Aphex Twin - ... I Care Because You Do (1995)

Electronic
Label: Warp

1. Acrid Avid Jam Shred (7:38)
  2. The Waxen Pith (4:49)
  3. Wax the Nip (4:18)
  4. Icct Hedral [Edit] (6:07)
  5. Ventolin [Video Version] (4:29)
  6. Come on You Slags! (5:44)
  7. Start as You Mean to Go On (6:05)
  8. Wet Tip Hen Ax (5:17)
  9. Mookid (3:51)
  10. Alberto Balsalm (5:10)
  11. Cow Cud Is a Twin (5:33)
  12. Next Heap With (4:43)
avatar van BoordAppel
Hoe ziek is Aphex Twin? Bekijk de hoes en je hebt het antwoord. Ontzettend aangenaam album dit maar je moet m niet te hard op je koptelefoon luisteren als je bij Ventolin aankomt. AAARGH! Die piep! Aangezien ik zelf ook astma heb snap ik Aphex Twin echt helemaal met dat nummer.

Wereldplaat ventolin

last van de buren? Hier heb je ze zo mee koest.

Wereldplaat. Met Icct Hedral en Alberto Balsalm als toppers. Ventolin heeft gewoon een cultstatus bij mij (en velen met mij, onie Hobbes?) omdat het verruit het meest irritante nummer is dat ooit gemaakt is. Daar kan Krezip nog een puntje aan zuigen. O sorry, dat had ik niet mogen zeggen...

Jostie schreef:

-1 vuurkorf
-1 versterker
-2 speakers
-1 poekie
-1 exemplaat Aphex Twin - I care because you do.

en je hebt een avond waar je het een jaar later nóg regelmatig over praat

Zeker! En een bijna in vlammen opgegane tuin, en een bijna doorboord oog. Maar het was wel mooi!

ojaa, en vergeet de afwezige snijboon niet

Edris
Jostie schreef:

Ooit Nannou (ook van Aphex Twin) gehoord? Die is nog erger dan Ventolin

Nannou is juist heel lief!

Icct Hedral vind ik het mooiste nummer van dit album. Doet me denken aan de nachtmuziek van Selected Ambient Works 2, maar iets beluisterbaarder. Veruit het beste nummer van de Cd ook, want weet ik het nog niet zo met dit werkje van meneer Richard D. James.

avatar van Onderhond
Heb dit album nu een paar keer geluisterd, en de hoge score verbaast me toch enigszins. Niet dat het slecht is of zo, maar misschien wat middelmatig voor Aphex Twin werk.

"Acrid Avid Jam Shred" opent het album mooi. Lekker rustig trackje. Zachte ritmes met daaronder een zeer aangenaam melodietje. Niks magistraals of zo, Proem doet het gemiddeld een stuk beter, maar wel een zeer leuke inloper. "The Waxen Pith" blijft op hetzelfde niveau hangen. Mooi, vooral het melodietje, maar ritmisch mist het net dat extras. "Wax The Nip" schroeft het niveau wat omhoog. Prachtige track met heerlijke waves en wat aanweziger geratel. "Icct Hedral" vind ik weer iets minder. Zeurt een beetje. Af en toe mooie melodietjes, maar het komt algemeen toch wat zagerig over. De status van "Ventolin" wordt hier schromelijk overdreven vind ik. Oké, het piept wat. Maar om daar nu stijl van achterover te vallen, of buren mee te pesten ... sorry, maar daar heb ik andere nummers voor. Ratelt en piept verder wel leuk, maar zo speciaal vind ik het dus allemaal niet. "Come On You Slags" vind ik weer een stuk leuker. Klinkt ergens lekker retro, met een leuke melodie, die bliepjes en zo'n voice sample met een ouderwets filtertje. Redelijk basic nummer, maar wel effectief.

