WHY? - Alopecia (2008)

Hip-Hop / Rock
Label: Anticon

1. The Vowels, Part 2 (4:04)
  2. Good Friday (3:49)
  3. These Few Presidents (3:04)
  4. The Hollows (3:54)
  5. Song of the Sad Assassin (4:12)
  6. Gnashville (3:48)
  7. Fatalist Palmistry (3:53)
  8. The Fall of Mr. Fifths (3:15)
  9. Brook & Waxing (2:34)
  10. A Sky for Shoeing Horses Under (2:28)
  11. Twenty Eight (0:44)
  12. Simeon's Dilemma (3:32)
  13. By Torpedo Or Crohn's (4:03)
  14. Exegesis (1:36)
avatar van The Scientist
Vond dit nogal een aparte plaat.. beetje tussen de hiphop en pop/rock in. Ik zit zelf tussen de 3 en 4 in.. maak er 4 van, maar dat zou kunnen zakken.

avatar van gherdt
Allemaal luisteren deze! Catchy nummers ergens tussen pop en hiphop met geweldige vondsten en meesterlijke hooks. Het zeurderige stemgeluid zit ook ergens tussen rappen en zingen in, dus vooral niet in een hokje duwen dit! Maar die teksten; scherp, ironisch en eindeloos origineel. Sodeju ik ben onder de indruk!

avatar van Osiris Apis
Het album staat nu in de Luisterpaal.
Ik ben het nu aan het luisteren. Het klinkt leuk en niet zo moeilijk als andere Anticon dingen. Het andere album 'Oaklandazulasylum' kon ik volgens mij niet zo waarderen.

avatar van gherdt
Klinkt zeker niet zo wurmerig als andere Anticon dingen inderdaad. Eerder ongelofelijk poppy, hitgevoelig bijna. In een betere wereld zou Good Friday een kneiter van een hit zijn.

avatar van John Doe

Alternatieve pop is dit wel een beetje te noemen.

Zeer mooi album, hij heeft duidelijk goed z'n best gedaan. Teksten zijn verder lekker vrij te interpreteren, wat het een duurzame dimensie meegeeft. De stem van Why? kan wat zeurderig gaan overkomen, maar de passages waarbij je je in de wolken van de cover kunt begeven geven daar een zuiverende afwisseling voor. Passages zoals aan het eind van The Fall of Mr. Fifths, waarna ook wordt gezegd ''feel a lot better now''.

Ik maak er 4 van, maar dat zou ooit omhoog kunnen vliegen.

avatar van gherdt
Half puntje omlaag vanwege het iets te grote kwaliteitsverschil tussen den eerste en tweede helft van deze plaat, met de eerste duidelijk in het voordeel.

avatar van Rhythm & Poetry
Vind het een aangename plaat. Het aandeel hiphop vind ik beperkt. Alhoewel de zanger wel wat spoken word toepast. Hij komt ook wel met goede teksten soms wat donker maar ook zeker met een ironische ondertoon. Productioneel vind ik het leuk en ook hier zie ik meer de invloeden van andere genres zoals rock. A Sky For Shoeing Horses Under is wel weer een productie waar ik wat hiphop invloeden in terug vind.

avatar van coldwarkids
Het word ook wel HipPop genoemd

...maar eigenlijk is het gewoon geniaal.
Teksten zijn echt superdoordacht, naar mijn mening dan. Hiphop zoals je het niet (vaak?) hoort.

4.5! Heel fijne plaat. Die lyrics hangen dagen lang in het hoofd ..

avatar van John Doe
Wauw, wat een clip is uitgebracht voor A Sky for Shoeing Horses Under Zeker één van mijn favoriete nummers van het album.

avatar van coldwarkids
Dit is zo'n plaat die heel origineel is. Hiphop gecombineerd met pop. Eigenzinnige band. Het latere werk, met name Eskimo Snow is ook zeer de moeite waard maar dit album kan zelden worden geëvenaard.

Favorieten: The Vowels, Part 2, Simeon's Dilemma, Fatalist Palmistry en het ultieme prijsnummer.... The Hollows