Elvis Presley - From Elvis in Memphis (1969)

Soul / Rock
Label: RCA Victor

1. Wearin' That Loved on Look (2:49)
  2. Only the Strong Survive (2:44)
  3. I'll Hold You in My Heart ('Till I Can Hold You in My Arms) (4:34)
  4. Long Black Limousine (3:44)
  5. It Keeps Right on A-Hurtin' (2:39)
  6. I'm Movin' On (2:55)
  7. Power of My Love (2:40)
  8. Gentle on My Mind (3:25)
  9. After Loving You (3:09)
  10. True Love Travels on a Gravel Road (2:41)
  11. Any Day Now (3:03)
  12. In the Ghetto (2:45)
  13. The Fair Is Moving On * (3:08)
  14. Suspicious Minds * (4:29)
  15. You'll Think of Me * (4:00)
  16. Don't Cry Daddy * (2:47)
  17. Kentucky Train * (3:14)
  18. Mama Liked the Roses * (2:46)
avatar van thelion
Elvis op zijn best.

Nog steeds is het zo dat wie Elvis Presley denkt aan Rock n Roll, maar de beste man had zo veel meer in zijn mars.

Het overtuigende bewijs van al zijn kunnen zijn wel de opname sessies die hij in 1969 bij de American Sound Studios in Memphis maakte, van die sessies 2 albums verschenen deze en Back in Memphis. Tijdens deze sessies werkte Elvis met een keur aan grote namen uit de muziek geschiedenis oa. producer Chips Moman en sessie muziekanten Tommy Cogbill en Dawn Penn.

Het resultaat is een album dat van begin tot het eind bol staat van de Soul, Country, Gospel, Blues en R&B. Elvis had het plezier in musieceeren terug gevonden en dat hoor je. Alle nummers zijn met bezieling en overtuiging gezongen hij is zeer goed bij stem. Nummers als Onley the Strong Survive, I'm Moving On, After Loving You en Long Black Limousine behoren tot het beste wat hij gemaakt heeft.

Het proces dat met de NBC TV Special in gang was gezet (de rehabilitering van The King) word met de Memphis Sessies groots afgesloten.
Wat mij betreft is dit Elvis Zijn beste album, Puur in al zijn grootsheid en een Muziekant van een Nivo dat maar weinig is geëvenaard.

5* dubbel en dwars waard.

avatar van henk01
Prima !
idd geen R&R maar wel zeer lekkere songs.

4.5*

sugartummy
elvis als uitvinder van americana! als je in the ghetto minder vindt (zoals ik) moet je zeker de uitg eklede versie beluisteren. elvis twijfelde tussen de 2, maar koos dus voor de rijk gevulde. long black ... is het hoogtepunt onder de hoogtepunten

avatar van spinout
Elvis beste album, terwijl die nog beter had kunnen zijn door bv. Suspicious minds of Stranger in my own home town erop. Toch een superdikke 5.0 .

avatar van nlkink
Zojuist voor € 5,-- op de kop getikt en zit nu in de spelert. Eerste indruk is goed. Kom er nog op terug als ik 'm vaker heb gehoord.

avatar van spinout
De eerste indruk is vaak de beste.

avatar van teus
Ik heb maar een handvol albums van Elvis en wil er nog wel wat hoogtepunten bij uit zijn carrière,..zowel Live als Studio opname's.,als ik het aantal stemmen + waardering en reacties hier lees
Dan denk ik dat dit mijn eerstvolgende reguliere Elvis album aanschaf moet worden

avatar van spinout
Er is ook een 2-CD versie uit, waar alle opnamen olv Chips Moman opstaan. Een echte aanrader!
(en thanx buizen )

avatar van Kronos
Meestal heb ik liever geen bonusnummers maar op de versie in de box The Album Collection vullen ze het album mooi aan: Suspicious Minds, Don't Cry Daddy, Kentucky Rain en Mama Liked The Roses.

