Ron Boots - See Beyond Times and Look Beyond Words (2008)

Electronic
Label: Groove Unlimited

1. Hour of the Wolf (15:52)
  2. A Walk in the Rain (13:31)
  3. Boellistian (12:08)
  4. Storms over IO (12:25)
  5. Harbours (2:27)
  6. Radar (8:24)
  7. We Are Off (5:44)
avatar van Gerards Dream
Het blijft in de meeste gevallen mooi te zien hoe ontwikkelingen gaan en hoe zaken zich evalueren. Daar moet ik steeds aan denken als ik de muziek van Ron Boots hoor. In mijn geheugen ga ik terug na de jaren tachtig van de vorige eeuw. Op BRT 1 had je het radioprogramma Manoeuvres in het Donker wat werd gepresenteerd door Flor Berkenbosch. Naast de kolossen als Vangelis en Tangerine Dream bestede hij ook aandacht aan beginnend talent. In dat laatste geval kwam de muziek vaak nog van een cassettebandje wat in eigenbeheer uitkwam en nog verre van perfect was. Op een dergelijke wijze is ook Ron Boots zijn muziekcarrière begonnen.

Op dit album, See Beyond Times and Look Beyond Words doet niets meer aan die tijd herinneren of het moet zijn de gedrevenheid die is gebleven. Het is heerlijke electronsche muziek die zich kan meten bij de grootte der aarde. Met fraaie heldere tonen begint Hour of the Wolf. Hierna ontstaat even een zoekend sfeertje, maar al snel krijg ik in de gaten dat Boots bezig is een mooi landschap aan het schilderen. Eenmaal op gang zie ik de wolven hun gang gaan tussen de bergen. Het is heerlijke wijdse muziek, waar een goed verhaal in zit. A Walk in the Rain begint met wat klanken die aan onweer doen denken. Hierna zijn wat melancholische klanken te horen die doen denken dat de zomer voorbij is. Lang is die sfeer niet, want al snel heb ik in de gaten dat Boots mij meeneemt op een prettige wandeling door de regen. Af en toe heb ik dan ook het gevoel dat ik aan het zweven ben wat nog eens wordt versterkt door de gitaar die er op te horen is, die prima bespeeld wordt door Henri Peeters.Met het geluid wat aan het Oosten doet denken begint Boellistian. Even is daar een moment van bezinning waar de nodige spanning is in te horen, waarna ik het idee krijg dat ik mentaal aan het reizen ben. Hier is het wel jammer te noemen dat het wat te lang door gaat en er niet meer spanning in heeft gezeten.

Uiterst duister begint Storms over IO. Vrij vlot hierna is een lekker ritme te horen op een sfeervol bed aan klanken. Gaande weg de compositie komt er meer tempo bij waardoor er een sfeer ontstaat dat je met beleid de ruimte in wordt geschoten. Daarnaast doet het mij een beetje denken aan Madrigal Meridian van Tangerine Dream. Het einde is in ieder geval heerlijk opzwepend te noemen. Harbours is een heerlijk duistere track, wat een mooi voorbode is op het jazzy beginnende Radar. Het geeft mij wel een gevoel van ontspannen naar iets op zoek te zijn. Alleen is het hier jammer dat het wat te lang door gaat. Met wat klanken die aan House doen denken begint We Are Off. Desondanks ontstaat er een sfeer die niets beklemmends heeft en maar aan een ding doen denken, namelijk vrijheid.

Na een dikke 70 minuten stopt een album waar ik ondanks de paar minpuntjes na wel met heel veel plezier naar geluisterd hebt. Het is heerlijke electronische muziek die met liefde is gemaakt en in een vorm de best eigentijds is te noemen. Goede muziek dus van Nederlandsche bodem.