Thin Lizzy - Thunder and Lightning (1983)

Ierland
Label: Vertigo

1. Thunder and Lightning (4:54)
  2. This Is the One (4:02)
  3. The Sun Goes Down (6:18)
  4. The Holy War (5:13)
  5. Cold Sweat (3:06)
  6. Someday She Is Going to Hit Back (4:05)
  7. Baby Please Don't Go (5:10)
  8. Bad Habits (4:04)
  9. Heart Attack (3:37)
  10. Angel of Death [Live at the Hammersmith Odeon, 1981] * (7:28)
  11. Don't Believe a Word [Live at the Hammersmith Odeon, 1981] * (8:15)
  12. Emerald [Live at the Hammersmith Odeon, 1981] * (4:16)
  13. Killer on the Loose [Live at the Hammersmith Odeon, 1981] * (5:38)
  14. The Boys Are Back in Town [Live at the Hammersmith Odeon, 1981] * (5:09)
  15. Hollywood [Down on Your Luck) (Live at the Hammersmith Odeon, 1981] * (4:36)
  16. The Sun Goes Down [Demo] * (6:06)
  17. Bad Habits [Demo] * (4:31)
  18. This Is the One [Demo] * (4:21)
  19. Thunder and Lightning [Demo] * (4:57)
  20. Cold Sweat [Demo] * (3:09)
  21. Baby Please Don't Go [Demo] * (5:37)
  22. Heart Attack [Demo] * (3:41)
  23. The Holy War [Demo] * (5:16)
  24. Someday She Is Going to Hit Back [Demo] * (3:57)
avatar van glenn53
Hij zat er natuurlijk ook niet zo lang bij.

avatar van vielip
Het gaat mij er dus totaal niet om wie of wat de betere gitarist is, begrijp me goed. Ik vind de albums met White zeker net zo geslaagd als die ene met Sykes. Ik vind het gewoon ruk dat bij een album dat heruitgegeven wordt wél bonusnummers komen maar dat die nummers uit een andere periode van de band komen. Breng dan Chinatown en Renegade opnieuw uit en gooi die opnames uit '81 dáár bij op.

avatar van glenn53
Je hebt inderdaad een punt vielip.

vielip schreef:
Als er geen fatsoenlijke live opnames met Sykes zijn, zet er dan géén live opnames op. Dit past er totaal niet bij vind ik.

Dat het totaal niet past vind ik ook weer overdreven. Het is en blijft Thin Lizzy. Plus het feit dat er bijna geen live opnames zijn uitgebracht van de Snowy periode. Dat maakt het toch wel enigzins interessant vind ik.

avatar van Von Helsing
Er zijn genoeg live opnames met John Sykes te vinden, bijvoorbeeld "Live at Regal Theater" of "Live in Dublin".

avatar van iggy
Nu zie ik net dat die 4 live nummers met White ook al op At The BBC (2011) staan. Dus enigzins intereressant.

avatar van gigage
Ik dacht dat dit de eerste remaster is van het album itt alle vorige albums die dit wel hebben ondergaan. Kan wel een opfris beurtje gebruiken, maar vaak wordt het er niet beter op. Afwachten dus.

avatar van Rinus
Voor mij, DE Thin Lizzy plaat. Hun zwamezang, maar wat voor eentje. John Sykes excellereert overal, en dat geeft een super heavy geluid, dat nog nooit vertoond was in hun catalogus,. En als er gas teruggenomen wordt, zoals in The sun goes down, dan levert het weer een magisch nummer op. Van alle T.L. albums die ik heb, zit deze toch wel het meeste in de CD speler.

Rinus...je hebt niets teveel gezegd, want ook ik vind dit een DIJk van een plaat. Alles klopte!! Er staan geen zwakke nummers op

avatar van spinout
Een wel erg dicht geproduceerd album met vervelende jaren 80 keyboards erop. "Cold Sweat" is erg goed, maar geen enkel ander nummer haalt dat niveau.

avatar van vielip
Die 'vervelende jaren 80 keyboards' zorgen anders wel voor de (brood)nodige afwisseling op dit geweldige Lizzy album mijns inziens. Maar ja, ik ben dan ook groot liefhebber van die typische jaren 80 sound

Ik ga een eind met je mee Vielip. Darren Wharton had nog een mooi keyboardgeluid ook..

Ozric Spacefolk
vielip schreef:

'vervelende' jaren 80 keyboards zijn vaak mijn secret ingredient. Bands die in de jaren 70 niet wisten te overtuigen raken me keihard in de jaren 80.

