Lucifaere - The Dragon of Old Night (2001)

Alternatieve titel: Alternative Histories Vol. IV

1 stem

Electronic
Label: Dark Age

1. Starfire (6:54)
  2. The Naga Enigma (12:14)
  3. Angkor Wat (13:39)
  4. Dragon Under Mountain (17:08)
  5. Three Wishes Made (10:13)
avatar van Gerards Dream
Op zich is het heel mooi dat je de muziek van Lucifaere zo van het net kan plukken, maar zo bij het zien van de hoesontwerpen bekruipt er toch een gevoel, wat zonde dat het er nu niet bij zit. Fraaie beelden en wellicht dito informatie. Aan de andere kant schiet het gezegde door het hoofd, dat je een gegeven paard niet in de bek mag kiijken, ja en zo is het maar net.

De muziek is een ander verhaal. Het album The Dragon of Old Night begint gelijk spannend. Het lijkt wel of ik een vervallen riool in loop. Even wat zoekende tonen en Starfire kan echt beginnen. In de gedachte slaan de vlammen alle kanten op Het is dynamiek alom en het vuur maakt vele mooie loopings Door de heerlijke drive die in de zit is het zo voorbij. Ver in het duister begint The Naga Enigma. Gevoelsmatig loop ik langs een begraafplaats voor oude buizen. Vlot hierna is er wijdse en haast verstilde muziek te horen. Hierna wordt er heel langzaam naar iets dreigends toegewerkt. Voor mijn gevoel marcheren er militairen voorbij met een gemene missie. Aan het eind gaan de gasmaskers op en is er een veld te zien waar ooit bomen stonden.

Met zwate metalen geluiden gaat Angkor Wat van start. Hierna volgt een mooi stuk wijdse muziek, waarin het lijkt of je aarde ziet rollen onder je voeten. Als de sequencers langzaam aangaan wordt dit gevoel nog eens versterkt. Hierdoor kom ik in het luchtledige terecht en als een bijzonder projectiel verken ik nieuwe werelden. Hier en daar wat dreigend, maar vooral spannend in de goede zin van het woord. En dan is daar plots het eind.

Onheilspellend is het begin van Dragon Under Mountain. In mijn fantasie maak ik kennis met het een gevaarlijke vuurspuwend wezen. Daarna heb ik het idee of ik in een grootte grot terecht ben gekomen. De muziek is donker en voor mijn gevoel kan er ieder moment iets ergs gebeuren. Even wat rust die me het idee geeft of ik door een Chinese tuim loop. Mooie statige lanen met pracht en praal. Even is het stil, en dan is daar opnieuw het gevoel dat de draak opnieuw tot leven kan komen. De expeditie door het onherbergzame gebied gaat desondanks gewoon door.

Met wat gerommel begint Three Wisches Made van start waar geluiden onder zijn te horen die me aan het Midden Oosten doen denken. Even een ritme wat niet gelijk goed opgang komt en dan is daar een behoorlijke dikke stroperige klank uit een synthesizer te horen. Gelijk muziek er in herkennen doe ik niet, maar qua geluid is het heerlijk. Hierna kabbelt de compositie even in het luchtledige, maar dan is daar opnieuw dat stroperige geluid een voorteken van een fim die op een huiveringwekkende manier tot een einde komt.

Ja, en daarmee komt het album The Dragon of Old Night bijzonder tot een eind. In het afgelopen uur heb ik dan ook erg lekkere spannende muziek voorbij horen komen die je beet pakt en laat rillen alsof je naar een spannende film zit te kijken. Een hele dikke voldoende dus.