Bangles - Greatest Hits (1990)

Label: Columbia

1. Hero Takes a Fall (2:54)
  2. Going Down to Liverpool (3:40)
  3. Manic Monday (3:06)
  4. If She Knew What She Wants (3:50)
  5. Walk Like an Egyptian (3:24)
  6. Walking Down Your Street [Single Mix] (3:17)
  7. Following (3:21)
  8. Hazy Shade of Winter (2:47)
  9. In Your Room (3:29)
  10. Eternal Flame (3:56)
  11. Be with You (3:02)
  12. I'll Set You Free [Single Mix] (4:51)
  13. Everything I Wanted (3:37)
  14. Where Were You When I Needed You (3:05)
avatar van stereo
The Bangles; één van mijn favoriete groepjes die volledig uit vrouwen bestaan! Eigenlijk mijn favoriete want eerlijk: er zijn er niet zoveel...:D

Manic Monday en Eternal Flame zijn klassiekers en perfecte popnummers en uiteindelijk brengen ze allebei een BIG smile op je gezicht. Manic Monday zeker in mijn geval; toen ik deze zomer werkte speelde dit iedere maandag morgen op de radio... Een zalig nummer op de dag mee te starten!

Vandaag hoor de ik in de auto Eternal Flame op de radio... en eenmaal thuis gekomen album gezocht en weer eens hard door de boxen laten klinken! Waarom deze en niet een van de reguliere, wel op dit album staan alle nummers die je in mijn ogen nodig hebt van deze band, mede door de goeie tracklist... niet te lang en niet te kort (klein uurtje):
- perfect

Voor ik vergeet:
Walk Like an Egyptian heerlijk, gewoon lachen, die heb ik nog op singeltje eigenlijk jammer dat hij zo nooit meer uit de kast komt... (ik vind het namelijk veel werk om 1 de snelheid naar 45rpm te veranderen en dat plastiekje er op te steken voor uiteindelijk 1 liedje...)

Conclusie: een hele goeie pop plaat hiermee heb je alles in huis wat je moet hebben van The Bangles!

Van de Bangles heb ik naast al hun reguliere werk 2 compilaties in de kast staan: deze Greatest Hits uit 1990 en Best Of uit 1999.
Op Best Of staan 18 nummers en hier 14. Toch wint Greatest Hits het hier, want op Best Of staan maar 7 hits (8 als ik de dubbele a-kant Let It Go erbij reken) en is de rest aangevuld met fijne album tracks. Op Greatest Hits staan ook een aantal nummers die niet op de reguliere albums terechtkwamen + de remix van I'll Set You Free.
Omroepen zoals de VARA en VPRO draaiden vaak de Bangles in hun radioprogramma's.
De VPRO zond toen ook een live-concert uit in het programma Backline.
Hero Takes A Fall was hun eerste single als The Bangles, daarvoor hadden ze al een paar singles gemaakt onder de naam The Bangs. Er zijn ook gerelateerde bands op te noemen zoals bijvoorbeeld Blood on the Saddle en The Runaways. Op de b-kant van Hazy Shade Of Winter staat weer een song van ex-Runaway Joan Jett.
De Bangles deden regelmatig een beroep op het werk van anderen (Big Star, Jules Shear, Prince, Katrina and the Waves etc.), maar schreven zelf ook een aantal songs. Ze deden ook mee als backing vocalisten op bijvoorbeeld Change of Heart van Cyndi Lauper. Lauper werd zelf ooit bekend door het coveren van Girls Just Wanna Have Fun van Robert (r.i.p.) Hazard en songs van andere artiesten.
Live wisten de Bangles ook best hun 'mannetje' te staan. Die versies klinken soms nog ruiger dan die op de plaat terechtgekomen zijn. Op het album All Over The Place werden ze nog als alternatieve rockers gezien, maar op het album Different Light is het al muziek voor de massa geworden. Everything is ook een redelijk album, maar ik vind de twee voorgangers stukken beter. Ze hebben daarna nog het come back album Doll Revolution gemaakt, maar het deed niet meer zoveel als de singles en albums uit hun gloriejaren.
Gisteren hoorde ik voor het eerst de originele demo-versie van Jules Shear en daarbij heb ik net zulke gevoelens als bij Varlerie van The Zutons.

Altijd Be With You het beste nummer van The Bangles gevonden, maar luisterde laatst deze verzamelaar eens goed, en het blijkt toch wel dat deze niet kan tippen aan Going Down To Liverpool.
Die dromerige samenzang in combinatie met het sterke gitaarwerk maken het geheel af.
Susanna Hoffs past beter in de rol van achtergrondzangeres, al was ze al bij de clip de duidelijke blikvanger.
Blijkbaar vind ik Debbi Peterson (die drumvrouw) een betere zangeres, ook haar stem klinkt krachtiger.
Met de grote hits Eternal Flame en Walk Like The Egyptian heb ik minder, en Manic Monday is geen nummer van The Bangles, maar 100% Prince.
Hazy Shades Of Winter is dan wel weer beter dan de oorspronkelijke versie van Simon & Garfunkel.

avatar van Boermetkiespijn
Niet mijn smaak, the Bangles. Maar toch mogen ze niet ontbreken in de popgeschiedenis (behalve wat de covers betreft dan). De muziek die op deze verzamelaar staat is ook niet zozeer slecht, alleen zou ik het voor mezelf niet zomaar op zetten.

De beste nummers op deze cd vind ik "Manic Monday", "Eternal Flame" en "Everything I Wanted".