Jacques Brel - Jacques Brel (1962)

Alternatieve titel: Les Bourgeois

Belgiƫ
Label: Barclay

1. Les Bourgeois (2:55)
  2. Les Paumés du Petit Matin (4:19)
  3. Le Plat Pays (2:44)
  4. Zangra (3:21)
  5. Une île (3:44)
  6. Madeleine (2:42)
  7. Bruxelles (3:01)
  8. Chanson Sans Paroles (2:51)
  9. Les Biches (5:04)
  10. Le Caporal Casse-Pompon (2:40)
  11. La Statue (3:20)
  12. Rosa (2:43)
  13. Il Neige Sur Liège * (2:57)
  14. Pourquoi Faut-il Que les Hommes S'ennuient? * (3:32)
Van dit eerste album op het Barclay label vind ik kant A van het zeer hoge niveau van de 2 platen hiervoor: La Valse à Mille Temps & Marieke. Favorieten zijn Les Paumés du Petit Matin, Le Plat Pays & Une Ile. Alleen het refrein van Les Bourgeois is 'over the top'. Dat kan je ook zeggen van Bruxelles, een bekend nummer van Brel, maar niet mijn favoriet. Gelukkig volgen dan het mooie Chanson sans paroles & Les biches. Casse Pompon is ook pompeus en wel te. La Statue is wel weer mooi en Rosa is leuk.
Er staat dus veel moois op deze plaat, maar toch ook een paar wat mindere momenten. Niettemin alweer een fraaie plaat van de man met de schitterende stem: Jacques Brel.

avatar van Superbitch
Mijn favoriete album van mijn favoriete Belgische zanger. Enerzijds zijn er komische liedjes als Bruxelles, Madeleine en Rosa, anderzijds is er die poëtische ode aan België Le Plat Pays. Brel barstte altijd van energie op het podium, zweette zich te pletter. Zijn teksten en zijn stem hebben een nostalgisch kantje maar zitten tegelijk vol joie de vivre. Hij durfde de spot te drijven met de gevestigde orde, maar kon zich evengoed laten gaan in dromerig sentiment. Ik ben geneigd hem boven om het even welke Franse zanger te plaatsen.