Shad - When This Is Over (2005)

Canada
Label: Shad

1. New School Leaders (4:29)
  2. I Get Down (3:59)
  3. Out of Love (4:12)
  4. I'll Never Understand (4:27)

met Bernadetto Kabango

5. Rock to It (4:17)
  6. The Greatest Construction Crew (3:32)
  7. Question Marks (4:48)
  8. Real Game (4:27)

met B. Green

9. Wild (2:57)
  10. A Story No One Told (5:18)
avatar van Rhythm & Poetry
Heerlijk, relaxte muziek maakt deze man. Producties zijn rustig en soulvol. De raps worden op een goede manier gebracht en tekstueel is het dik in orde.

RedLightCityBoy
Na The Old Prince moest ik deze uiteraard beluisteren.
En ook dit is weer een heerlijk sfeervol/rustig album.

Dit album is uitgebracht op eigen budget, niet voor op de markt.
Hij heeft dit gehele album voor maar 17,500 Dollar in elkaar gezet.
En wat heb ik daar veel respect voor.

Het klinkt als een album met een perfecte productie;
de beats zijn vaak met akoestische gitaar getint door Shad K zelf.
Het geheel van de beats zijn gemaakt door studenten en vrienden waarmee hij dit voor zijn hobby deed. Eind 2005 ontving Shad een award voor best
opkomend raptalent door 91.5 The Beat's.

Het album kent voor mij alleen maar perfectie en hele mooie aansprekende teksten over alles wat hij heeft meegemaakt.
Zo is I'll Never Understand een prachtig poëzie nummer samen met zijn moeder over de burgeroolog in Rwanda (1994).
Maar hij heeft ook heerlijk vrolijke nummers met toppunt Rock To It.

Soms, heel soms wordt dit iets te rustig qua beats waardoor ik soms afgeleid wordt. (Op The Old Prince) is dit niet van spraken omdat hij daar door meer productie een stapel goede beats kreeg.

Het beste independent album ooit uitgebracht naar mijn mening.

4.5*

avatar van Silky & Smooth
Nadat ik me wat meer ben gaan verdiepen in onbekendere/underground hiphop kom ik bij zulke plaatjes. Wat zit er toch af en toe prachtige hiphop tussen. Na The Old Prince moest ik toch wel deze hebben. Ook weer een geweldige cd! Ik lees dat de beats gemaakt zijn door vrienden. Je hoort het af en toe wel, maar dat maakt het juist zo goed. Soms is iets simpels, zoiets moois. Een productie als die van I'll Never Understand is niet echt van een hoog niveau en toch klopt het hele sfeertje, door bijvoorbeeld die klokken erin. Erg mooi nummer, vooral door de tekst. Daarbij zorgen deze producties dat Shad helemaal goed naar voren komt als rapper. Hij kan op meerdere manier erg goed rappen. Rustig, vrolijk, soms ontroerend. Hij liet dit natuurlijk ook zien door acapella te rappen op The Old Prince Still Lives At Home.

En alleen voor een nummer als A Story No One Told (en op de andere cd I Heard You Had A Voice Like An Angel zij toch de nummers waarvoor ik deze cd al kan luisteren. Dit zijn de cd's die ik zoek in mijn verkenning van underground

(Bij de andere vroeg ik het ook al, maar als iemand nog tips heeft... Meld het aub! )

panjoe (moderator)
Ik vind Shad echt iemand voor Rhymesayers .

Mee eens!

Rene1979
Heel benieuwd naar dit album van de week.

avatar van toris
Nu aan het luisteren voor het album van de week topic

avatar van Bedorvenkebab
Ik beluister het album nu voor het eerst voor het album v.d. week, en het valt tot dusver positief op. Kende Shad al wel, en stond in mijn lijstje van MC's die ik nog vaker moest beluisteren. Ik las ergens dat zijn stem wat als Slick Rick klinkt, en daar ben ik het mee eens. Bij de beats (die van hoog niveau zijn) wordt veel gebruik gemaakt van akoestische gitaar, wat samen met Shad's teksten het album een eigen "gezicht" geeft. Ik schat in dat het rond de 4* zal uitkomen. Ja, dit vind Kebab leuk!

avatar van Silky & Smooth
Ik vind zijn stem soms ook wel wat op die van Travis McCoy (Gym Class Heroes) lijken. Vooral op het nummer Compromise van zijn volgende album.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik vind zijn stem op die van D-Sisive lijken, ook een MC uit Canada. Alleen dan is Shad heel wat vlotter waardoor je makkelijker naar hem kunt luisteren.

