Stone Temple Pilots - Purple (1994)

Alternatieve titel: 12 Gracious Melodies

Label: Atlantic

1. Meatplow (3:38)
  2. Vasoline (2:56)
  3. Lounge Fly (5:19)
  4. Interstate Love Song (3:15)
  5. Still Remains (3:33)
  6. Pretty Penny (3:42)
  7. Silvergun Superman (5:16)
  8. Big Empty (4:54)
  9. Unglued (2:34)
  10. Army Ants (3:46)
  11. Kitchenware & Candybars (8:06)
avatar van DargorDT
Unglued hoort bij de drie nummers die ik van een sterretje heb voorzien Vasoline en Interstate Love Song zijn de andere twee. Maar elke track heeft wel wat, er staat voor mij niets tussen dat ik skip. Echt een lekkere cd.

avatar van Darkzone
Dit album hoort ook eigenlijk thuis in het rijtje "All Time Classics". Mijn favoriete album van STP.

avatar van DargorDT
Al ruim twee jaar geen berichtjes meer. Terwijl dit toch echt een pareltje is, nog steeds. Door het overlijden van Scott Weiland heb ik maar een STP-sessie ingelast.

Het is dat ik maar drie favoriete nummers mag aangeven, anders had Lounge Fly ook een sterretje gekregen.

avatar van milesdavisjr
DargorDT schreef:

Direct na het nieuws over het overlijden van Scott nog even wat albums met elkaar vergeleken. Alsof je voor jezelf zijn muzikale nalatenschap wil bepalen. Nu heeft Scott nooit overgelopen van weergaloze compositorische vaardigheden maar op dit album liet hij van zich spreken. Het album staat vol van goed uitgewerkte nummers. Daarnaast stapten de heren duidelijk uit de schaduw van de 'grunge' De nummers zijn soms zelfs popachtig. De sterkste nummers staan toch wel aan het begin van de plaat. De eerste 5 nummers zijn steengoed. Big Empty is een ander vermeldenswaardig nummer. Het beste album van de pilots.

avatar van Faalhaas
Ik heb deze ook even geluisterd nav zijn overlijden. Veruit zijn beste werk.

avatar van frolunda
Ik vind dit ook hun beste album,mede door de lekkere,wat gruizige productie en natuurlijk flink wat goede nummers.Onder meer Interstate lovesong.

avatar van rkdev
Vandaag weer eens gedraaid, en wat een geweldig album blijft dit toch. Er staat geen slecht nummer op. Grunge met veel melodie erin. Onbegrijpelijk dat mensen ze alleen maar kennen van (het overigens geweldige) Plush en dat ze hiermee niet verder zijn doorgebroken.

avatar van Faalhaas
rkdev schreef:

Uhm.. dit album verkocht alleen in Amerika al 6 miljoen stuks, stond ook nummer 1 in de billboards destijds.

avatar van rkdev
Ik bedoelde ook hier in Nederland

avatar van LinkinPark90
Ik denk dat ik dit album ook mijn favoriet Stone Temple Pilots album mag noemen.

Elk nummer is pakkend en rockt zoals het hoort.

Het debuut Core was een schot in de roos maar hier slagen ze erin om nog 11 schitterende nummers te brengen. Mijn favoriete nummers zijn Interstate Love Song, Vasoline, Meatplow en Unglued. Ook Big Empty mag er wezen.

avatar van milesdavisjr
Daar waar het debuut duidelijk leentje buur speelde bij Alice in Chains en Nirvana veranderden de heren op deze schijf van koers. Dat ook dit album gespeend is van elke originaliteit en inventiviteit (hallo Bowie en T-Rex) is eigenlijk helemaal niet erg. De heren putten wat uit de glamperiode, een vleugje art rock en nog wat folk en daar maken ze een lekker brouwsel van. Natuurlijk staan er nog nummers op die recht toe rechtaan zijn maar het zijn songs als Interstate Love Song, Pretty Penny, Big Empty en de afsluiter Kitchenware die het maken dat ik nog steeds af en toe teruggrijp op deze schijf. Divers, toegankelijk en mooie melodieën maken dit tot de beste schijf van de heren. Alles wat hierna kwam was op zijn minst onevenwichtig en wat stuurloos.