X Japan - Art of Life (1993)

Japan
Label: Atlantic

1. Art of Life (29:00)
MDV
Art of Life, een puur meesterwerk. Ik heb nooit betere combinatie van rock metal en klassiek gehoord dan deze en ik denk ook niet dat die bestaat. X Japan heeft zelden slechte muziek gemaakt maar dit is meer dan een leuk album om te luisteren, dit is echt muziek om over na te denken en nieuwe dimensies om te vinden. Alles klinkt goed, alles klopt. Het Engels van zanger Toshi is verre van perfect maar dat doet er gewoon niet toe, zijn stem is zo mooi dat je hem niet hoeft te verstaan. Ik vind de moeilijk verstaanbare teksten zelfs toevoegen aan de kwaliteit van dit nummer, het geeft het iets mysterieus, het geeft je de kans om een eigen betekenis aan ze te geven. Maar naast de fenomenale zang en de minuten lange emotionele gitaarsolo's is er nog iets anders dat deze plaat zo geweldig maakt, de piano. De pianopassage is uniek. Op het eerste gehoor lijkt het alsof pianist/drummer Yoshiki maar wat willekeurig op de toetsen zit te rammen, maar het is veel dieper dan dat.

Ik vind dat dit een zeer ondergewaardeerd album (al staat er maar een nummer op) is. Ik vind dat iedereen dit gehoord moet hebben en dat het minstens in de top 100 van de top 2000 (als die niet zo fixed en conservatief zou zijn tenminste. Dus luister het mensen! Jullie zullen er geen spijt van krijgen.

Als ik hogere waarderingen dan 4,5 sterren zou geven had ik dit album 10 sterren gegeven.

avatar van BlueVelvet
Puur afgaande op het feit dat Feedbacker bij jou op nr.2 staat, ga ik dit eens even checken

sxesven
Als je dan maar weet dat het er in de verste verte niet op lijkt hè.

avatar van BlueVelvet
Jaja, dat had ik uit zijn bericht wel opgemerkt (moet jij niet stemmen?)

MDV
O Shi- Ik ben er een beetje laat mee maar, ik moet op mijn eerdere post terugkomen. Art of life is goed maar het is niet geniaal en hoewel ik het nog steeds ondergewaardeerd is het verre van 'fenomenaal/een van de beste dingen ooit' en zijn er misschien zelfs betere dingen te vinden die vergelijkbaar zijn (zou ik graag over horen trouwens).

MDV schreef:
Art of life is goed maar het is niet geniaal
Maar het staat wel nog op nr.3 in je top10?

BlueVelvet schreef:
Maar het staat wel nog op nr.3 in je top10?

Ja, die top 10 moet ik wat aan doen, goed dat je me er op wijst.

avatar van snarf349
emotionele speedmetal achtig nummertje, maar toshi moet wel z'n mond houden, kan net zo goed in het japans gaan zingen want dat engels van hem.....
wel heel muzikaal.

avatar van Gajarigon
Toch even wat tegenwind geven. Art of Life is één lange compositie, voornamelijk bestaande uit geslaagde speedmetal en een veel te lange piano solo, met een zang in engrish eroverheen. Apart en origineel, maar toch iets uitsluitend voor de liefhebbers denk ik.