Jimmy Reed - I'm Jimmy Reed (1958)

Blues
Label: Vee-Jay

1. Honest I Do (2:40)
  2. Go on to School (2:47)
  3. My First Plea (2:45)
  4. Boogie in the Dark (2:34)
  5. You Got Me Crying (2:35)
  6. Ain't That Lovin' You Baby (2:14)
  7. You Got Me Dizzy (2:53)
  8. Little Rain (2:45)
  9. Can't Stand to See You Go (2:50)
  10. Roll and Rhumba (2:46)
  11. You're Something Else (2:35)
  12. You Don't Have to Go (3:05)
avatar van LeRoi
Beste Blues-artiest ooit......punt.

avatar van Stijn_Slayer
Dat ook weer niet, wel een hele goede.

avatar van Hendrik68
Dit album is ook verkrijgbaar als dubbel CD met op de eerste CD liefst 35 nummers te beginnen met bovenstaande. Voor de echte bluesliefhebbers een must. En ik word een steeds grotere bluesliefhebber.

avatar van Stijn_Slayer
Klopt, daar staat Found Love ook integraal op.

Het verbaast me enigszins dat er zo weinig op Reed gestemd is. Hij was toch wel één van de grote namen in de blues. Zijn stijl van spelen is van grote invloed geweest op de doorbraak van de blues (voor zover je van een doorbraak kunt spreken). Je hoort hier al duidelijk de parallelen met veel bluesrockbands uit de sixties. Elvis heeft ook werk van hem opgenomen.

Wat ik op wel een beetje mis zijn wat solo's hier en daar. De plaat doet me een beetje denken aan deze: Pinetop Perkins & Willie "Big Eyes" Smith - Joined at the Hip (2010)

avatar van AOVV
Jimmy Reed is cool. Dat is, na het beluisteren van dit toffe album, toch wel een feit dat ik moet vaststellen. Al was hij natuurlijk vooral cool, omdat Jimmy jammer genoeg al lang is komen te gaan.

Maar je hoort de energie en lust in zijn spel, en daar kan je jezelf aan optrekken. Het is meer dan vermakelijk, het gitaarspel, de zang en de harmonica. Ik moet Stijn dan ook bijtreden in zijn statement dat dit van grote invloed is geweest op de sound van al de bluesrockbands die in de sixties als paddenstoelen uit de grond schoten.

Jimmy Reed is niet m'n favoriete bluesartiest, maar toch zo eentje waar je naar moet geluisterd hebben in je leven.