Rene1979
Dit is inderdaad een album in mijn straatje. En misschien wel een van de beste artiesten die ik via Rob heb leren kennen. (dank daarvoor). Ik begin ook niet voorzichtig met dit album. Dit is na een paar luisterbeurten al gewoon een plaat die ik vaak op wil zetten. Shad flowt goed en de beats zijn zalig. Dit zal nog vaak opstaan in huize van Roon

avatar van J.M.
Dit klinkt goed zeg! Ben blij dat het topic ''hiphopalbum van de week'' weer nieuw leven is ingeblazen .

avatar van FlyLo
Klinkt voorlopig een stuk beter dan de opvolger. Heel rustige, verzorgde hip-hop à la Rhymesayers.
Zal wel rond de 3.5-4 eindigen.

avatar van MAS
MAS
Ben hem nu voor de derde keer aan het luisteren. Erg vet album! Ik denk dat dit zeker een 4 wordt voor mij!

avatar van fabblwaps
Ik luister nu voor de tweede keer en dit gaat zeker een mooi cijfer krijgen, nog een keer of 2 luisteren en dan volgt een reactie + cijfer.

"The biggest thing from Canada since Pamela's double D's"
Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.

avatar van toris
Ik vind het ook een heel nice album. Lekkere beats, en een rustige mc er over heen. Shad flowt lekker over de beats heen. ik twijfel tussen een 3.5 en een 4, maar het wordt net een 3.5... misschien moet ik het nog een keertje luisteren.

avatar van principal2000
Dankzij de doorstart van HHAvdW beluister ik Shad. De lovende kritieken hierboven kan ik prima begrijpen. Het is een prettig album waarbij zowel de MC als de muzikale begeleiding mij wel kan bekoren. Je hoort het gebruik van live instrument(en) terug in de beats, zonder dat het te soft of niet meer hiphop klinkt. Shad flowt goed en heeft een prettige stem. Bij 1 of 2 nummers dacht ik inderdaad Slick Rick te horen. Al met al ga ik voor een score van 3,5* tot 4*. Op dit moment noteer ik de hogere score, al kan ik hier over een tijdje best wel op terugkomen. Het enige licht puntje van kritiek is dat het hele album lekker weg luistert, maar wel een echte banger mist (misschien I Get Down).

avatar van JustiFicatioN
Erg leuk album. Vooral de eerste drie nummers vind ik erg sterk. Daarna vind ik het iets minder worden. Shad heeft een erg prettige flow, waar je heerlijk op kan relaxen. De teksten mogen er ook zeker wezen.

3,5* met kans op verhoging

avatar van Reijersen
Nice! Meteen een goede binnenkomer voor het hiphopalbum van de week. Vooral mooi dat het album overkomt als één geheel. Het is ook gewoon het soort hiphop waar ik van hou. Laidback dus.

avatar van Bedorvenkebab
Eigenlijk is hier alles al gezegd over het album. Shad is een zeer aangename MC om naar te luisteren, en heeft ook inhoudelijk wat te melden. Bovendien klinkt hij vaak oprecht, zonder zichzelf een imago aan te hoeven meten:
"Never had to spray slugs, so I don't play thug"
Het album begint erg sterk met New School Leaders , waar ik onder andere Planet Asia, KRS-One, Nas, B.I.G., Guru terug hoor komen. Ook de daaropvolgende tracks zijn sterk, I Get Down is bijvoorbeeld toch een "lekkere knaller", terwijl Shad persoonlijker wordt op I'll Never Understand. Daarbij zijn de producties van erg hoog niveau, ze vullen Shad goed aan, en geven het album een eigen gezicht. Waarom dan niet hoger dan een 4*? Simpelweg omdat het album eigenlijk continu rond de vier sterren beoordeling zweeft als het ware. Zowel qua raps, beats als lyrics blijft het album op een constant hoog niveau, met lichte uitschieters naar boven (en naar beneden).
Oja, shoutout naar R&P natuurlijk, erg goed begin van Hip-Hop album van de week.

