Stone Temple Pilots - Purple (1994)

Alternatieve titel: 12 Gracious Melodies

Label: Atlantic

1. Meatplow (3:38)
  2. Vasoline (2:56)
  3. Lounge Fly (5:19)
  4. Interstate Love Song (3:15)
  5. Still Remains (3:33)
  6. Pretty Penny (3:42)
  7. Silvergun Superman (5:16)
  8. Big Empty (4:54)
  9. Unglued (2:34)
  10. Army Ants (3:46)
  11. Kitchenware & Candybars (8:06)
Op de een of andere manier heeft deze band iets misdaan en werd toch aardig verguisd indertijd. Misschien omdat we het "grote, echte werk" al achter de rug hadden en dit als mosterd na de maaltijd kwam ?!
Zo slecht vond ik deze band zeker niet. Maar inderdaad, als je ze ging vergelijken met Pearl Jam, Alice in Chains etc., ja dan haalden ze het net niet. Deze cd klinkt iets lekkerder in het gehoor dan hun debuut vind ik.

Gekocht voor Interstate Love Song, en dat is op zich een mooi nummer, maar voor de rest kon het mij allemaal niet echt boeien... Ik heb het vaak nog eens geprobeerd, maar het is wat mij betreft een miskoop.. Bij mij heet die cd overigens; "12 gracious melodies" De hoes is wel weer mooi.. (vind ik) Maar goed, daar koop je hem niet voor..

avatar van Amongvedder
Hun beste plaat, al kan Shangri-la... er bijna aan tippen!!
Door het nr Vasoline was ik om!!

Sietse
ooit nog op paars gelimiteerd vinyl gekocht voor een gulden of 10. Toen had ik nog geen platenspeler dus moest hem altijd bij mijn ouders thuis in de huiskamer draaien.

Vond het toen altijd een heel tof album en een stuk beter dan Core. Nu draai ik hem eigenlijk nooit mee, maar zou het eens moeten doen, for old times sake

Fucker schreef:
Jezus christus. wat is er mis met "Big Empty, Army Ants, MeatPlow, Silvergun Superman & Kitchenware & Candybars. Leg me dat is uit dan. Dit mag je het beste alum noemen van STP. Jij heb duidelijk geen gevoel voor muziek.

Amongvedder schreef:
Hun beste plaat, al kan Shangri-la... er bijna aan tippen!!
Door het nr Vasoline was ik om!!
Netjes, jij begrijpt het. Alhoewel het bij mij Army Ants was die het em deed.

flebbie
Hun beste album. Elk nummer klinkt als een klok. Daarna begon de aftakeling.

avatar van kaztor
Geweldige plaat, zwaar onderschat.
Onder het jeuk van de zogenaamde 'grunge'-rage (een idiotere term voor een muziekstroming heeft er nooit bestaan) waren de Stone Temple Pilots de zwarte schapen van het legioen. Core gaf mijns inziens wel wat koren op het kaf, maar wat ze hier laten horen is zeker niet mis. Stuk voor stuk krakers van nummers met veel meer een eigen smoelwerk dan voorheen, iets dat met het volgende album nog iets meer zou ontwikkelen.

4,5.

Kitchenware & Candybars.......RAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!
Briljant.
De rest van dit album trouwens ook.

avatar van Werwolf
JeremY_J schreef:

Kerel smaken verschillen nu eenmaal he. Duidelijk een ander soort muzieksmaak zul je bedoelen.

Wat mij betreft is dit het beste album van STP. Meer melodie en finesse, maar tegelijkertijd ook harder dan het eerste album. Originele gitaarrifs en lekkere solo's. Bovendien is het album als geheel compleet. De nummers sluiten goed op elkaar aan; krachtige songs worden afgewisseld door relaxte nummers. Purple is het creatieve hoogtepunt van STP. Hierna werd de band muzikaal stuurloos. Ik vind dat Purple zeker thuishoort in het rijtje met Pearl Jam (Ten), Alice in Chains (Dirt) en Soundgarden (Superunknown).

avatar van Mod77
big empty, wat een fantastische road song! Ikdraaide hem veel onderweg in california toen hij net uit was. Ik draaide purple laatst in de auto en ik was weer terug.

avatar van FunkStar
Interstate Love Song, het beste nummer van de CD!

avatar van kaztor
Wat een heerlijke plaat blijft dit toch! Schromelijk ondergewaardeerd was deze band! Vele, vele malen interessanter en beter dan dat Velvet Revolver, vind ik.

thedude1975
FunkStar schreef:
Interstate Love Song, het beste nummer van de CD!

