April Wine - Harder..... Faster (1980)

Canada
Rock / Metal
Label: EMI

1. I Like to Rock (4:23)
  2. Say Hello (2:59)
  3. Tonite (4:12)
  4. Ladies Man (3:36)
  5. Before the Dawn (4:21)
  6. Babes in Arms (3:21)
  7. Better Do It Well (3:34)
  8. 21st Century Schizoid Man (6:24)
avatar van argus
Redelijk goed metalrock album van de groep rond Myles Goodwyn die op een gegeven ogenblik drie mensen hadden die lead-gitaar konden spelen, zoals hier.
Leuke songs zijn 'Say Hello' en natuurlijk de cover van King Crimson '21st Century Schizoid Man', dat toch wel erg geinig klinkt. 3½*

avatar van Kronos
Ik hoor hier eigenlijk geen metal in.

avatar van vielip
Nee dit is absoluut geen metal! Maar wel een prima album overigens. De cover van King Crimson vind ik dan weer wat minder geslaagd al is het ook niet slecht. De eigen nummers bevallen me echter beter.

avatar van Rinus
Solide melodieus hardrock album. Op vinyl.

avatar van gigage
Well Allright... I like to rock, de album opener, is een klein klassiekertje. In ieder geval was het aanstekelijke nummer met dat stukje, (I Can't get no) satisfaction er in verwerkt, het meest gedraaide.
Before the Dawn heeft erg goed gitaarwerk en de uitstekende stevige coverversie van 21st Century Schizoid Man ( origineel van King Crimson) beslaat 20% van het hele album. Niet wetende dat het een cover was destijds, vroeg ik me af waarom er maar één zo'n supersong op dit album stond haha.

avatar van Arjan Hut
Versscheen oktober '79. Een van de fijnere hardrockplaten uit dat jaar. Mijn favoriet is Babes in arms.

avatar van vielip
Paar dagen terug op youtube een mooie docu over zanger/gitarist Myles Goodwyn en dus ook de band April Wine zitten kijken. Aanrader! Viel me weer op hoeveel prima platen deze lichtelijk onderschatte of ondergewaardeerde band heeft gemaakt. Ik mag er in ieder geval graag naar luisteren. Niet in de laatste plaats vanwege de heerlijke stem van Goodwyn. Na het kijken van die docu eens in de kast gaan snuffelen en kwam ik erachter dat ik best veel van ze in huis heb. Waaronder dus dit Harder....faster. De komende tijd maar weer eens wat meer aandacht aan besteden. Dat verdiend deze prima band wel.

avatar van Mssr Renard
WAt leuk, April WIne in mijn tijdlijn. Ik moest er toevallig nog aandenken, omdat ik wat ouderwetse hardrock aan het draaien ben. April Wine zit niet vers in mijn geheugen, dus ik ga weer eens aan de slag met luisteren.

avatar van RonaldjK
vielip, is dat deze docu? De nieuwsgierigheid is gewekt!

avatar van vielip
Ik kan de link helaas niet openen RonaldjK

Deze bedoelde ik in ieder geval.

avatar van RonaldjK
Die docu is zeker leuk! Mooi verhaal over de Canadese rockpioniers die in de jaren '60 in Nova Scotia startten. Vanaf 1972 was April Wine nationaal succesvol met een breed scala aan stijlen. Vanaf 1976 met hun zesde album The Whole World's Goin' Crazy voor hardrock kiezend, waarmee de populariteit in de Verenigde Staten groeit. Vanaf 1980 volgt ook Europa, al bereikten ze hier nooit de populariteit van de V.S. en Canada.

Mijn eerste kennismaking was via het nummer I Like to Rock, dat ik ontdekte op twee verzamelaars: eerst Metalmania uit 1980 en later op de elpee Monsters of Rock uit datzelfde jaar. Leve de dorpsfonotheek! Een aardig nummer, zij het niet heavy genoeg (ik was meer van Saxon en Black Sabbath). Desondanks belandde het op een cassettebandje en na het veertig jaar niet gehoord te hebben, bleek het nog altijd in mijn geheugen gegrift.

Pas zo'n vijf jaar geleden volgde de tweede kennismaking: een oudere collega wees me op Say Hello met zijn gekke maatsoort. Begin deze maand prikkelde de documentaire mijn nieuwsgierigheid en zo beluister ik dan eindelijk Harder..... Faster. Heb tijdens het luisteren de hoes eens goed bekeken en gekoekeld op het straatnaambordje: Boteler Street ligt in Ottawa.
Begin jaren '80 had ik dit "wel aardig" gevonden, tegenwoordig ben ik meer gecharmeerd van deze jaren '70-hardrock. Melodie en stevigheid gaan goed samen, pakkende koortjes en ouderwetse rock 'n' róóóll vloeien naadloos in elkaar over, zonder dat het kazig wordt. Enigszins vergelijkbaar met Boston, maar dan zonder de symfonische kanten of de intense gitaarmuren van die groep. En toch stevig.

Net als toen ben ik verbaasd over de knipoog naar Satisfaction van de Rolling Stones in het slot van I Like to Rock: heeft frontman Myles Goodwyn daar nooit een rechtszaak over aan de broek gekregen? Denk het niet, anders was het in de docu genoemd.
Say Hello bevat een slepende 7/4-maat, bovendien bijzonder knap gedrumd door Jerry Mercer. Tonite begint ingetogen en akoestisch, daarna wordt er stevig gerockt met smeuïg gitaarwerk om vervolgens terug te keren naar het beginthema. Dat is ook zo lekker bij de groep: menig nummer is opgebouwd uit diverse delen met hun eigen thema en riff.
Toch is de muziek hierna wat minder opvallend zij het altijd met die plezante koortjes, riffs en gitaardetails zoals in Before the Dawn en Babes in Arms. Totdat wordt afgesloten met 21st Century Schizoid Man. Oorspronkelijk (1969) van King Crimson, geeft April Wine er een stevige draai aan, gecompliceerd spelend: prachtige finale van klasbakmuzikanten.

Begin december '23 overleed onverwacht Goodwyn, terwijl de documentaire in de voltooiing zat. Met het boeiende bandverhaal erbij blijkt Harder..... Faster een lekker plaatje, prima geschikt voor als ik in de stemming ben voor lichtere hardrock. Wat dat betreft moet ik ook de carrière van Sammy Hagar eens gaan herontdekken...