panjoe (moderator)
Is dit nou dat album wat ie helemaal met vrienden had gemaakt of zo? Of was dat the Old Prince? Ik vind deze iig een stukje beter dan de opvolger .

avatar van Silky & Smooth
Neee dat is deze. Is vind trouwens dat A Story No One Told ook wel genoemd mag worden. Dat is echt een prachtig nummer!

panjoe (moderator)
Nice! Een vriend van me was helemaal idolaat van Shad maar ik vond The Old Prince nou niet echt briljant. Dit komt meer in de buurt.

avatar van Mb.
Mb.
Leuk. Zo zou ik dit album in een woord willen samenvatten. Shad is dan ook een leuke rapper met een goede stem. Helaas laten de producties zich enigszins kennen door wat amateurisme. Je kan soms goed horen dat dit vanuit een hobby is ontstaan. Aan de ene kant zorgt dit voor slordigheidjes in de afwerking, maar aan de andere kant geeft dit de plaat juist zijn charme. Al bij al is dit, nogmaals en wederom, een leuke plaat.

avatar van fabblwaps
Leuke CD, voor nu een 3,5* maar kan nog een 4* worden. Prachtig trouwens hoe deze man in één zin de film Pretty Woman met de grond gelijk maakt.

Lukk0
Het klinkt toch wel een beetje als een Rhymesayers release, zoals enkelen hier al opgemerkt hebben. Mij doet het in elk geval in de verte wel aan Atmosphere denken, maar dan minder sterk geproduceerd en qua teksten minder puntig. Die ene regel die fabblwaps aanhaalt is trouwens wel geweldig.
In het algemeen een leuk album, luistert makkelijk weg, maar Wild is toch wel een aardige misser. Door dat hoge sample-stemmetje doet het me denken aan een bepaald nummer van Akon, waar ik liever niet aan herinnerd wordt. Van mij drieënhalve ster en een speciale vermelding voor Real Game.

avatar van fabblwaps
Die ene regel die fabblwaps aanhaalt is trouwens wel geweldig.
Voor degenen die deze CD niet kennen:

"How does pretty woman constitute romance, an old guy who's got some loot knocking boots with a prostitute?"

avatar van Brains
Relax plaatje. Shad is een zeer fijne rapper om naar te luisteren en de producties doen het over het algemeen goed. Het niveau van het album blijft redelijk constant, maar dat houd ook in dat er geen echte uitschieters zijn. Dat is gelukkig niet zo'n probleem aangezien het album aardig kort is.
Kortom gewoon een leuk plaatje die er zo nu en dan prima in gaat.

3.5*

avatar van Rhythm & Poetry
Van mij hoeft het eigenlijk niet: een plaat met een paar absolute uitschieters. Want hoewel ik dat wel degelijk kan waarderen zegt het vaak ook iets over het niveau van de overige tracks. Een top track kan pas echt excelleren, als de overige nummers allemaal net wat minder zijn. De albums die in mijn top 10 staan worden dan ook gekenmerkt door het constant hoge niveau dat ze halen. En natuurlijk staan ook daar wel wat tracks tussen die ik helemaal het einde vind, dat kan ik niet ontkennen.

Maar het liefst beluister ik een album als When This Is Over, waar alles gelijkwaardig is. Ik heb dan ook altijd zin in het gehele werk van Shad, en niet zomaar een paar losse tracks en dat vergroot mijn luisterplezier. Het geeft mij de kans om helemaal in de flow te komen van Shad en het album te omarmen.

Oowja, ik wilde eigenlijk nog zeggen dat ik When This Is Over ga verhogen naar 4,5*.

P-DawG
Ik begin met 4* maar dat kan zeker nog iets hoger uitvallen, dit is het beste werk van Shad imo. Elk nummer is goed, Shad is een geweldige emcee en de producties zijn ook om je vingers bij af te likken.