Trus'me - Working Nights (2007)

Dance

7. Narda (7:42)
  8. Trus'us (3:38)
  9. 12:12 (12:12)
avatar van John Doe
Bijzonder gaaf album. Soul / funk staat er nu als genre, maar electronic hoort er ook nog bij te staan. Het is eigenlijk een gemengde pot van van alles en nog wat. Jazz, soul, funk, disco en korte stukjes cinematische ambient. Maar dit alles valt eigenlijk onder de paraplu van deep house, wanneer het zo wordt uitgevoerd als Moodymann het bijvoorbeeld doet. Degene die dit geproduceerd heeft komt echter niet uit Detroit en is niet zwart, ook al zou je dat bijna kunnen verwachten, maar komt uit Manchester. Een geweldige debuutplaat, die niet onderdoet voor een album van Moodymann. Samples zijn erg mooi gekozen en toegepast.

Poa
Absoluut een mooie plaat. De overeenkunsten tussen deze muziek en die van Moodymann is duidelijk merkbaar, maar ik vind zelf dat dit er net niet aan kan tippen.

Er wordt een geweldige sfeer neergezet, de samples kloppen en zijn inderdaad sterk gebruikt. Het enige wat hier en daar ontbreekt is memorabel materiaal om dit alles overtuigend samen te voegen en naar een hoger niveau te tillen. Dan had het een meesterwerkje kunnen zijn.

Een hele toffe smeltkroes in ieder geval, van een producer waar ik zeker meer van op moet zoeken.

heerlijk, fijn, sfeer....4.5 en klaar. niks meer aan doen. topplaat

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik ben dit album naar aanleiding van het nummer W.A.R., dat ergens op deze site (ik kan het nu even niet meer terugvinden) werd gepost, gaan luisteren, en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Waar dit losse nummer, met zijn lange speelduur, me na enkele luisterbeurten licht ging vervelen, past het perfect in de context van het geheel. Working Nights is namelijk een lekker zomers plaatje, waarvan de meeste nummers perfect geschikt zijn voor zowel een lome middag in de zon als een avondje rustig dansen in de langzaam afkoelende buitenlucht.

Als we gaan classificeren zou ik deep house inderdaad als primaire muzikale stijl noemen, maar die term dekt de lading van het album totaal niet. Er wordt namelijk, zoals hierboven al opgemerkt, gevist uit een hele rivierendelta van dansbare stromingen: soul, funk, disco, exotische volksmuziek, hiphop, tech house, om er een paar te noemen. Bij dit soort cross-over ondernemingen hangt het falen of slagen vaak af van de focus die nodig is om het tot een samenhangend geheel te breien. De artiest moet de samensmelting van stijlen niet als primair doel hebben, maar als middel om een mooie luisterervaring te scheppen. En in het geval van Working Nights lijkt Trus'me daar behoorlijk goed in te zijn geslaagd.

avatar van pinguin#13
Poa schreef:

Heerlijk, die woordspeling. Ben het trouwens met je eens. Beiden schilderen zalige groovescapes, maar die van Moodymann zijn moodyer en groovyer.

avatar van T.O.
Beetje late to the party, maar wat een intrigerende plaat dat W.A.R.
Mini deephouse epos.