Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú (1975)

Brazilië
Folk / Avant-Garde
Label: Solar

1. Trilha de Sumé (6:30)
  2. Culto à Terra (2:11)
  3. Bailado das Muscarias (4:34)
  4. Harpa dos Ares (4:01)
  5. Não Existe Molhado Igual Ao Pranto (7:30)
  6. Omm (6:03)
  7. Raga dos Raios (2:30)
  8. Nas Paredes da Pedra Encantada (7:33)
  9. Marácas de Fogo (2:34)
  10. Louvação a Iemanjá (1:53)
  11. Regato da Montanha (3:24)
  12. Beira Mar (1:39)
  13. Pedra Templo Animal (4:15)
  14. Trilha de Sumé (2:04)
avatar van essence
Dit is een stukje Braziliaanse progressieve folk/psych rock geschiedenis. Deze plaat was heel lang een gegeerd collector's item (tot 1.200$ op ebay!!), want bijna de hele voorraad werd vernield door een brand. Vorig jaar kegen we een herkansing door de heruitgave op cd.
Het is een heel inventief en verrassend stuk muziek die gaat van psychedelische jams tot pastorale stukken met invloeden van folk, jazz en Braziliaanse volksmuziek. Erg vrij en freaky maar tegelijkertijd ook heel toegankelijk. Heel fijn stukje muziek!

Poa
Opgedeeld in vier stukken (aarde: 1-3, lucht: 4-6, vuur: 7-9, water: 10-14), en met name het vuur gedeelte is geweldig.

avatar van aerobag
Once in a lifetime plaat dit, wat een geweldige psychedelische trip door de dichte tropische bossen van de amazone

avatar van EttaJamesBrown
Ben ooit afgestudeerd op de economische oorzaken en gevolgen van de ontbossing in de Amazone. Als ik dit plaatje bij het schrijven had opgezet was het een compleet andere scriptie geworden.

avatar van aerobag
EttaJamesBrown schreef:

Maar goed dat de plaat soort van bevallen is, anders had je wellicht retrospectief complete ontbossing van het Amazone gebied voorgesteld

avatar van Juul1998B
Je waant je echt even diep in de amazone met deze muziek. Zeer bijzonder.
Zou ik het elke dag opzetten? NEE
Maar dit maakt allemaal niet uit.
Het is een trip die je soms even wilt beleven als je in de mood bent.