Faithless - No Roots (2004)

Electronic / Pop
Label: BMG

1. Intro (0:27)

met Dido en LSK

2. Mass Destruction (3:44)
  3. I Want More Part 1 (2:49)

met LSK

4. I Want More Part 2 (3:11)
  5. Love Lives on My Street (2:10)

6. Bluegrass (2:45)

7. Sweep (4:03)
  8. Miss U Less, See U More (3:41)

9. No Roots (5:24)

met Dido en LSK

10. Swingers (3:47)

11. Pastoral (4:27)
  12. Everything Will Be Alright Tomorrow (2:19)

met LSK

13. What About Love (6:58)
  14. In the End (4:31)

met LSK

15. Mass Destruction [P*Nut & Sister Bliss Mix] (3:33)

met P-Nut

5 stemmen al, dat gaat hard... Is de rest van het album een beetje vergelijkbaar met Mass Destruction? Want dat is wel een hele fijne single (met een opvallende b-kant: We Come One). Staan er nog wel nummers op in de stijl van We Come One, Insomnia, God is a DJ, etc?

Op hun vorige drie albums werd altijd gebruik gemaakt van dezelfde formule: 1 of 2 grote dansvloerkrakers (Insomnia, Salva Mea, God is a DJ, We Come One) en voor de rest veel afwisseling, ergens tussen house en pop.

Deze plaat is veel meer een uitgebalanceerd geheel. De tracks zijn allemaal vlekkeloos aan elkaar gemixt. Een grote uitschieter ontbreekt, maar deze plaat is wel veel sfeervoller dan hun andere werk en hij is perfect geproduceerd. Het is 1 grote, spannende luistertrip. Meesterlijk hoe ze hier omgaan met tempo, emotie, kleur en spanning. Alle nummers zijn in toonaard C geschreven en toch klinkt het niet eenvormig of saai!

Nummers als Insomnia en dergelijke staan er dus niet meer op, maar in die formule zat ook niet veel rek meer, denk ik..

Een hele goede, interessante plaat (het beste van Faithless tot nu toe, vind ik) en Mass Destruction is wel redelijk representatief voor de rest van het album, ja...

avatar van Onderhond

Dan kan ik hier eigenlijk met een gerust hart een 0.5* kwijt denk ik .

Vind het een absoluut verwenselijke kutplaat, zo erg dat ik helemaal niet aan het einde van het nummer ben geraakt. Ik ben nooit een Faithless fan geweest, maar ze zijn toch wel diep gezakt vind ik.

toch wel de beste faithless tot nog toe.. meer mijn ding zeg maar.. 4 sters

Onderhond schreef:

Vind het een absoluut verwenselijke kutplaat,

Waarom?

avatar van Onderhond
1. Muziek is helemaal secundair geworden. Focus ligt nu op die zingende zombie. En hij ziet er niet enkel dood uit, zo klinkt hij ook.

2. Er zit echt een ongelooflijk zaagkoortje in de achtergrond.

3. Die gitaar en trompet klinken zo vreselijk out of place. Rest van de samples zijn ook al zo avontuurlijk.

4. Algemeen : dit is zo'n verachtelijk platte popplaat, dooie depri kutplaat zonder vaart, dat ik ze nu echt nooit meer wil horen.

avatar van BoordAppel
overdrijven is een kunst die jij maar al te goed beheerst. Fantastische single met zelfs nog een boodschap dus hoe je m plat kunt noemen ontgaat me een beetje. Ga deze plaat ook maar snel een sjekken.

avatar van Onderhond
overdrijven is een kunst die jij maar al te goed beheerst.

Flauw. Heb de track zo'n drie keer gehoord vanmorgen en ik wordt echt gewoon pissed van dit soort muziek. Je mag het dan niet begrijpen, op zo'n momenten heb ik veel zin om m'n frustratie weg te schreeuwen.

met zelfs nog een boodschap

Nog een slecht punt inderdaad, al heb ik niet eens naar de lyrics gehoord, dus me er echt aan gestoord heb ik niet.

avatar van BoordAppel
Je mag het dan niet begrijpen

Idd, ik begrijp het niet. Maar ik ben niet de enige .

Nog een slecht punt inderdaad,

Wat is daar slecht aan?

avatar van Onderhond
Idd, ik begrijp het niet.

