Moonsorrow - Suden Uni (2001)

Finland
Label: Plasmatica

1. Ukkosenjumalan Poika (6:09)
  2. Köyliönjärven Jäällä (Pakanavedet II) (6:30)
  3. Kuin Ikuinen (7:20)
  4. Tuulen Koti, Aaltojen Koti (4:02)
  5. Pakanajuhla (6:45)
  6. 1065: Aika (11:01)
  7. Suden Uni (1:22)
  8. Tulkaapa Äijät! * (3:14)
avatar van kramerdude
Meesterlijke debutplaat!

avatar van Tha)Sven
Maar toch wel hun minste. Indrukwekkend dat ze na dit album alleen maar briljante albums hebben afgeleverd.

avatar van lennert
Al meteen qua productie een enorme verbetering ten opzichte van de demo, waardoor de muziek nu niet alleen meer groots aanvoelt door de toetsenist. De gitaarpartijen en subtiele sfeerwisselingen (ten opzichte van de abrupte overgangen van de voorganger) voelen bijna esoterisch aan, helemaal op het moment dat de cleane vocals in een slepende song als 1065: Aika naar voren komen. Voelt aan als een iets serieuzere Finntroll en een iets volwassenere jonge Thyrfing en klinkt als geheel gewoon fantastisch.

Voorlopige tussenstand:
1. Suden Uni
2. Tämä Ikuinen Talvi

avatar van RuudC
Enigszins voorzichtig geef ik de 4,5*. Ik ben wel een beetje bekend met het latere werk en dat vind ik wel echt beter. Ik kan alleen ook niet ontkennen dat ik erg genoten heb van Suden Uni. Het klinkt een stuk professioneler dan op de vorige (veredelde demo) het geval was. Productioneel een heel stuk beter en songtechnisch is er progressie geboekt. In elk geval is dit makkelijker te herkennen als Moonsorrow. Soundtechnisch zweeft het tussen oude Thyrfing en Finntroll. Lange songs dus met veel epische passages, maar ook de nodige vrolijke folkmomenten. Moonsorrow houdt makkelijk stand hier en levert met 1065: Aika een geweldige epic af. Zelfs de bonustrack is een heel leuk kroegnummer. De zegetocht van Moonsorrow is nu echt begonnen.

Tussenstand:
1. Suden Uni
2. Tämä ikuinen talvi

avatar van Maarten0402
Kuin Ikuinen: Wat gebeurt hier?!
Wat een vet nummer man! Heerlijk!