The Chills - Kaleidoscope World (1986)

Nieuw-Zeeland
Label: Flying Nun

1. Rolling Moon (3:55)
  2. Pink Frost (4:01)
  3. Hidden Bay (1:45)
  4. Satin Doll (4:27)
  5. Doledrums (3:11)
  6. Kaleidoscope World (3:45)
  7. Purple Girl (3:24)
  8. Flame Thrower (3:19)
  9. Frantic Drift * (4:15)
  10. Bite * (2:33)
  11. This Is the Way * (2:33)
  12. Never Never Go * (2:10)
  13. Don't Even Know Her Name * (1:53)
  14. Bee Bah Bee Bah Bee Boe * (2:46)
  15. Whole Weird World * (3:29)
  16. Dream by Dream * (5:23)
  17. I Love My Leather Jacket * (2:59)
  18. The Great Escape * (2:30)
  19. Oncoming Day [Early Version] * (2:45)
  20. Dan Destiny and the Silver Dawn [Unplugged] * (2:26)
  21. Martyn's Doctor Told Me * (0:44)
  22. I'll Only See You Alone Again * (3:36)
  23. Green Eyed Owl [Live] * (5:31)
  24. Smile from a Dead Dead Face [Live] * (2:41)
JonnieBrasco
Audioscrobbler.com heeft voor mij zijn eerste vruchten afgeworpen. The Chameleons en Interpol werden gematcht met deze Chills. Pink Frost lijkt veruit het bekendste nummer te zijn van deze band, een wel heel erg verslavend liedje met een heerlijk drukkend, knus sfeertje. Ik ben zeer benieuwd of de rest van het album en van de band ook zo speciaal is!!

avatar van likeahurricane
Het concert van The chills was volgens mij het eerste concert dat ik ooit gezien heb. Het was februari 1987 in Tivoli, een betoverend mooi concert met als afsluiter 'what shall we do with the drunken sailor'.

Daarna ben ik een grote fan geworden van the Chills waarbij ik deze cd nog steeds blijf draaien.

Er zitten verslavende nummers bij, niet alleen pink frost maar ook kaleidoscope world en met name rolling moon.

De volle 5 sterren

Inderdaad The Chills is een wereldband ,wanneer Pink Frost of Satin Doll door het huis schalt ben ik in de zevende hemel

avatar van Lukas
Vreemde plaat dit. Ik dacht dat ik met een redelijk ongecompliceerd popbandje te maken zou krijgen, maar dat was nou net niet zo. Dit schiet van inderdaad af en toe redelijk oningewikkelde liedjes (This Is the Way) naar waveachtige producties (Pink Frost), een intro dat het hele nummer voortduurt (Purple Girl, w.m.b. het hoogtepunt) naar punkachtige songs (Bite). Al met al vind ik het niet echt wat. Af en toe aardig, maar vooral een bij elkaar geraapt zooitje. 2.5* voor nu.

avatar van Oldfart
Zo mooi:

pink frost (live)

en deze dan:

I love my leather jacket

twee prachtige nummers, waarvan de laatste bij optredens vaak als toegift werd gespeeld.

Prima plaat om de kennismaking mee te beginnen; het wordt alleen maar beter

avatar van dj maus
weerbarstig plaatje

als ik maar twee favorieten mag aanwijzen, is het makkelijk: natuurlijk Pink Frost en Satin Doll, maar er staan ook nog wat andere, minder voor de hand liggende juweeltjes op

toch als geheel een rommelige plaat

wijsneus
Ik kan me voorstellen dat dit rommelig overkomt.
Maar het is dan ook een compilatie van de The Lost EP ( zie discografie ), en een aantal singles ( met ook de achterkanten ) uit de beginjaren van deze band.
Ook kende The Chills een groot aantal bezettingswisselingen, kijk maar eens in het bijgeleverde boekje.
Ikzelf vind het een prachtig overzicht vanaf de start tot de CD Brave Words.
Met als absolute uitschieter Pink Frost, waarin Martin Philipps zingt over een droom, waarin hij zijn geliefde vermoordt (!). Huiveringwekkend !

avatar van likeahurricane
Voor de liefhebbers is er nu via de vele blog veel moois ontsloten.
Ook dit pareltje is nu makkelijker toegankelijk.