Dus jij hebt geen muziek die je zo mateloos irriteert dat je veel zin hebt om te roepen dat ze die shite zo snel mogelijk af moeten zetten ? Sterk

En ik zie liever geen (politiek) activisme in muziek. Ik ben geïnteresseerd in een artiest z'n muziek, niet in z'n standpunten, geloof, levenswijze, haarkleur of geaardheid. Ik moet kunst als sociale kritiek of moraallesje helemaal niet. Vandaar misschien dat de lyrics in nummers voor mij totaal onbelangrijk zijn, en dat ik "boodschappen" totaal niet op z'n plaats vind.

avatar van BoordAppel
Dus jij hebt geen muziek die je zo mateloos irriteert dat je veel zin hebt om te roepen dat ze die shite zo snel mogelijk af moeten zetten?

Jawel hoor, dat heb ik alleen niet zo erg snel.

Maar die standpunten, geloof, levenswijze, haarkleur of geaardheid maken soms gewoon deel uit van de muziek en kunnen het geheel veel leuker maken. Als je dat niet aanstaat valt er al veel muziek af te schrijven. Dan snap ik uberhaupt niet waarom je in de eerste plaats naar Faithless gaat luisteren want Maxi Jazz preekt al op weet ik hoeveel platen.

avatar van Onderhond
Als je dat niet aanstaat valt er al veel muziek af te schrijven.

Doe ik ook, moet je toch al opgevallen zijn .

Omdat ik van iemand hoorde (geen echte Faithless fan) dat hun nieuwe nummer wel goed was, dus heb ik het ook even gechecked. En als het nummer verder goed ik kan ik het best negeren. Maar ik blijf verder met m'n poten van dit album af, wees gerust .

PS: iemand vriendelijk genoeg om ook even "Pop" bij dit album te zetten ipv "Dance" ?

avatar van kappeuter
Mass Destruction vind ik ook een vervelend nummer. Die 'oplees robot' verpest het an sich aardige muzikale geheel.
Nee, ik ben ook geen Faithless fan dus. Jaren geleden hadden ze 1 leuk hitje hier n.a.v. Pinkpop. God is a dj heette die geloof ik.
Maar het lijkt er op alsof die rapper met de jaren monotomer gaat rappen. Is er geen VUT regeling voor uitgebluste muzikanten ?

avatar van Jordy
God is a DJ was volgens mij de 3e of 4e hit al van Faithless in Nederland.

avatar van kappeuter
Nu je het zegt. God is a DJ is wel de grootste hit vermoed ik. Hoewel de muziek voorborduurde op een eerdere hit waar de titel me van ontschoten is.
Er was een clip die was opgenomen in de Pinkpop tent.

Ik denk dat je Salva Mea of Insomnia bedoelt.

avatar van Jordy
Die hadden geen Pinkpop-clip, volgens mij was dat inderdaad God is a DJ. Maar toen had Faithless idd al wat hitjes achter de rug, en die hit kwam zeker niet door Pinkpop.

Snap persoonlijk niet waarom Faithless nou zo eentonig zou moeten zijn, vind het toch een van de interessantste bands in de top 40 persoonlijk.

avatar van bonothecat
Er wordt over gepraat over dit album hier........reden te meer om hem eens te gaan beluisteren. Luister nu naar de titeltrack "no roots", kan me nog niet echt pakken. Maar goed luister vrolijk door.....stem volgt!

Vanochtend dit album voor het eerst in de auto geluisterd op de laatste 2 tracks na. Op de terugweg na het werk dus ff afluisteren maar ik vind het album nu al echt fantastisch! Zeker hun beste CD tot nu toe vind ik. Toch een andere stijl dan hun vorige CD's maar zeker niet minder. Geen 1 nummer vind ik slecht. Het klinkt erg verfrissend!

avatar van John Doe
1,5
Geen geniale muziek, ik heb het (de helft van het album) zeg maar al eerder gehoord in trance/club muziek (zonder stem erdoorheen dan). Wel erg mooie productie en daarmee gepolijste muziek. Twijvel erg tussen 3 en een half en 4 maar op het moment van beluisteren denk ik steeds aan 4 sterren.

1,0
Ik vind echt zo'n pokkeherrie. En dan die neger met die stem telkens door het liedje heen. * ster

avatar van Ziggy007
Ik heb maar één ander Faithless album (Outrospective), wel de hits van andere albums als losse nummers, dus echt recht van spreken heb ik niet, maar ik doe het toch

Als eerste, Faithless is gewoon een LIVE band. Dan ruleren ze absoluut de pan uit.