Overigens valt het bij Lizzy best mee, want Sykes staat snoeihard in de mix...

avatar van iggy
De productie waar Spinout het over heeft vind ik ook niet geweldig. Alles zit potdicht waardoor je bij wijze van ademhalings problemen krijgt. Whitesnake kwam opeens ook met dit soort productie's aanzetten. Je moet er van houden.

De keyboards storen me totaal niet. Bij The Sun Goes down en vooral bij Angel Of Death (Renagade) hebben de toetsen absoluut een meerwaarde. En zo bepalend is die Wharton over het algemeen nou ook ook weer niet.

Wat een pokke hoes trouwens.

avatar van Tony
The Sun Goes Down

avatar van ricardo
Vanavond heeft ricardo thin lizzy inkopen gedaan met deze, black rose en jailbreak.

Heb ze alledrie al een keertje gehoord, maar wat een verschil vooral tussen deze en het stuk rustiger black rose.

Ik wilde vooral 3 albums met de 3 top gitaristen die lizzy gehad heeft met brian robertson, gary moore en john sykes. Het spel van sykes op dit album spreekt mij enorm aan, en vind dit album van die 3 lizzy albums ook het minst gedateerd klinken.

Ik had live and dangerous al jaren in huis, maar wilde gewoon wat meer van deze band in huis hebben.

avatar van iggy
Dan mis je Chinese stad nog en dan kun je echt aan de gang gaan.

avatar van ricardo
Sineese stat daar speelt snowy white zeker op mee?

Ik vind thin lizzy niet echt een band voor gilmour of knopfler achtige gitaristen zoals snoowie wijt.

Ozric Spacefolk
ricardo schreef:
Sineese stat daar speelt snowy white zeker op mee?

Hij is bluesy en dat misstaat de sound van Lizzy absoluut niet. Daarbij is die plaat heerlijk geproduceerd.

China Town is echt wel lekker, hoor.

Overigens kan ik je Black Star Riders ook van harte aanbevelen.

avatar van vielip
Chinatown is inderdaad een prima Lizzy album! En Thunder and lightning is inderdaad wel het meest heavy Lizzy album dat is uitgebracht. Kwam uiteraard door Sykes. Die drukt op elk album waarop hij mee doet zijn onmiskenbare stempel.

avatar van gigage
Uit die tijd van toen kende ik wel een paar "metal" (vaak hardrock hoor) fans die Thin Lizzy best ruk vonden. Behalve dan deze plaat. Het grote verschil zit m onder andere in dat hoewel de band met twee top gitaristen behept is dat de songs niet altijd dat typerende melodieuze samenspel hebben en dat ook de twingitaren elkaar niet continue om de 6 seconden afwisselen met een solo. Op Bad Habits hoor je dat wel nog terug, maar over het algemeen is het toch meer riff-driven. Dat was op Renegade eigenlijk ook wel maar de wat scheurendere gitaarsound van Sykes heeft het wat meer impact. Wat had ik graag Angel of Death en Hollywood in deze set-up gehoord (studio) want die passen perfect bij dit album.
Het keyboard geluid van Wharton is smaakvol en zijn sound lijkt op die van Don Airey (Rainbow, Gary Moore, K2, DP). Hij draagt het meesterlijke The Sun goes down en de solo in de titelsong vind ik ook geweldig. Later heeft hij nog veelvuldig getourd met Thin Lizzy maar hij maakt geen deel uit van de Black Star Riders die het autentieke Lizzy geluid onder leiding van Scott Gorham weer tot leven hebben gewekt. Hij lijkt daarmee afstand te hebben genomen van de 80's periode (ook live) en inmiddels is daar de tweede CD al van te bestellen terwijl we nu al jaren wachten op de terugkeer van Sykes met een nieuw album.
Hoe dan ook. Bollie Blauw had gelijk Thunder & Lightning, god damn it's so exciting.

John Sykes heeft ook destijds Whitesnake's geluid beïnvloed met het album 1987. Ik vind het trouwens niet eerg want ik mag zijn gitaargeluid graag horen.

avatar van blondegod
Dit album ooit 'ns aangeschaft vanwege het geweldige nummer "when the sun goes down" Deze stond op Countdown rock ballads. Niet alleen dit nummer bleek goed te zijn, de hele plaat is geweldig!

avatar van gigage
Valentino's in a cold sweat, placed all his money on that last bet komt van Waiting for an Alibi (Black Rose 1979) die nog wel meer sterke lyrics heeft (Blow by blow he watches his money go) .
Van dat Cold Sweat is hier één van de sterkste Lizzy songs verschenen, gerelateerd aan hetzelfde onderwerp. Too loose means trouble, to win pays double and I got me a heavy bet. Ja, Thin Lizzy is één van de rock bands waar het de moeite loont om ook naar de teksten te luisteren. Maar Cold Sweat wordt toch vooral geroemd om Sykes' gitaarsolo die deze song tot near perfect maakt. Groove, lyrics en solo. Veel beter wordt het niet.

avatar van RuudC
Weer wat harder en weer een plaat zonder zwakke broeders. Het is wel even wennen om John Sykes hier te horen. Ik ken hem wel van zijn werk met Tygers Of Pan Tang (toen dat nog leuk was). Hij zal hier wel verantwoordelijk zijn voor het hardere geluid, maar stiekem vind ik het met Snowy White wat beter.

