Jennifer Gentle - The Midnight Room (2007)

Italiƫ
Label: Sub Pop

1. Twin Ghosts (4:52)
  2. Telephone Ringing (3:05)
  3. It's in Her Eyes (3:23)
  4. Take My Hand (3:03)
  5. The Ferryman (4:12)
  6. Electric Princess (3:25)
  7. Quarter to Three (3:01)
  8. Mercury Blood (2:35)
  9. Granny's House (3:59)
  10. Come Closer (5:20)
Bij deze plaat denk je continu, waar luister ik naar ? Jennifer Gentle is geen zangeres, maar een Italiaanse band met (op dit album) maar 2 leden, live worden ze wel bijgestaan door drie andere leden. Het is de eerste en enige Italiaanse band die op het gerenommeerde Sub Pop label een plaat heeft uitgebracht, dit is het tweede album op dit label en het 5e album van de band. Dit album is opgenomen in een oud Italiaans huis in de Po vlakte waar een vorige eigenaar zelfmoord heeft gepleegd. Dat is al heel wat achtergrond informatie. Ik kan de twee leden nog benoemen, maar dat zal niemand iets zeggen. De twee Italiaanse jongemannen zijn duidelijk beïnvloed, maar niet door Italiaanse muziek. Nee, alles ademt de psychedelische muziek van de jaren 60 en 70 en één naam wordt genoemd in alle recensies Syd Barrett. Belangrijk in de eerste fase van Pink Floyd en juist naar de beginperiode van deze band wordt ook wel verwezen. Het album ooit gekocht in een platenzaak (3 voor 10 euro) en door de hoes en naam totaal op het verkeerde been gezet. Ik had wat folk verwacht, dat zit er wel in , maar dan is het vooral weird folk uit de jaren 60/70. Met Twin Ghosts begint de plaat nogal rustig , een beetje oude Pink Floyd, maar daarna breekt de gekte los. De zang is redelijk bewerkt, zodat je geen idee of je naar een 7 jarige of 70 jarige luistert en als je luistert heb je zonder meer het idee dat er flink wat paddo of LSD gebruikt is. Fluitjes, trommeltjes alles komt langs. Je hoort de weird folk van Incredeible String Band soms terug, maar ook andere groepen Can, Pink Floyd en er worden groepen genoemd waar ik nog nooit van gehoord heb.
Een groep en muziek onvergelijkbaar. Vreemd, bizar, jaren 60-70 psychedelica, gekte, weird, noem maar op. Zelf ken ik maar één band waaraan ik gelijk dacht.Maar dat kwam ook dat ik deze muziek in dezelfde tijd ontdekte dan die jaren 60/70 weird folk band. En dat is Comus. Nu weet ik dat het bijna heilgschennis is om maar iets met die band te vergelijken, Comus heeft een status aparte binnen de muziekwereld. Maar dezelfde gekte, onaangepastheid, originaliteit hoor ik hier terug. Ook bij Comus leek het mij onmogelijk dat ze nuchter hun muziek opnamen, maar waarschijnlijk flink onder invloed. Vanzelfsprekend heeft deze Italiaanse band zijn/haar voorbeelden en is het daarmee minder origineel. Maar ondanks dat weet je niet wat je hoort.
Zijn er nog meer liefhebbers ???