The Dismemberment Plan - Emergency & I (1999)

Label: DeSoto

1. A Life of Possibilities (4:34)
  2. Memory Machine (2:43)
  3. What Do You Want Me to Say? (4:18)
  4. Spiders in the Snow (3:50)
  5. The Jitters (4:19)
  6. I Love a Magician (2:38)
  7. You Are Invited (4:52)
  8. Gyroscope (2:29)
  9. The City (4:26)
  10. Girl O'Clock (2:54)
  11. 81/2 Minutes (2:57)
  12. Back and Forth (5:07)
avatar van stoepkrijt
Amerikaanse indie, dat kan heel verkeerd uitpakken. Ik ken voorbeelden van veel te hip aandoende indierock zonder scherpe randjes, zonder degelijke riffs en met vervelende nasale stemmen. Slappe hap dus. Dat was mijn doemscenario bij deze plaat, maar dat scenario is niet uitgekomen. Alleen op het nasale stemgeluid scoort The Dismemberment Plan een vol punt.

Emergency & I is een echt rockalbum met spannende composities, interessante teksten en originele wendingen. Aan scherpe randjes geen gebrek. Met ‘echte’ rock bedoel ik stevig gitaarwerk, een goed volume en een soms grungy en punky sound. Met spannende composities bedoel ik onder andere de songstructuren (die zelden couplet-refrein-couplet-refrein-bridge-refrein volgen), de geregeld tegendraadse ritmes (de vierkwartmaat is hier geen vanzelfsprekendheid) of de gelaagdheid en drukte aan geluiden. Een ander voorbeeldje dat me is opgevallen is dat ieder refrein in You Are Invited een andere instrumentatie heeft. Er zijn nog veel meer details te noemen en daar houd ik van.

Wat ik ook erg fijn vind zijn de soms bizar catchy zanglijnen. Niet alle melodieën en zangpartijen zijn even makkelijk meezingbaar, daarvoor zijn ze soms gewoon te snel, te moeilijk of te tegendraads. Er zijn echter genoeg voorbeelden van passages die perfect mee te zingen zijn. What Do You Want Me To Say is echt heerlijk om mee te brullen, net als You Are Invited. En Back and Forth ook wel.

Minpuntje: Soms is het allemaal nét wat te veel van het goede. Af en toe wordt het gewoon te rommelig en chaotisch of te geforceerd tegendraads. I Love A Magician is echt te ver doorgeslagen en voelt als een slecht geslaagde poging om lekker dwars te zijn. Girl O’Clock is ook een voorbeeld, terwijl Gyroscope en Memory Machine nog net aan de goede kant van de lijn weten te blijven.
Een ander minpuntje zijn de liedjes zonder pit. Ze zijn schaars, maar ze zijn er (Spider in the Snow, The Jitters) en ze halen de vaart er behoorlijk uit.

Over de gehele linie is Emergency & I een behoorlijk stabiel album dat creativiteit en speelsheid combineert met aanstekelijkheid én een lekkere partij rockmuziek. Dat beloon ik met een ruime voldoende. Dat er geen hogere score in zit komt door het ontbreken kan échte toppers die me naar de repeatknop doen grijpen.