John Mayer - Room for Squares (2001)

Label: Aware

1. No Such Thing (3:53)
  2. Why Georgia (4:33)
  3. My Stupid Mouth (4:19)
  4. Your Body Is a Wonderland (4:18)
  5. Neon (3:59)
  6. City Love (4:06)
  7. 83 (4:58)
  8. 3x5 * (4:52)
  9. Love Song for No One (3:27)
  10. Back to You (3:59)
  11. Great Indoors (3:38)
  12. Not Myself (4:08)
  13. St. Patrick's Day (5:20)
avatar van FeZ
FeZ
Na een geslaagd avondje kaarten met wat vrienden, fiets ik naar huis.
Wit zonnetje, nog een wit zonnetje, weer een wit zonnetje...
Nog een beetje onder invloed stap ik op. De vogels beginnen alweer te fluiten, het is niet te koud. Dus deze keer komt het kippenvel niet van de temperatuur.
Oranje zonnetje, oranje zonnetje, oranje zonnetje...
Half levend, half dood; half wakker, half slapend. Ik wil slapen, ik wil niet slapen. Ik wil genieten van een wereld die zo mooi lijkt, zo perfect lijkt. Niets is wat het lijkt, maar toch, heel even, krijg ik het gevoel dat wel zo is.
Wit zonnetje, wit zonnetje, alweer een wit zonnetje....
Mijn contaclenzen, die ik al veel te lang in heb, bezorgen een waas voor mijn ogen. Precies op die manier beleef ik de wereld.
Oranje zonnetje, oranje zonnetje, oranje zonnetje...
De lantaarns lijken net zonnetjes.

"I Just found out there's no such thing as a real world."

Ik weet niet wat de aantrekkingskracht van deze muzikant is. Misschien de dromerige popdeuntjes in combinatie met zijn zwoele stem, een mannelijke variant op Norah Jones. Maar ik weet wel dat ik het mooi vind. 3,5*

avatar van Zachary Glass
Ik lees het nu pas, maar jongen, jongen. FeZ - wat een prachtig bericht

avatar van FeZ
FeZ
Mijn dank is zeer groot; dank je wel

No Such Thing en Your Body is a Wonderland zijn prachtige nummers. De rest van het album moet ik nog ontdekken.

John Mayer is cool :D ik ben fan al heel lang al hoor. Ik weet nog die tijd dat ik 's nachts opbleef om deze cd te ebayen . maja, het is dus een fantastische artiest, en zijn muziek is geniaal. Sommige mensen vinden het nogal vaag, maar je moet er gewoon niet teveel bij nadenken, gewoon luisteren. Mijn favorieten: 3x5, Why Georgia, Back to you, Great Indoors.

rodneyVL
Wat een melancholie. Wat een gitarist. Wat een zanger. Als je luistert hoor je een zwarte bluesmuzikant van in de 40 die veel meegemaakt heeft en dat in zijn stemtechnieken verwoordt. Schijn bedriegt; het is een blanke, tengere jongen die er een beetje nichterig uitziet maar met composities die je meenemen naar een andere wereld vol met melancholie, herkenning en hartstocht. Wat een singer/songwriter! Meeslepender dan een slee.

Luistert lekker weg.

avatar van otherfool
Lijzige stem, fijne gitaar, sympathieke jongeman. Er is weinig mis met John Mayer, maar er is ook weinig *echt goed* aan. Why Georgia, Your Body Is A Wonderland, Back To You: JA! Hele cd van John Mayer: Nee, nog niet. Niet onaardig om zo op een hete dag als vandaag tijdens het opruimen eens te draaien, maar het zal denk ik zo tot volgende zomer duren vooraleer ik hem weer eens opzet.

2,5*.

Wat een heerlijk album, 4,5*

No such thing.... wat een heerlijke nummer. Maakt gelijk me hele dag goed

L2K
Alles wat ik op het moment denk weet hij gewoon te vertalen in de nummers "Why Georgia Why" en "Great Indoors". De man is een genie.

rodneyVL
Mensen, mag deze cd alstublieft iets meer stemmen krijgen? dan kan 'ie welverdiend de top 250 in! Het liefst om en nabij de 20.

avatar van Max Payne
Heb al gestemd, het hoogste mogelijke

zit de laatste tijd St. Patricks Day weer vaak te luisteren

iedereen hem laatst live gezien op veronica? ergens na middernacht was dat

avatar van Erin
Ja ik! Was een beetje aan het zappen en kwam hem tegen. Was meteen verkocht. Kende hem eigenlijk niet maar herkende wel zijn stem van het nummer "Daughters". Toen ik ging zoeken op internet kwam ik ook nog Clarity en Waiting on the World to Change tegen, dat waren de nummers die ik van hem kende.
Geweldig concert! Heb 'm inmiddels op DVD en al grijsgedraaid! (Voor zover dat kan bij DVD.)
Dit album krijgt van mij ook 5 sterren.

Als je verliefd bent, liefdesverdriet hebt, geniet van de zon, op de fiets zit met een licht noorderlijk briesje in je haar, dan is DIT de CD die je moet draaien, voor al deze momenten is er een nummer dat er perfect bij aansluit.

Deze man weet gewoon altijd de gevoelige snaar te raken, of het nou is door zijn mooie teksten of dromerige stem, het blijft geweldig!

avatar van KOOJI
Naast Neon en City Love viel dit album een beetje tegen, eerlijk gezegd.