En weer een leuke plaat zonder dat er echt veel songs uitspringen. Cold Sweat doet het wat beter dan de rest. Misschien komt het omdat het een aantal keer door bekende metalbands gecoverd is. Het is leuk om Thin Lizzy in deze vorm te horen. Die 'schok' en het gegeven dat sommige nummers weer wat apart klinken, geven het meerwaarde. De snelle songs hebben nou niet een unieke waarde. Bij vlagen klinkt het erg doorsnee. Wel bizar om Lynott in het laatste nummer te horen dat hij dood gaat. Lekker profetisch.

Twaalf albums in twaalf jaar. Ik baal er wel eens van dat sommige bands er 4-5 jaar over doen om een plaat uit te brengen, maar wat Thin Lizzy hier doet, is wel het andere uiterste. Als Phil Lynott vier a vijf platen minder uitgebracht had, zouden de overige waarschijnlijk een stuk beter zijn geweest, mits de goede nummers overgebleven waren en de matige nog op de planken.

Eindstand:
10. Vagabonds Of The Western World 3*
11. Thin Lizzy 2*
12. Shades Of A Blue Orphanage 1,5*

avatar van lennert
Lekkere afsluiter. Het heeft bij deze marathon echt even geduurd voor ik er van kon genieten, want Thin Lizzy heeft toch een wel erg moeizame start gehad. Dit album gaat gewoon door waar men vanaf eind jaren '70/begin jaren '80 gestart is: het spelen van steeds stevigere aan heavy metal-grenzende hardrock. En ja, ik denk dat we hier voor het eerst wel kunnen spreken van een volledig heavymetalalbum. Het album gaat al fantastisch van start met Thunder And Lightning, maar vooral Cold Sweat en het opzwepende Someday She Is Going To Hit Back tonen de band op zijn allervurigste. Weergaloos gitaarwerk, zware sound en nog steeds vol van melodie. Zo had de band langer mogen doorgaan. Jammer dat de toch wel erg getalenteerde Lynott het niet veel langer heeft volgehouden, maar albums als deze zal ik in ieder geval nog met veel liefde beluisteren.

Uiteindelijke tussenstand:

20. Rainbow 3.5*
21. Solitude Aeturnus 3.5*
22. Thin Lizzy 3,38*

avatar van Kondoro0614
Ook 'Thin Lizzy' wou ik vandaag graag afsluiten met wel voor mij mijn favoriete Lizzy plaat 'Thunde & Lightning'. Dit album kende ik al wel een langere tijd, ook voor mijn marathon maar ik heb hem de afgelopen dagen toch nog weer helemaal grijs gedraaid. De eerste drie nummers vond ik ijzersterk, daarna blijft het album echt wel goed alleen vond ik na 'The Holy War' er niet bepaald een nummer uit springen. Ik kan toch wel zeggen dat ik hier alles wel echt goed vind klinken, nog steeds op z'n Lizzy's maar wel zoals ik het graag al 5 albums terug had gezien. Lizzy sluit af met de kers op een heerlijke taart, en met meer dan 375 scrobbles op last.fm sinds het begin van de marathon kun je zien dat er aardig wat tijd voor de band is klaar gemaakt, en ik geniet nog elke dag van hun nummers, dit is een blijvertje!

Eindstand:
09. Nightlife
10. Thin Lizzy
11. Shades Of A Blue Orphanage
Gemiddelde: 3.63*
Last.fm scrobbles vanaf begin marathon: 375.

1983 had een heerlijke zomer met anvil FIF en Dio's Holy diver (Siogo_ Guilty as charged) en natuurlijk Thin Lizzy met hun afscheids album. Vaak afgedaan, oa door Gorham, als een album waar de band niet helemaal achter stond, maar ik vind het een prachtig album! Knallers als This Is the One (4:02)
The Sun Goes Down (6:18) The Holy War (5:13). Ook kant 2 kent hoogtepunten; zelfs het poppy Bad Habits klinkt lekker met die heavy break. Lynott laat zijn innerlijk weer eens zien en niet veel later was het gedaan. Ik heb altijd heel veel plezier beleefd aan dit album en de live optredens van de begeleidende tour. Alleen de titel en het titelnummer ;