Zeker!

Als geheel ook gewoon een lekkere plaat om zo af en toe eens op te zetten.

Ooit zal de dag komen dat mensen zich realiseren dat dit en niet OK Computer de Sgt.Pepper van de jaren negentig was.

avatar van kaztor
Gaat voor mij ook met gemak over OK PC heen.

Trouwens, wat is Sgt. Pepper dan wel niet?
Maak daar wat mij betreft maar We're Only In It For The Money van.

Refereerde aan de status van die cd, niet de inhoud.

avatar van Amongvedder
Wat heb ik dit plaatje grijs gedraaid! Voor mij dan ook een vd beste platen vd jaren 90. Idd samen met Superunknown, Dirt, ...

Ik vind de hoes ook geweldig!

Alle nrs zijn raak!

avatar van rkdev
Hardbowler schreef:
Helemaal mee eens. Begrijp echt niet dat dit album zo onbekend/onbemind is. Echt een topplaat binnen het Grunge genre.

avatar van TheFunkyM
Best een lekker cdtje dit. Lekkere nummers en ook alle nummers die best leuk zijn. Maar op de 1 of andere manier mis ik een beetje de emotie, die de andere bands wel hadden in dit genre.
Maar zeker geen slecht cd, begin met een 3,5 maar kan zeker stijgen

avatar van Darkzone
Deze moet ik maar weer eens in de auto gooien voor onderweg. Heerlijk album.

Nieuwstad
Hardbowler schreef:

Helemaal niets aan toe te voegen

avatar van freakey
kaztor schreef:
Gaat voor mij ook met gemak over OK PC heen.

Trouwens, wat is Sgt. Pepper dan wel niet?
Maak daar wat mij betreft maar We're Only In It For The Money van.

Die is raak!!! Hulde kaztor

Dit is zeker hun beste. Een vriend van me wees me daar op (ik vond Core zo mooi) en wat een gelijk hij had....

Latere platen bevatten allemaal nog wel een paar nummers die de moeite waard zijn, maar zoals op deze cd klonken ze nooit meer....

avatar van caravelle

To listen
Include this number
Keeping you company

Well
Getting on the record soon
Grooving on an afternoon
Thats on my album too

This album cover
Looks similar like Johnny Mathis
For Mathis lovers this album has his style
Beautifulnumbers are heard on the car radio
After all record are cut in the recording studio

My second album
One dozen melodies
To listen
Include this number
Keeping in company

avatar van Ronald5150
"Purple" kent niet echt uitschieters. Waar voorganger "Core" werd gedragen door uitschieters als "Sex Type Thing" en "Plush", vind ik "Purple" over de gehele linie consistenter en dus een sterker album. Het album doet echt niet heel veel onder voor andere bands in het genre. Wat dat betreft heeft Stone Temple Pilots altijd op moeten boxen tegen bands die bij het groter publiek bekender waren, zoals Pearl Jam en Alice in Chains. Dit maakt Stone Temple Pilots niet op voorhand veel minder. "Purple" staat vol met stevige meeslepende rocksongs. Het is daarentegen ook geen muur van geluid, want geregeld wordt er goed gevarieerd tussen hard en zacht. "Purple" is daarmee gewoon een prima album.

avatar van DargorDT
Wat is er met de tracklist gebeurd? Ik krijg een melding dat de tracks veranderd zijn... en inderdaad, Unglued is verdwenen (#9).

Het album telt dus 11 nummers.

Sietse
precies, wat is hier gebeurd?

EDIT: direct maar weer een correctie doorgestuurd, want dit slaat natuurlijk nergens op.

avatar van Darkzone
Unglued staat er dus gewoon weer tussen

Darkzone schreef:
Unglued staat er dus gewoon weer tussen

Ja, omdat ik dus een correctie heb doorgevoerd