Met het materiaal uit de Sun periode, beginjaren bij RCA, de gospels en een aantal live albums zonder enige twijfel het beste werk van Elvis. Met de opnames in Memphis gaf Elvis het gewenste vervolg aan zijn succesvolle NBC-comeback special. Zelfs de meest kritische pers moest toen erkennen dat Elvis nog altijd the king was.

avatar van Arbeidsdeskundige
Any Day Now en In the Ghetto zijn mijn favoriete nummers op dit overweldigende album van de beste artiest aller tijden.

avatar van nlkink
Ik zie dat ik bij dit album op 1 juli 2016 heb gezegd dat ik er na meer draaibeurten op terug zou komen. Vandaag luister ik, voornamelijk op verzoek van mijn lief, voor de tweede keer naar de CD. Ik heb de uitgave met 6 bonus tracks. Qua sfeer passen ze er heel goed bij. Suspicious Minds kende ik al. Mooi nummer. Kentucky Rain vind ik nog een beetje mooier. En dan hebben we het dus over bonus tracks. Het album zelf is ook uitstekend. Ik durf het niet zijn beste te noemen, simpelweg omdat ik niet alles van Elvis recent heb beluisterd. Een eigenaardige combinatie van country, rock, blues en soul en door de koortjes krijgen sommige liedjes zelfs gospel allure. Elvis en zijn begeleiders maken er een coherent geheel van. De MuMe score is hoog, volledig terecht.

Real Music
Ik heb Elvis Presley leren kennen dankzij mijn vader. Zijn muziek is van ver voor mijn tijd, maar dat maakt mij niet zoveel uit. Goede muziek is goede muziek, uit welke tijd dan ook.

Elvis heeft natuurlijk bergen goede muziek uitgebracht, maar dit is voor mij persoonlijk zijn allerbeste album.

Een mooi gevarieerd album waarin verschillende muziekstijlen samen komen.

Elvis Presley is sowieso niet in een hokje te plaatsen qua genre. Rock&Roll, Rhythm And Blues, Gospel, Blues, Country, Soul en noem het allemaal maar op, Elvis heeft het gemaak.

Long Black Limousine en In The Ghetto zijn voor mij de hoogtepunten van dit legendarische album.

Imagine Music
Het beste Elvis album ooit naar mijn bescheiden mening ( en dat zegt veel als je ziet hoeveel albums de beste man gemaakt heeft ). Veel variatie op dit album en Elvis laat hier zien dat hij tot de beste zangers uit de geschiedenis behoort. Zijn warme stem heeft ontzettend veel kracht, en bij zijn uithalen hoor je ook regelmatig een lekker rauw randje. Een favoriet liedje noemen vind ik lastig bij dit album, want ik vind werkelijk ieder nummer top. Dankzij het variërende geluid gaat dit album nóóit vervelen. Ik heb dit album grijs gedraaid en ik draai het nog steeds regelmatig.

avatar van BloodBrothers
Aangekomen bij de gouden jaren van The King, en wat knallen we er lekker in!

Wat hou ik toch van de rauwe Elvis, die op de meeste tracks te horen is. Mijn god wat kon de beste man toch goed zingen zeg! Niet de snelle rock en roll die ik van sommige albums gewend ben, maar hij maakt alles goed hoor. Bijna alle songs komen volledig aan en kloppen gewoon. Favorieten zijn hier Wearin' That Loved on Look, Only the Strong Survive, Long Black Limousine, I'm Movin' On, Power of My Love, Any Day Now en In the Ghetto. Stuk voor stuk allemaal toppers! Kan niet wachten voor de rest van dit gouden tijdperk.

avatar van spinout
Het rauwe in zijn stem kwam doordat Elvis behoorlijk verkouden was tijdens de opnames. En dan nog steeds geweldig klinken!

avatar van BloodBrothers
spinout schreef:

Van mij mocht de beste man altijd verkouden zijn op deze manier! Wat een stem.

spinout schreef:

Heeft hij toen wel een corona test gedaan?