Dryft - The Mytotyc Exyt (2002)

Avant-Garde / Electronic
Label: Component

1. 39Thieves (4:06)
  2. Dibt2e (4:13)
  3. Caloc [Version] (5:16)
  4. Drywht (2:55)
  5. Mytotyc Exyt (3:43)
  6. 39Thieves [Codec Rmx] (4:40)
  7. Slalom [Eclipsect Rmx] (5:43)
  8. Mytotyc Exyt [O2 Rmx] (4:17)
avatar van Onderhond
Tweede en meteen ook laatste album van Dryft. Het sideproject van Gridlock heeft z'n dienst gedaan, en wordt opgeborgen, al heeft het wel duidelijke sporen nagelaten in het nieuwere werk van Gridlock. Dit laatste album bevat 8 tracks, waaronder 3 remixes. Misschien een beetje mager voor een zwanenzang, maar veel valt er niet te klagen.

Dryft trekt de verandering door die ze op Cell ingezet hadden, en opteren voor een sound die nog wat chiller en makkelijker in de oren ligt. De eerste tracks, hoewel van klank zeer verschillend, lijken zelfs sterk geïnspireerd door hip-hop. Let wel, het blijft electronic, met synths en koudere samples, maar het tempo en de drumloops zijn redelijk onconventioneel voor electronic. "39thieves" opent lekker rustig, met mooie waves en ruige, rauwe samples, die een soort slo-mo effect hebben meegekregen. "Dibt2e" poetst alles een beetje op, versnelt de drumloops wat, zorgt dat alle ongewenste distortion weggewerkt is, en zweeft heerlijk aan je voorbij. "Caloc" en "Drywht" zijn twee tracks die met ietwat goeie wil ook op een Gridlock album gepast zouden hebben, vooral "Drywht" dan. De enige maal dat echte scherpe en harde samples de rustige sfeer van The Mytotyc Exyt doorprikken. Op zich een sterk nummer, maar ik vraag me af of het wel helemaal thuishoort op net dit album, waar toch vooral naar "chill" en rust gestreefd wordt. The Mytotyc Exyt, niet voor niks titletrack, is het toppunt van dit album. Een ietwat ingetogen intro, rustig waveje, lekkere basslijnen, waarna het halverwege openbreekt in een fabuleus zweverig nummer, met een waarlijk magistrale melodie. Eén van m'n wegdroomnummers bij uitstek.

De drie remixen die het album vervolledigen zijn gelukkig wel van voldoende hoge kwaliteit om het album niet te laten verwateren. Codec (oprichter van het Component Records label), Eclipsect en O2 brengen alledrie een degelijke remix van Dryft's werk, al moet gezegd dat het origineel nooit echt geëvenaard wordt. Niettemin een zeer leuke afsluiter van het album. Al bij al een zeer sterk album, dat een meer dan waardig afscheid vormt voor Dryft. 4.5*, al enorm veel plezier aan beleefd, zeker als het even wat trager mag.

Component Records: Site

avatar van bas
bas
Helaas houdt na Merck ook Component ermee op. En toen kwam Dryft weer boven water en besefte ik mij hoe mooi deze EP is. Prachtige licht industriele muziek, goede ritmes, goed toegankelijk en een aanrader voor al diegenen die Gridlock en Bitcrush kunnen waarderen. 4,5*

avatar van orbit
Matige release.. teveel hiphop breakbeats, te kabbelend, te weinig opwindend of vernieuwend. Leuk als achtergrond 2.5je