"Start As You Mean To Go On" doet mij onmiddelijk denken aan Somatic Responses. Iets in die basses, schelle hihat en een prachtige melodie. Geratel dat zeer bekend in de oren klinkt, al vind ik SR dan net wat geraffineerder en complexer. "Start..." valt een keer of twee een beetje stil, wat nogal jammer is. "Wet Tip Hen Ax" keert terug naar de eerste liedjes op dit album. Kalm ritme met daaronder een zacht voortkabbelende melodie. Hier niet echt geslaagd, aangezien de melodie in dit nummer me barweinig doet, en dan valt zo'n track nogal snel op z'n gezicht. "Mookid" weet wel een leuk melodietje tevoorschijn te toveren, en is dan meteen ook weer een stuk leuker. Weer niks geniaals of zo, gewoon leuke easy-listening. "Alberto Balsam" weet terug wat meer te bekoren. Heeft terug wat meer identiteit, met wat apartere samples. Samples staan ook wat losser van elkaar, waardoor het nummer een wat luchtigere indruk krijgt. "Cow Cud Is A Twin" is wat mij betreft een stevige afknapper. Vervelende track, vervelende samples, vervelende alles. Snel maar naar "Next Heap With" dan, ambient (bijna klassieke) afsluiter van dit album. Ook geen echt schot in de roos vind ik, jammer, want zo is het einde van dit album toch een stuk minder.

Op zich weinig nummers die echt irriteren, maar het is toch allemaal wat mak. Fijne nummertjes, maar niks dat echt in het oog (oor) springt, en toch een paar stevige missers ook. Hou het op een kleine 3.5*. Van Aphex Twin verwacht ik ondertussen een stuk meer.

avatar van Goodfella
Ben zoals meer hier ook fan van Icct Hedral. Supervet baslijntje dat vooral heel mooi samengaat met de melodie, heel sterk.

Verder inderdaad niet de beste release van Aphex Twin, hier en daar zelfs al lichtelijk achterhaald.. al is dat niet per se negatief uiteraard. Bij Acrid Avid werkt dat typische retro-fluitje perfect namelijk, maar soms mag het wel wat frisser.

Begin Onderhond trouwens langzaam beter door te krijgen, was namelijk te verwachten dat Cow Cud wordt afgeschreven .. beetje BoC hè. Vind zulke slepende trackjes zelf altijd wel fijn, terwijl ik volgens mijn psych toch best positief in het leven sta .

4* voor deze, ook al is die piep in Ventolin gewoon écht vervelend!

avatar van Yak
Yak
Goodfella schreef:

Verder inderdaad niet de beste release van Aphex Twin

Ik vind van wel, al komt Richard D. James' Album in de buurt.

avatar van Goodfella
Nou wil het toeval dat die plaat sinds gisteren m'n top 10 is binnengevallen . Zo zie ik Aphex Twin in ieder geval het liefst en daarmee is 'ie ook op z'n best: poeslieve melodieën met complex en tegelijk toegankelijk geretrigger en geglitch.

avatar van John Doe
Die lieve nummers doet 'ie zeer goed, maar de rare en donkere sferen die Richard kan trekken wil ik niet missen.

''Ventolin'' heeft naar mijn mening zéér terecht een cultstatus ! Die piep vind ik op een leuke manier storend en het nummer vind ik een prachtig schouwspel. Heerlijke samenval van geluiden en wat een tuning vind er plaats. De videoclip is ook bijpassend, is gek genoeg alleen niet opgenomen op de Warp Vision DVD.

John Doe schreef:

''Ventolin'' heeft naar mijn mening zéér terecht een cultstatus

Naar mijn mening ook. Iedereen die astma heeft zou zich daarin moeten kunnen herkennen als je weer eens je ventolin bent vergeten en je piepend en hijgend weer op adem probeert te komen.

avatar van Onderhond
Goodfella: mag ook wel dat je me begint door te krijgen, na al die tijd .

Verbaas me toch over Ventolin. Is dat nu zo'n irritante piep ? Ik denk niet dat je mij er wakker mee kan houden. Probeer eens D'Kat voor echte irritatie zou ik zeggen

avatar van BoordAppel
Ja het zal ongetwijfeld erger kunnen daar twijfel ik niet aan maar als je de piep in ventolin met hoofdtelefoon op volle sterkte kan verdragen moet je voortaan je muziek zachter zetten wil je binnen afzienbare tijd niet helemaal doof worden.

avatar van John Doe
Ja het moet ook vol opstaan Op een mp3 versie klinkt de piep trouwens flink afgestompt, dit nummer dient in lossless audio (flac/ape/wave) beluisterd te worden denk ik. Maar het drukkende van Ventolin zit 'm volgens mij helemaal niet alleen in de piep, begrijp dat goed. Het zit in bijna het hele geluidenassortiment, in de manier zoals de verschillende geluiden bij elkaar klinken iig.

