Oscar Peterson Trio - We Get Requests (1964)

Jazz
Label: Verve

1. Quiet Nights of Quiet Stars (Corcovado) (2:53)
  2. Days of Wine and Roses (2:44)
  3. My One and Only Love (5:12)
  4. People (3:34)
  5. Have You Met Miss Jones (4:17)
  6. You Look Good to Me (4:53)
  7. The Girl from Ipanema (3:57)
  8. D & E (5:17)
  9. Time and Again (4:40)
  10. Goodbye, J.D. (3:00)
avatar van PaulieWalnuts
Dit is het eerste jazz album dat ik had. Ik heb het helemaal grijsgedraaid. Geweldig! Wat kan die vent piano spelen (of kon eigenlijk). Erg mooie covers staan hier op.

Favorieten: Days of wine and roses, People

Soledad (moderator)
Bijzonder dat dit album in de Penguin en op allmusic zo laag wordt gewaardeerd. Hier op mume gelukkig het tegenovergestelde. Zo zie je dat je nooit blind op onze 'critici' kunt varen. Oscar heeft ontzettend veel albums gemaakt waaronder ook een hoop mindere maar deze... is briljant.

Soledad (moderator)
Vandaag voor 2 euro op vinyl meegenomen...

avatar van Barney Rubble
Ik verkies normaal jazz met een onstuimiger karakter, maar zulke laidbackmuziek gaat er ook in als zoete koek. Een tiental sfeermakers, met heerlijk pianospel.

Soledad (moderator)
Met: Oscar Peterson (piano), Ray Brown (bass), Ed Thigpen (drums)

Lekker relaxed jazzplaatje met, ik moet toegeven, een hoge nostalgische waarde. OP is mijn vaders grote favoriet en deze specifieke plaat heeft heel wat uurtje gedraaid toen ik nog een kleine jongen was. Het is misschien wel het meest befaamde werk van Peterson’s trio met Ray Brown en Ed Thigpen. Het is een periode en een band van Peterson die ik hoog heb zitten.

Oscar Peterson luister je nooit omdat je onderuitgeschopt of in het gezicht gespuugd wilt worden. Het is geen baanbrekende, revolutionaire muziek met politieke boodschappen of avant-gardistische trekjes. Als iemand netjes binnen de lijntjes kleurt en dit tot zijn dood zou blijven doen dan was het Peterson wel. Een klein mirakel op de piano was hij wel. Een wervelende techniek en dito snelheid waarvan je alsnog een klein beetje ondersteboven kan raken. En karakter had hij ook. Zijn spel is in 3 seconden te herkennen. Het ademt een zeker respect uit naar elke pianist die voor hem kwam maar vormt een volledig eigenlijk geluid. Wat dat betreft was hij best origineel. Ach en fuck it: Peterson heeft meer dan 200 albums uitgebracht, is op meer dan 500 platen te horen. Hij speelde met Charlie Parker, Lester Young, Hawk, Ben Webster, Billie Holiday, Gerry Mulligan enz. enz. enz. Ik snap de haat (want die lijkt er soms wel te zijn) tegen hem niet zo. Peterson was een icoon in z’n tijd.

Op deze ‘We Get Requests’ hoor je het trio in uitstekende vorm. Peterson speelt er virtuoos op los op een aantal jazz standards en bijvoorbeeld een interessante remake van de Bossa Nova klassieker Corcovado. Op ‘My One and Only Love’ hangt hij de hopeloze romanticus uit en is vooral ook Art Tatums invloed duidelijk hoorbaar (z’n grote held). Brown is al net zo’n virtuoos: een man die zijn buig moeiteloos in alle hoeken weet te buigen met een heerlijk gevoel voor tuning. Thigpens rol is hier wat (te) beperkt.

Wat je een beetje mist bij dit soort studio platen is zijn durf om flink uit te pakken. Zal een kwestie van opname tijd geweest zijn. De live tracks van om en nabij de 10 minuten geven een beter beeld van zijn weergaloze techniek en grote spelplezier. Het mag de pret niet drukken. Hij heeft beter gemaakt maar deze is erg aangenaam. Op vinyl kost het je vaak niet meer dan een paar euro. Dit is lekkerder dan een Big Mac. En bovendien een gezondere investering.