3.0*

avatar van Reijersen
Het officiële debuut van John Mayer, beluisterd nadat de andere 2 reguliere albums mij zeer bevallen zijn. Je merkt op deze cd wederom dat er veel talent in deze man zit, muzikaal talent genoeg. Maar het komt op zich nog niet helemaal tot uiting. Hierna werd het alleen maar beter.

avatar van Thuurke
No Such Thing, Why Georgia en Neon zijn mijn favoriete nummers maar het hele album is keigoed, net als alle andere platen die Mayer gemaakt heeft. Gitaarspel is goed en kan alleen maar beter worden (luister maar naar In Repair en de Jimi Hendrix Bold as Love cover op Continuum). Er is eindelijk weer eens een grote gitarist opgestaan.

avatar van Max Payne
Sint Patricks's Day:)

rodneyVL schreef:
Meeslepender dan een slee.

Inderdaad, en wat kun je nog meer willen! Eigenlijk staat er geen slecht nummer op. Ze zijn allemaal heerlijk, overigens vind ik de latere albums dan weer helemaal niets aan... Maar deze, jawel, prachtig!
Vind 3 x 5 het mooiste nummer, maar eigenlijk zijn ze allemaal echt 'raak'.

avatar van CTK
CTK
Eigenlijk kende ik hem enkel van naam, maar toen ik hem zag spelen op de herdenking van MJ wist ik meteen dat ik hem moet leren kennen.
En ja, wat een artiest.

Dit is in mijn ogen een geweldig album. Heerlijk om op de achtergrond te hebben tijdens bijvoorbeeld koken. Gewoon een no-worries album.
Met als favoriete tracks Why Georgia, Neon en Your Body is a wonderland!

4,5 ster

avatar van musician
Ik geloof dat ik een andere hoes heb voor dezelfde cd......

Never mind, het gaat uiteraard om de inhoud. Zal ik met mijn goede nieuws beginnen of het slechte?

John Mayer maakt hier eerlijke muziek, veelal akoestisch en oprecht. Hij is op Room for squares pas 24 maar je hóórt dat hij getalenteerd is, een song kan maken. Kortom, een man van wie je ook in de toekomst wat mag verwachten.

Maar zijn softe benadering en zijn te zwoele stem maken de rock van Room for Squares klinken als een zijden sok. Hoe sympathiek je hem verder ook vind.

Áls hij bij mij een potje wil breken, zal hij toch met iets stevigers aan moeten komen. Nogmaals, individuele nummers als City love en Love song for no one zijn zeker het beluisteren waard. Maar een totaal gebrek aan ruggengraat maken het een slap atreksel van wat het had kunnen zijn.

"Luistert lekker weg" lees ik ergens en dat klopt ook wel. Maar je wordt er geen wereldkampioen mee.

Nog steeds....Nog altijd ben ik dol op dit album.
Heb hem nu zo een vijf jaar in huis ( en cd is inmiddels ook al een aantal keer vervangen door een nieuw exemplaar )
Maar vind het album nu ik hem echt goed heb leren kennen gewoon nog altijd zooo de moeite waard. Kan geen nummer vinden die ik minder vind.

avatar van JelmerHolwerda
Leuk album. No Such Thing vind ik heerlijk, leuke basslijn ook. Gewoon lekkere feeling heeft het allemaal.

avatar van MoKnows
Zeer goed debuutalbum van een -wat bleek uit de cd's die hierna uitkwamen- talentvolle singer-songwriter die ook nog eens fantastisch gitaar speelt. De kwaliteit druipt er van af. Goede teksten en ook de begeleiding door de band is van een hoog niveau. Neon, Why Georgia en No Such Thing zijn de prijsnummers.

avatar van Ronald5150
John Mayer is een goede zanger, goede componist en een meer dan uitstekende gitarist. Dat is al direct duidelijk op zijn debuut "Room for Squares". Dit is een mooie dromerige popplaat met prachtige melodieën en ritmes en heerlijk ingetogen gitaarspel. Mayer hoeft niet zo nodig te scheuren om aan te tonen hoe goed hij is. Af en toe komt er mooi elektrisch gitaarspel voorbij dat warm en gloedvol klinkt en direct aantoont dat deze jongeman de blues in zijn aderen heeft lopen. "Neon" is daarvan een mooi voorbeeld, net als de solo in "City Love". "Room for Squares" is gewoon een prima debuut van een groot talent.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prima debuut van Mayer daarna werd het mijns inziens alleen maar beter, ik vind de term " lekker wegluisteren " wel van toepassing op dit album.
Fijne stem met enkele pakkende popsongs zoals Why Georgia, Your Body Is A Wonderland , Neon & Not Myself.

avatar van tbouwh
Wauw, wat een fijn album. Genieten van Mayer´s stem, het gitaarspel en dse rustige melodietjes. Geen bijzondere hits opzich, maar een pakkend geheel dat meerdere malen geluisterd kan worden en iedere keer hetzelfde fijne gevoel kan oproepen. 4*

avatar van Zwaagje
TEQUILA SUNRISE schreef:

Ik werd bij het uitkomen van dit album van mijn sokken geblazen. Zo jong en zo'n debuut! Sindsdien altijd groot fan gebleven.

avatar van gaucho
Zwaagje schreef:

Ik eigenlijk ook wel. Ik herinner me dat ik 'm voor het eerst hoorde toen ik winkelde bij Sounds Rotterdam (R.I.P.). Beviel me zo goed dat ik hem daarna meteen heb aangeschaft. Continuum blijft zijn hoogtepunt, maar deze doet er weinig voor onder. Moet zeggen dat ik na Battle studies ben afgehaakt, dat wel...

avatar van Rinus
Heel fijn debuut. Puike nummers en ook goed geproduceerd. Ik heb het album in de speciale box met de 5 eerste albums en op dit album staan dan 2 bonus nummers, nl Jenny (van SRV) en The Wind Cries Mary (van Jimi). Beide nummers zijn live.