Shad - When This Is Over (2005)

Canada
Label: Shad

1. New School Leaders (4:29)
  2. I Get Down (3:59)
  3. Out of Love (4:12)
  4. I'll Never Understand (4:27)

met Bernadetto Kabango

5. Rock to It (4:17)
  6. The Greatest Construction Crew (3:32)
  7. Question Marks (4:48)
  8. Real Game (4:27)

met B. Green

9. Wild (2:57)
  10. A Story No One Told (5:18)
avatar van thgryda
Damn P-Dawg inderdaad die producties zijn erg goed, zeker als je hoort dat ze gemaakt zijn door vrienden van hem op school... Erg dope album minstens een 4, enkel de korte duur belet me voorlopig om meer te geven al zal het ooit zeker een 4.5 worden denk ik , erg dope album thx r&p

avatar van Game
Een hele leuke ontdekking is dit. De beats lijken iets persoonlijks te hebben en passen perfect bij Shad, die met zijn aangename stemgeluid makkelijk dit album draagt. Het verveelt eigenlijk geen moment. Alleen zijn er wat nummers die minder zijn, vandaar een 3,5*.

avatar van Silky & Smooth
Ik heb het nu al paar keer gezegd, maar A Story No One Told vind ik toch wel een van het beste, misschien wel het beste (en mooiste), verhaal wat ik in een nummer heb gehoord... Kan er geen genoeg van krijgen!

"Please, seeing me life like this,
it made me think.
It could state succinctly life is if you gave me ink.
And I could maybe print every speech and thought,
and release my plot on these street I walked.
with a piece of chalk.
To paint the sharpest image of a heart,
cause as much as art can mimic,
Nothin as real as a life told from start to finish"

avatar van fabblwaps
fabblwaps schreef:
Leuke CD, voor nu een 3,5* maar kan nog een 4* worden.
Het is dus toch een 4* geworden, het blijft een erg goede CD, hoe vaak je 'm ook luistert.

avatar van Silky & Smooth
Als Shad gaat zingen op Out of Love

avatar van Fredericus
na 1 keer luisteren geef ik um een 4 maar dat zal hoogstwaarschijnlijk meer worden. Dit klinkt gewoon lekker!

avatar van IrishBastard
Shad is een hele dope mc. ook een van de niet amerikaanse dope mc's wat mij betreft.
het krijgt een 3.5 want sommige liedjes vind ik toch wat krijg ik toch niet "het"gevoel. ik weet niet echt hoe ik het anders kan zeggen maarja

avatar van IrishBastard
ik zie nu dat ik hier een foutje heb gemaakt. het moest een 4.5 zijn. want dit is toch ook echt wel een heel dope album

avatar van UmindC
Wat is dit een heerlijk album zeg!
Met name A Story No One Told.

avatar van kemm
Mooi visitekaartje van Shad, al ziet hij nog wat groen achter de oren. Z'n raps zijn reeds gevat en persoonlijk, maar niet al te doordringend. Het lukt niet de luisteraar het hele album vast te houden. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de beats. Bovengemiddeld, maar niet bijzonder genoeg om hele songs te boeien. Als album te weinig memorabel, maar wel een zeer geslaagde blauwdruk voor later werk!

avatar van Snoeperd
In verband met het Super Tiptopper topic:

Ik was al benieuwd geworden hiernaar en had het al in mijn iTunes staan. Maar nooit tijd gehad. Totdat R&P mij deze man tipte. En dit is heerlijke organisch klinkende hiphop. Bij de eerste luisterbeurt vond ik al meteen Rock to It, wat nog steeds dagelijks opstaat. Dat nummer raad ik iedereen aan, het is misschien wel de ultieme hiphop feel-good song. Shad heeft een hele fijne flow en de beat past precies bij hem. Een heel simpel gitaarriffje, maar er zit ontzettend veel in, want het geeft een fijne drive aan het nummer. Het refreintje is ook niet te versmaden. Als je meteen al een briljant nummer ontdekt op een album, is dat meestal positief voor het album. Want ik ben meteen gaan zoeken naar meer van dit soort nummers en daardoor heeft het album de laatste tijd veel opgestaan. Vooral op het eerste deel staan echt verschrikkelijk sterke nummers.
I Get Down is ook al gebouwd op een fantastisch gitaarriffbeat. Maar is toch heel anders dan Rock to It. Het bevat meer lagen en gaat misschien daardoor langer mee. De nummers van Shad klinken wel organisch en het lijkt of het live voor je gespeeld wordt, maar het blijft hiphop, en dus zijn ook de nodige samples en andere effecten toegevoegd. Maar het is een album dat ik aan beginners in de hiphop kan aanraden, het heeft wel wat weg van Atmosphere en ligt dichter tegen de pop/rock aan dan andere albums.
Qua lyrics vind ik Shad ook uitstekend. En ik heb de teksten niet zo goed bekeken, maar lyricaal zit het uitstekend in elkaar merk je bij het luisteren, de rhymes zijn vrijwel de hele tijd geweldig en enkele lines springen er uit. Een aantal teksten zijn volgens mij ook gemaakt om meegerapt te worden.
Toch bevat When This Is Over ook zwaardere nummers als I'll Never Understand. En als we het over mooie verhalen hebben mag je het laatste nummer absoluut niet laten ontbreken.
Het eerste deel is het sterkst, maar over de gehele linie een prachtig album van Shad.