PJ Harvey - Is This Desire? (1998)

Label: Island

1. Angelene (3:34)
  2. The Sky Lit Up (1:53)
  3. The Wind (4:01)
  4. My Beautiful Leah (2:00)
  5. A Perfect Day Elise (3:06)
  6. Catherine (4:05)
  7. Electric Light (3:04)
  8. The Garden (4:13)
  9. Joy (3:40)
  10. The River (4:53)
  11. No Girl So Sweet (2:46)
  12. Is This Desire? (3:25)
avatar van Psychonaut78
Zo'n 18 jaar geleden mijn eerste plaat van PJ. Wat een geniaal album. Zo divers. Van ingetogen liedjes tot industrieël gebeuk. Met the Garden misschien als hoogtepunt hoewel Joy mij ook altijd van mijn sokken blaast. Mijn dochter is trouwens vernoemd naar een nummer op dat album.
?????

Arbeidsdeskundige
Dit is een huiveringwekkend album. Haar stem gaat door merg en been en de instrumentatie is voortreffelijk.

QontrolFreek
Ja ja en nog eens ja! Je hebt van die platen die je ontroeren of kippenvel geven, of platen die je gewoon heel cool vind. Maar er zijn ook platen waardoor je zelf creatief aan de slag wilt. Dit is een van die laatste categorie. Potverdikkie wat een album! Krijg er een beetje Kid A associaties bij, en stiekem denk ik dat Radiohead ook in de keuken bij PJ Harvey heeft gekeken. Ik ben de laatste tijd in de ban van PJ Harvey en ik denk ze mijn aandacht nog lang zal vasthouden!

(favoriete nummer: The Garden)

avatar van spoon
Dit gaat ver, dit gaat diep. Zowel muzikaal als tekstueel. Zoals we van Polly gewend zijn, maar dan nog een stapje verder. Duister, maar veelzijdig. Elektronica is ook perfect verwerkt en heeft ruim 20 jaar later nog een tijdloze kwaliteit...en zoals hierboven al enkele keren gemeld, 2 jaar voor het bejubelde Kid A!

Sterk het gevoel dat dit haar (ondergewaardeerde?) meesterwerk is.

Geweldig album met een duister randje. Moeilijker te doorgronden dan de voorganger, maar langzaam aan wel tot mijn favoriete PJ Harvey albums gaan behoren. Fijn dat het inmiddels ook weer voor een redelijke prijs op vinyl verkrijgbaar is.

avatar van habada
bertus99 schreef:
Ik ken Harvey vooral van Stories from the city.......Die ben ik na veel luisteren erg gaan waarderen, een mooie rockplaat. Daarna ging ik verder grasduinen in haar werk en ben tot nu toe gekomen tot Oh huh her en is this desire. Beide vielen me zwaar tegen. Helemaal niet de mooie melodieuze muziek van Stories, maar sombere, sommigen noemen het liever duistere klanken met vrij weinig melodie, soms meer klankcomposities met gefluister of geschreeuw. Sorry, niet zo mijn ding dus deze cd. Of er naast Stories nog interessant soortgelijk werk van haar bestaat, da's dus mijn vraag hierbij

Ik zou eerst beginnen met To Bring You My Love en dan Let England Shake. Bij PJ is altijd een rafelrandje, hou daar wel rekening mee. Je kan ook bij haar debuut Dry beginnen die zou goed te doen moeten zijn, Rid of me is erg kaal, bijna punky.