avatar van Aurum
Mr. James draait hier weer eens door met z'n anagrammen net als ie al eerder goochelde met de letters van bijv. Analogue Bubblebath (= Laughable Butane Bob = Hangable Auto Bulb (eb)?) en op de On single met Xepha (=Aphex) is er nu ook weer een hoop terug te vinden als je de letters omgooit:

Acrid Avid Jam Shred = Richard David James
The Waxen Pith = The Aphex Twin
Wax the Nip = Aphex Twin
Wet Tip Hen Ax = T(h)e Aphex Twin
Cow Cud Is A Twin = Caustic Window
Next Heap With = The Aphex Twin

Acrid Avid Jam Shred = Richard David James
The Waxen Pith = The Aphex Twin
Wax the Nip = Aphex Twin
Wet Tip Hen Ax = T(h)e Aphex Twin
Cow Cud Is A Twin = Caustic Window
Next Heap With = The Aphex Twin

Hahaa, geweldig! Ik had wel door dat zo'n Wet Tip Hen Ax in een bepaalde verhouding stond tot Next Heap With en Waxen Pith en zo, maar dat het een anagram van zijn eigen artiestennaam is had ik niet uitgevogeld. En die Caustic Window-referentie, ik had geen idee!

naar het kijken van de achter kant (de nummers in vreemde handschrift) en voorkant (de kop van aphex twin in art stijl) van het hoesje, dacht ik meesterlijk en ineens luister ik de nummers en dat gaf het preciese impact als de kaft van het hoesje, in andere woorden meesterlijk, als omschrijving van deze stijl muziek ken ik je vertellen dat het aanvoelt alsof je in een soort game zit in een soort science fiction stijl.
Alleen in dat nummer ventolin zit idd zo'n irritante piep, maar toch maakt ie piep het ook wel weer bijzonder.

JonnieBrasco
Alberto Balsalm, al tijden mijn favoriet van dit album. Misschien omdat het het meest ambient liedje is. Prachtig, die donkere stalen drumgeluidjes. Maar ook die ingetogen melodie is geweldig: continu erg dynamisch en toch heel herkenbaar, meesterlijk dus. Verder een rustig tempo en het ritme is niet al te freaky, maar gelukkig ook net niet navolgbaar genoeg om te kunnen voorspellen. Van dit soort nummers zoek ik er meer. (Wie heeft tips?)

avatar van nuf
nuf
heerlijk, dit DnB achtige geratel, ik vind ventolin zelf een prachtig nummer, als je hem niet te hard hebt dan

avatar van John Doe
Dit is eigenlijk net als Selected Ambient Works een soort bijeenraping van tracks in een stijl over een aantal jaar (Wax The Nip en Come On You Slags stammen uit 1990). Ditmaal is de stijl dynamische rauwe en distorted percussie met daarachter zachte synths of klassieke strijkergeluiden. Yum

En een enkele keer diezelfde soort percussie getwister en geen zachte synths meer, maar in plaats daarvan een hoge piep in het oor en wat post-apocalyptische achtergrondklanken. Eén van mijn favorieten dat nummer. (Ventolin)

Grootste favorieten zijn Acrid Avid Jamshred en Alberto Balsalm.

Sietse
Alberto Balsam

Sietse schreef:
Alberto Balsam

Wij begrijpen elkaar

avatar van aphexfreak
Ventolin is een regelrechte kraker, toen ik dat nummer ontdekte heb ik al mijn vrienden helemaal tot waanzin gedreven...Heel dit album is gewoon top van begin tot eind, Acrid Avid Jam Shred, Come on You Slags!, Mookid en Start as You Mean to Go On.....Gewoon top!

avatar van Toon1
aphexfreak schreef:

Leuke vriend ben jij!

avatar van aphexfreak
Toon1 schreef:

Leuke vriend ben jij!

Ach, af en toe moet ik ook naar hun teringherrie luisteren

Pim Latuny
Heerlijk album. Had deze na Polygon Window gekocht en vond deze iets feller dan Surfing On Sine Waves. Wist niet dat ik een iets mooier album in huis had gehaald toen ik Selected Ambient Works 85-91(?) luisterde. Mooie plaat.

avatar van Mimo
Alberto Balsalm is zo mooi.. Vind dat veel van de andere nummers te lang doorgaan/te repetetief zijn. Ventolin, ICCT Hedral en Acrid Avid Jam Shred echter niet, mooie tracks.