Maargoed, waar voorgaande albums het vaak moesten hebben van één of twee klappers (bv. Salva Mea, God Is A DJ, We Come One, Insomnia) en de rest van het album gewoon ver achter bleef, valt me dat hier reuze mee. Je kan Mass Destruction of I Want More moeilijk een 'hit' noemen. Een hit is in mijn ogen een nummer dat zelfs de lompste boeren uit de Achterhoek versteld doet staan (weliswaar in een boerendisco met veel bier, maar toch). De meningen over Mass Destruction waren gemengd.

Dit album is veel gebalanceerder dan de voorgaande. Goed? Nee dat vind ik niet. Leuk? Ja, zo zou ik het eerder omschrijven.

En al die mensen die beginnen te kankeren over de zanger en zijn politieke boodschappen, please shut up Faithless bestaat al lang, dus je weet donders goed hoe de groep in elkaar steekt, keer de groep gewoon je rug toe en kom niet telkens aankakken met die argumenten Iedere groep heeft wel een boodschap.

'swingers' vind ik toch wel veschrikkelijke plagiaat van de originele score van 'buffalo soldiers'. let op die gitaar.

avatar van ChrisX
Ik kan me de aversie tegen Mass Destruction wel voorstellen maar ik heb sterk het vermoeden dat mensen de single-versie hebben gehoord toendertijd en niet de album-versie of zelfs het album als geheel. Die single is inderdaad niet echt sterk en op basis daarvan had ik ook nooit deze plaat geprobeerd. Ik hoorde echter vervolgens ergens op de radio 's nachts een ander deel van dit album en dat sprak me wel aan. Bleek vervolgens bij beluistering dat de hele plaat helemaal niet leek op die single en ook nog eens dat het album als 1 lange trip voorbijtrok. Mooi !!
Ik hoor ook duidelijke invloeden uit de oudere elektronische muziek uit de jaren 70 in hun muziek terug en als liefhebber van dat werk bevalt me dat ook wel.

Fijn album hoor, maar vorige albums waren beter. Miss U less... is absoluut favoriet. De orginele Mass Destruction is stukken mooier als de versie van de radio, en de tekst vind ik persoonlijk heel erg sterk. Jammer dat geen van de liedjes het nivo van We come 1, God is a dj, of Insomnia halen, maar goed....

Anna.R schreef:

Neej ik mis de sterke deuntjes ook die die nummers wel hadden. Al zijn nummers als Pastoral ook heel erg fijn om naar te luisteren .

avatar van LittleBox
Dit is het beste album van Faithless. Hoewel op de eerste albums ijzersterke afzonderlijke nummers staan (ik hoef ze hier niet te noemen) is No Roots als geheel ijzersterk. Prachtige opbouw en scheiding: eerste helft relatief veel tekst (de boodschap van Maxi Jazz, zogezegd) en de tweede helft meer instrumentaal. Niet alleen goede dance maar vooral ook prima luistermuziek. Dat laatste is dan wel weer merkwaardig als je de band wel eens live hebt meegemaakt (en dat heb ik intussen al een keer of vier gedaan).

Voor mij meer een cd met herinneringen: toch wel een paar keer gedraaid in de huur-auto toen ik in de VS was.
Geen spectaculaire cd, maar erg relaxed voor die lange stukken (en ook een cd die de passagiers en ik met z'n allen wel konden pruimen ).

eens met aERo, verder is mass destruction natuurlijk geweldig!

lambf
Dit album had ik eigenlijk alleen gekocht omdat er Mass Destruction opstaat . tsja, ik was aan het begin van mijn "muzikale onwikkeling" (ik was toen 13, hé)

Raar dat ik dit toen zo leuk vond. Ik heb het net beluisterd, en er komt niet veel goeds van . Irritante rap-zang die alleen maar op de zenuwen werkt. En vanaf nummer 7 word de plaat minder zang en meer electronisch. nu ja, dat kan best leuk zijn, maar hier alleen weinig afwisseling, maar niet hypnotizerend zoals bijv. bij Earth. En ja, dan gaat langzaamheid irriteren.

Tsja, ik kom niet hoger dan een 1,5*