Deze blog genaamd naar het prachtige Chills nummer bevat nog veel meer prachtige werkjes van het legandarische Flying Nun label uit Nieuw Zeeland. Veel plezier.

avatar van waltzinblack
Zag de band in een klein kroegje (de Brouwershoek) in Leeuwarden op 16-2-1987. Niet al te veel publiek, maar een gepassioneerd optreden van Martin Philipps c.s. Ben de band daarna wat uit het oog ( en oor) verloren. Ga de latere CD's nog eens beluisteren

Ik Heb The Chills in 1989 gezien in een zaaltje in Wingene,Belgie.Heb het al gezegd in 2006 zie ik ...een pracht cd. Ben blij dat er nog altijd mensen zijn die er over praten

Perfect samengestelde verzamelaar, dit zijn gewoon netjes chronologisch hun singles en The Lost ep in volgorde achter elkaar, inclusief alle b-sides. Alleen vraag ik me af of de I Love My Leather Jacket-nummers niet nog voor die van de EP moeten. Aan de muziek moet ik nog wel een beetje wennen. Pink Frost is een fantastisch nummer, misschien wel één van de mooiste die ik ontdekte in 2012. Maar daarbuiten is het nog wat wisselend. Favorieten naast Pink Frost zijn voorlopig Frantic Drift, Bee Bah Bee Bah Bee Boe en Dream By Dream.

Zephyr
Het klopt inderdaad dat de volgorde van de nummers chronologisch is. Alleen : de volgorde die (blijkbaar) is aangehouden, is niet die van de releasedatum van de nummers, maar de opnamedata van alle 18 tracks. De 6 songs op The Lost EP (track 9 t/m 14) zijn opgenomen in Juli en September 1984. De 2 laatste nummers van deze CD zijn respectievelijk opgenomen in October 1985 (I Love My Leather Jacket) en December 1985 (The Great Escape).

Pink Frost is inderdaad prachtig; daarnaast zijn mijn favorieten op deze verzamelaar het titelnummer en de afsluiter.

Ik zou de CD weer eens moeten draaien voor een relevante waardering, maar 4* durf ik er zonder meer minimaal voor te geven.

Hemels.
Concert in de Melkweg ergens half jaren 80 zal ik nooit vergeten, wij dronken maar Martin Phillips ook. Hij beloofde ons nog een shirt.
Nooit gekregen!!!!!!!!!!!!!!

Rolling Moon, Pink Frost, pfff als je dat kan schrijven

Komt een reissue aan, op vinyl en cd!

avatar van Edwin
Hjalmar schreef:
Komt een reissue aan, op vinyl en cd!

Helaas niets nieuws onder de zon voor diehard fans. De 6 extra tracks op de "expanded 2CD reïssue" zijn allemaal eerder verschenen op Secret Box en staan in de schaduw van de 18 nummers op de originele CD. Ook blijkt nergens dat het om een geremasterde editie gaat. Afgezien van wat nieuwe liner notes heeft deze reïssue dus geen meerwaarde.

De release lijkt vooral in te willen spelen op de vinyl-hype. De originele LP telt maar 8 tracks en wordt nu uitgebreid naar een 2LP met 24 tracks. Ben je Chills fan èn vinyl fanaat, dan kun je voor slechts 44 eurootjes je slag slaan op Bol.com

Een heerlijke plaat met 8 nummers. Op de hoes staat: Eight Songs from Eight members from eight phases of The Chills.

Dan hebben we het over Dunedin Double EP, Rolling Moon single, Pink Frost single, Doledrums single en The Lost EP.

In 1989 kwam het uit op cd met nog een hoop extra tracks.

Vaak krijg ik sterk de indruk dat onze eigen Rotterdamse Rats on Rafts ongetwijfeld naar deze plaat hebben geluisterd en er vervolgens hun eigen, agressievere, draai aan hebben gegeven.

avatar van koosknook
Heb deze cd, met 18 nummers, gescharreld voor 1.50.
Halfje omhoog, omdat het zo prettig en ongecompliceerd in het gehoor ligt.

avatar van Emichel
Jammer van de slechte 'kwaliteit', anders had ik deze plaat toch wat vaker gedraaid.

avatar van likeahurricane
Live in Amsterdam (met inderdaad Rats on Rafts in het voorprogramma)

Pink Frost
Doledrums