Tiamat - Amanethes (2008)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. The Temple of the Crescent Moons (5:32)
  2. Equinox of the Gods (4:34)
  3. Until the Hellhounds Sleep Again (4:05)
  4. Will They Come? (5:12)
  5. Lucienne (4:39)
  6. Summertime Is Gone (3:52)
  7. Katarraktis Apo Aima (2:41)
  8. Raining Dead Angels (4:17)
  9. Misantropolis (4:12)
  10. Amanitis (3:20)
  11. Meliae (6:09)
  12. Via Dolorosa (4:04)
  13. Circles (3:47)
  14. Amanes (5:30)
  15. Thirst Snake * (4:53)
totale tijdsduur: 1:01:54 (1:06:47)
avatar van snarf349
die gozer kan nog steeds niet zingen, maar dat is juist de charme van deze band.
niets nieuws onder de zon, maar wederom een meer dan uitstekende plaat .

wel veel verschil tussen de harde en de rustige nummers, met als uitschieter (dieptepunt) het melige - meliae -.

It's been a long time but we are here again.
It's been 5 long years of thunder, lightning and rain.
So cold, so hard without you.
But tonight, we're coming trough!

Eerste 4 zinnen van het album, of het nou bedoeld of onbedoeld is... Ik vind het in iedergeval een supertekst na de comback van Tiamat 5 jaar na Prey.

Een zeer divers album met harde nummers. "Equinox Of The Gods" doet me erg veel denken aan Samael. Ook staan er wat rustigere melodische nummers op en er is in sommige nummers naast de stem van Johan ook een vrouwenstem te horen.

Voor de 10 keer dat ik het album nu beluisterd heb is voor mij nu het mooiste nummer "Via Dolorosa"

Een superplaat waarin Tiamat al het beste uit hun vorrige albums haalt!

er hangt een lekker duister sfeertje op deze plaat!!

avatar van james_cameron
Het dronkemansgelal van Edlund in sommige songs kan me niet bekoren, maar het songmateriaal is gelukkig vrij sterk. Geen topper, daar zijn een aantal songs gewoonweg te vlak voor, maar als geheel genomen zeker geen verkeerd album. Te weinig uptempo songs, dat wel. Zoals altijd.

avatar van Von Helsing
Toch wel een fraai album van Tiamat, vooral Misantropolis en Amanitis zijn geweldig.

avatar van e.n.d
Mij iets te langdradig allemaal, maar Amanes is wel een mooi nummer.

avatar van e.n.d
e.n.d schreef:
Mij iets te langdradig allemaal, maar Amanes is wel een mooi nummer.

Ik neem dit terug, na een tijdje luisteren komt deze plaat toch mooi uit de hoek.

Sammael
Tot mijn grote schrik zie ik dat ik hier nog niet op gestemd had. Amanethes krijgt van mij een dikke 4 sterren, erg goed Tiamat-album. Wat steviger ook dan het voorgaande werk, vooral op de eerste paar nummers lijkt de band weer wat terug te grijpen op hun oude metalgeluid. Later krijgen de rustigere sfeervollere songs weer de overhand, waardoor dit een mooi gevarieerd album is geworden. Vlak trouwens ook de bonustrack, Thirst Snake, niet uit, want die had wat bij betreft net zo goed als reguliere track geplaatst mogen worden.

avatar van Rinus
Geweldig album. Behoorlijk heavy en sfeervol. En gezegend met een wereld productie.

Staan erg goede nummers op, maar waarom zoveel 'opvulmateriaal'. Minder was Meer geweest.

avatar van Darkzone
Alleen al vanwege de hoes, zouden ze hem (weer) op vinyl uit moeten brengen...