Thin Lizzy - Black Rose (1979)

Alternatieve titel: Black Rose: A Rock Legend

Ierland
Label: Vertigo

1. Do Anything You Want To (3:51)
  2. Toughest Street in Town (3:58)
  3. S & M (4:02)
  4. Waiting for an Alibi (3:28)
  5. Sarah (3:30)
  6. Got to Give It Up (4:21)
  7. Get Out of Here (3:33)
  8. With Love (4:36)
  9. Roisin Dubh (Black Rose): A Rock Legend (7:04)
  10. Just the Two of Us * (2:45)
  11. A Night in the Life of a Blues Singer [Longer Version] * (5:42)
  12. Rock Your Love * (4:14)
  13. Don't Believe a Word [Slow Version Phil and Gary Vocals] * (3:16)
  14. Toughest Street in Town [Different Version] * (3:55)
  15. S & M [Nassau Session 1978] * (3:16)
  16. Got to Give It Up [Nassau Session 1978] * (3:23)
  17. Cold Black Night [Nassau Session 1978] * (3:35)
  18. With Love [Nassau Session 1978] * (4:31)
  19. Black Rose [Nassau Session 1978] * (4:04)
Dit album straalt vooral dankzij de inbreng van gitarist Gary Moore. Alleen met hem had Phil Lynott de titeltrack kunnen maken. Wat een knaller. Ook de overige nummers zijn aan de maat, met uitzondering van My Sarah. Deze ballad schreef Lynott oorspronkelijk voor zijn solo album en daar hoort het ook thuis. Niet op deze schijf.

avatar van Tekh
wist ik niet dat gary moore aan dit album meewerkte.

Pieter Paal
Ik heb ook nooit geweten dat Midge Ure (bekend van Slik en Ultravox) ooit in Thin Lizzy gespeeld heeft.

avatar van snarf349
Got To Give It Up, zonder twijfel het beste Thin Lizzy nummer.
Alles klopt aan dat nummer; intro, muziek maar vooral de zang en tekst van Phil Lynott.

avatar van trebremmit
Vind deze iets minder als Bad Reputation, maar toch een fijne plaat.

avatar van notsub
Thin Lizzy leverde hier met Gary Moore in de gelederen één van hun beste platen af. Deze schijf laat echt alles horen wat de band in huis had. De rockers van de plaat Thoughest Street In Town en Get Out Of Here zijn puntig en worden lekker energiek neergezet. De ballads My Sarah en With Love zitten vol gevoel. De twee nummers die echter boven de rest uitsteken zijn Got To Give It Up en de afsluiter. Deze nummers halen het beste uit de band naar boven en vooral de laatste zit vol met geweldig twin gitaarwerk, naast de zang het kenmerk van deze fantastische band. S&M is mij net te experimenteel en de opener dreunt lekker door, maar ik mis wat inhoud. Geen perfectie dus, maar een zeer goede CD.

avatar van Karma_To_Burn
Lekkere Thin Lizzy plaat! met een erg sterke opener!
Toughest Street in Town & S & M deden mij wat minder.. maar klonken niet slecht!
Waiting for an Alibi is weer lekker stevig en wist mijn aandacht weer voor zich te winnen!
De rest van de plaat is sterk en zakt niet meer in! maar wat deze plaat nog net iets beter maakt is wel het nummer: Got to Give It Up
1 Van Thin Lizzy's betere nummers!
4 sterren

avatar van iggy
Op een of andere manier heb ik nooit kunnen wennen aan deze plaat. Of dat nu aan g.moore ligt? ik weet het niet. Niet die moore kan prima spelen hoor. Maar hoort hij niet de baas te zijn en dat was hij bij lizzy nooit? Tuurlijk got to give it up een absolute lizzy klassieker.

Iggy/diver

avatar van vielip
Wederom een klassieker van Lizzy! Alleen al voor het titelnummer moet elke hardrockliefhebber dit album in zijn of haar collectie hebben. Wat een prachtige gitaarsolo's! Got to give it up is een andere klasbak. My Sarah valt inderdaad wat uit de toon maar stoort mij geenszins moet ik zeggen. Eigenlijk vind ik alleen S&M niet zoveel bijzonders. De rest kan met het beste mee wat de band ooit opgenomen heeft.

avatar van uffing
Moet het niet gewoon 'Sarah' zijn. Dat is althans wat er op mijn cd staat?

Het gitaarwerk op deze plaat is van een andere planeet. Een knaller van een opener en een nog krachtigere afsluiter. Daartussenin een aantal heerlijke gitaarsongs. Zelfs S&M vind ik een lekker swingend nummer.

Schitterend artwork trouwens. 4*

uffing schreef:

Ja.
Overigens staat er op Shades of a blue orphanage ook een Sarah (part 1). Zijn niet dezelfde nummers.

avatar van Stijn_Slayer
Ik dacht dat ik alle Thin Lizzy albums beoordeeld had, maar blijkbaar waren deze en Renegade mij ontschoten.

