bij cd1 maar wat een plaat! Vrij en gestructureerd tegelijkertijd, pure kwaliteit van topmuzikanten. Heel verfrissend dit.

avatar van schizodeclown
Soledad schreef:

Ik wist niet echt dat je bij discogs kon kopen joh, als ik dat wist had ik hem ook gelijk gehaald.
Ik ben jaloers op je Veel plezier ermee!

Soledad
Haha ja joh Schizo! Discogs heeft een enorme 'marketplace' waar de kans op pareltjes veel groter is dan op eBay!

Soledad
En nu disc 2! Ik blijf me verbazen, wat een topplaat! Ik hoor Ornette Coleman, Don Cherry, Mingus en Coltrane erin terug, maar vooral een aantal hele frisse talenten. Pakkende funky thema's tot knetterende freejazz, van bop tot werelds georiënteerde jazz die me doet denken aan de jaren zestig. Maar vooral het samenspel, elkaar aanvoelen en daar op inspelen vind ik heel bijzonder om te horen. Heerlijk!

Volgens mij ook wat voor blabla

avatar van blabla
Volgens mij ook wat voor blabla

Yup. Ik kende van deze club trouwens al een ander album, Theater Tilters. Ze hangen ook rond in het Peter Brötzmann universum.

Soledad
Even voor alle liefhebbers van deze band, en de Scandinavische (free) jazz scène an sich: de heren komen in november in het Bimhuis. Ik ga heen in ieder geval! 19 euro voor een kaartje. Das minder geld dan wanneer je met je vrouw naar de bios gaat. En dan is dit ook nog eens leuker...

avatar van Supernormal
Soledad schreef:

Je moet wel een vrouw hebben die deze muziek graag hoort natuurlijk! Heb vroeger wat verkeerde keuzes gemaakt en ik krijg ze sindsdien moeilijk nog ergens mee naartoe waar er (goed) buiten de lijntjes gekleurd wordt.

Vandaag nog wat nummers beluisterd van deze cd. Die laatste Boom Boom is ook sterk. Nog een tandje sneller dan de eerste. Vooral Magnus Broo is hier steengoed. In zijn dialoog met Wiik en de ritmesectie hoor je dat fantastische kluwen van geluid. Het haakt perfect in elkaar en is tegelijk zo bevrijdend. Broo doet me hier ook wat aan Miles Davis denken, maar dan achternagezeten door een jagende ritmesectie. Ljunkvist maakt in zijn solo een serieuze detour, soms wat vreemde keuzes, toch hier en daar magnifiek als Nilssen-Love het metrum erin mept.

Heeft iemand ze al live gezien met die nieuwe drummer?

Soledad
Ha nou mijn vrouw krijg ik überhaupt niet mee naar een jazzconcert, binnen of buiten de lijntjes. Ik ga meestal eenzaam en alleen. Maar deze keer neem ik mijn ouders een keer mee. Dat wordt ook een spannende aangezien zij toch vooral van zachte mainstream jazz uit de jaren ‘50 houden

avatar van The Scientist
Het optreden staat ook al langere tijd op mijn agenda natuurlijk