Dramatis - For Future Reference (1981)

Label: Rocket

1. Oh! 2025 (4:26)
  2. Human Sacrifice (3:48)
  3. I Only Find Rewind (3:52)
  4. No One Lives Forever (3:48)
  5. Love Needs No Disguise (4:36)

met Gary Numan

6. Turn (4:31)
  7. Take Me Home (5:35)
  8. On Reflection (3:22)
  9. Ex Luna Scientia (4:56)
avatar van Ceasar
April 2022 heeft Cherry Red Records dit album als dubbel cd uitgebracht. Het album is aangevuld met b-kantjes, single versies, single only tracks en 8 live-tracks.

avatar van RonaldjK
Leuke en onverwachte ontdekking bij mijn reis door het land van synthwave.

In april 1981 trok synthesizer-new wavepionier Gary Numan zich na drie succesvolle jaren met internationale hits terug na succesvolle optredens in het Wembleystadion. De frontman had ofwel geen concrete plannen, ofwel hij was klaar met optreden, ofwel het was een marketingtruc. Hoe dan ook, zijn bandleden maakten een doorstart als Dramatis. Later dat jaar verscheen hun debuut For Future Reference. Dit bij het label The Rocket Record Company van Elton John.

We horen hybride synthesizerwave, met zowel gitaar, bas, drums als een grote rol voor synthesizers. De zang werd gedaan door Chris Payne, al vermeldt de hoes net als bij andere groepsleden slechts 'backing vocals'. Wat klinkt is muziek die zich nog het beste laat vergelijken met Ultravox, dat ook een hybride concept hanteerde.

Vier nummers blijven vooral hangen: opener Oh! 2025, dat met een kleine twee jaar werkelijkheid gaat worden, is uptempo en zet meteen de toon; I Only Find Rewind is wat ernstiger met een repeterende synthesizerloop en een heel melodieus en pakkend refrein dat invloeden uit de symfonische rock bevat; Turn bevat in het intro vioolspel van Payne, wat de gelijkenis met Ultravox doet groeien, gevolgd door een uptempo beat en opnieuw symfonische invloeden, deze keer in het gitaarwerk; hoogtepunt is het afsluitende Ex Luna Scientia, een bijzonder gevarieerd nummer met een drukke, klassiek-beïnvloede pianosolo. Op het bombastische af.
Single Love Needs no Disguise, met gastzanger Gary Numan (hoe sympathiek) haalde in december '81 twee weken #33 in de British Charts. I Can See Her Now werd in november '82 nog eens #57.

De leden van Dramatis waren ondertussen in twee groepen actief. Want al in datzelfde 1981 besloot Gary Numan zijn carrière te vervolgen met het album Dance, waarna de groepsleden bij hem terugkeerden en Dramatis even makkelijk werd opgedoekt. Daarmee is For Future Reference een onopvallend album in de new wave, echter te fraai om te vergeten.
Zoals Ceasar al noemde, in 2022 met de nodige extra nummers verschenen, meer details hier op Discogs. Deels ook op uw streamingplatform.