Voor vrijwel elk album van Thin Lizzy kan ik hetzelfde zeggen: live is het zo veel beter. Op de een of andere manier wisten ze in de studio niet de magie van hun spetterende live shows te vangen.

Met 'Sarah' en 'Waiting for an Alibi' staan er wel twee van de band's bekendste nummers op.

avatar van MichelDumoulin
uffing schreef:

Klopt. Is aangepast.
Op dit album spelen, de gister overleden, Gary Moore en Scott Gorham de gitaarpartijen. En dat doen ze lekker!
Metal-D78 schreef:

De eerste Sarah gaat over zijn grootmoeder, de Sarah op dit album gaat over zijn dochter.

MichelDumoulin schreef:

Klopt als een zwerende vinger!

Om later geen stiefkindjes te maken heeft hij op zijn 2e solo-album ook nog Cathleen gezet. De mindere van de drie eerbetonen aan voor hem belangrijke 'vrouwen'.

avatar van wizard
Jarenlang heb ik Thin Lizzy weten te negeren, maar ben de afgelopen maanden toch voor de bijl gegaan. Tot dusverre (heb Bad Reputation, Renegade, Live&Dangerous en Life Live beluisterd) is dit Black Rose me het best bevallen. Phil Lynott heeft een mooi stemgeluid, en natuurlijk het twin leadwerk van Gary Moore en Scott Gorham is erg plezierig om naar te luisteren.
S&M en Sarah vind ik de mindere nummers van deze plaat, voor de rest allemaal prima nummers.

4.0*

avatar van Metal-D78
Dan zullen Jailbreak en Johnny the Fox je ook wel bevallen.

Er komt een deluxe uitgave uit van dit album
Heeft iemand enig idee of die bonus tracks leuk zijn ?

avatar van Metal-D78
geen idee, maar gelet op de heruitgaven van L&D, Jailbreak & Johnny the Fox hoef je daar niet op te rekenen.

Nee dacht wel zo iets want waarom zijn die extra tracks dan niet eerder uitgebracht

avatar van Metal-D78
alle b-kantjes, spul uit de kluis etc is inmiddels al wel eens uitgebracht.

avatar van Metal-D78
En ook bij de remaster hiervan geldt: mooi hoesje, niets nieuws......

avatar van vielip
Kwam ik dus ook (op tijd) achter. De remasters worden op veel sites aangeprezen alsof het wereldwonders zijn maar als je een beetje van de hoed en de rand weet dan kun je niet anders concluderen dat het allemaal niet zoveel voorsteld.

PriestMaiden
Waiting for an Alibi
Buiten deze heb ik de albums Jailbreak en Vagabonds of the Western World in bezit.
Deze klinkt iets moderner en heeft een 'vollere' sound. Garry Moore levert mooi werk. Phil zijn bluesy hardrockstem klinkt ook weer goed.

PriestMaiden schreef:

Dan mis je nog een paar essentiële Lizzy krakers. Bad reputation, Fighting, Thunder and lightning en Johnny the fox bijvoorbeeld van de studio albums. Live and dangerous en Life uiteraard van de live albums! Verplichte kost (vind ik) als je Lizzy een warm hart toedraagt.

avatar van RebelINS
Machtige plaat van Thin Lizzy. Alle aspecten die deze band zo geweldig maakt zijn terug te vinden in de nummers. Keiharde rockers zoals; Toughest Street in Town en Waiting for an Alibi worden afgewisseld met experimentele nummers (S&M), ballads (Sarah), Folksongs (Black Rose) en persoonlijke nummers (Got To Give it Up, Get Out of here en With Love).
De invloed van Gary Moore is te horen, maar het mooie aan Thin Lizzy is dat alle gitaristen en bandleden die ze hebben gehad (veel!!) zich naadloos mengen in het typische Lizzy geluid.
Voor mij de meest complete plaat van de beste mannen.

Fantastisch album met geweldige nummers als Do Anything You Want To, Toughest Street In Town, S & M, Waiting For An Alibi en Black Rose, maar ik vind Sarah daarentegen dan wel weer één van de allerlelijkste en -slechtste nummers die ik ooit gehoord heb. Als dat er niet opstond, had ik het misschien nog wel 5 sterren gegeven.

avatar van RebelINS
Hmm.. hoe vaker ik hem luister hoe minder ik Sarah in het geheel vind passen. Het nummer steekt zelfs heel erg af tegen de sfeer van de rest van de nummers. Ik haal hier maar eens een halfje af.

avatar van pintjebier
Iggy, je verwoordt het perfect.

Een van de betere albums van Lizzy. Overtuigende nummers met geen enkele uitgezonderd zou hoog staan in mijn Lizzy top vijf.

avatar van Rinus
Erg fijn album van T.L. De meeste nummers zijn op niveau, behalve het al voornoemde Sarah, dat echt een niemendalletje is en een beetje misplaatst is op dit album. Uiteraard zit over alle nummers de Gary Moore saus, die het album extra aantrekkelijk maakt en het dus extra cachet geeft. Het prijsnummer is het titelstuk, dat dus een zeer waardig sluitstuk vormt. Een van de betere Lizzy albums.