Bell Hollow - Foxgloves (2007)

Label: Five03

1. Seven Sisters (4:07)
  2. Our Water Burden (3:40)
  3. Foxgloves (5:06)
  4. Copper Crayon (3:32)
  5. Eyes Like Planets (4:40)
  6. Jamais Vu (3:51)
  7. Getting on in Years (3:39)
  8. Storm's End (4:49)
  9. The Bottle Tree (3:09)
  10. Low Lights (5:29)
Bell Hollow is een jonge Post-Punk/New Wave band uit New York. 'Foxgloves' uit 2007 is hun eerste langspeler en zeker niet verkeerd. Het album klinkt over zijn geheel erg fris en bevat enkele dijken van nummers. Zeer genietbaar .

avatar van Chameleon Day
Dit is zonder meer een mooi album. Romantische en atmosferische muziek met helder gitaarwerk dat mij nog het meest doet denken aan Sad Lovers & Giants en in mindere mate aan The Chameleons. Het is vrij luchtige en zelfs een beetje poppy wave. Van mij had het wel wat spannender gemogen. Toch vind ik dit soort bands wel een verademing in deze tijden waarin de norm in de nu-wave lijkt te worden gesteld door Interpol, Editors en soortgelijken.

Daarom:

avatar van Chameleon Day
O ja, de heren van Bell Hollow hebben ook nog een EP uitgebracht: 'Sons of the Burgess Shale'. Ook goed, vooral de titeltrack.

avatar van Premonition
De EP is mijn inziens veel beter dan dit album. Zoals CD al aangaf klinkt dit soms wat te lief, vooral de zang. De EP is veel dynamischer en meer donker van kleur. Ik heb ´m inmiddels toegevoegd.

avatar van Chameleon Day
Ha....hartstikke goed Premonition dat je de EP hebt toegevoegd (ik weet nml. niet hoe dat moet)! En ik ben het met je eens, de EP is beter. Hij klinkt wat gedurfder en rauwer. Minder poppy wave. Maar toch vind ik dit een uitstekend album (en jouw waardering daarvoor eigenlijk een beetje laag). In ieder geval bedankt voor de tip!!

avatar van Premonition
Dit album wordt inderdaad steeds beter naarmate je er meer naar luistert. Was wat te snel met m'n oordeel. Ik verhoog 'm gelijk naar 4*. Prijsnummer is Eyes Like Planets, prachtig slepend en melancholiek nummer met alle stijlelementen van grootse galmende gitaarwave!

avatar van Chameleon Day
Bij mij moest die ook even groeien.

avatar van freddze
Belhifet schreef:
Bell Hollow is een jonge Post-Punk/New Wave band uit New York.

De band is dan misschien wel nieuw, maar de leden zijn toch zo jong niet meer..
Bollman en Fasolino zijn namelijk al sinds 1985 bezig met de vintage deathrock band The Naked and the Dead. De eerste nummers van deze cd zijn echte cult-hits geweest in het gothic wereldje, in de VS althans.

In ieder geval ben ik heel benieuwd naar deze cd, gaat op mijn verlanglijstje!

/edit: Inmiddels binnengehaald en aan het luisteren. Klinkt heel goed
/edit2: Artiestenpagina ge-update zodat de link met TNatD nu duidelijk is

avatar van Mjuman
Op de gok een cd bestellen (nou ja 6 euri is geen wereldbedrag), is een beetje te vergelijken met blind wijn proeven: je weet niet wat je krijgt.

Vandaag per post ontvangen en al twee keer gedraaaid; gisteravond ook nog laatste Bloc Party gekocht en nog wat vinyl (o.a.Coco Rosie) en die willen ook aandacht.

Nou de link met de wijnproeverij: zonder te kijken de cd opgezet; en ik hoorde een echt Engels geluid: vooral Smiths, beetje Cocteau Twins en hier en daar een klein beetje darkwave. Over de hele linie: zeer aangenaam; en hier komt weer de metafoor met de wijnproeverij: met een 'wide open mind' kun je soms zeer prettige wijnen tegen een betaalbare prijs opdoen die niet uit de verwachte streken/landen komen.

Lost Highway
Mooi gitaarwerk, fijne stem en behoorlijk goede teksten. Alleen kan je er niet om heen dat het songmateriaal niet bijster sterk is. De nummers missen vaak richting en men lijkt de gave te missen om een geoliede melodie te componeren. Eyes Like Planets is een uitschieter, gekenmerkt door een hier zeldzaam sterk refrein. Hier en daar wat jatwerk is de mannen ook niet vreemd, zo kan je in Jamais Vu een fractie van 'A Forest' horen, terwijl de intro van Storm's End haast onwaarschijnlijk 'beInvloed' is door Cure's Expolding Boy. Die intro zet ook de toon voor het volledige nummer. Nu klink ik misschien vrij negatief en dat na het toekennen van 4*. Het is op zich mooie muziek en aangenaam om te luisteren; alleen blijft het niet echt hangen en heeft het soms meer gemeen met pop dan wel met post-punk. Uitschieters : Seven Sisters, Getting On In Years en vooral Eyes Like Planets.

Ze hebber er inmidels de brui aan gegeven. Jammer, zou mooi zijn geweest als ze nog een fijn plaatje als deze hadden gemaakt. "Eyes Like Planets" blijft top, net als "Seven Sisters" .

avatar van reptile71
Mogelijk komt er eind van het jaar nog een CD met de laatste opnames die zijn gemaakt.

reptile71 schreef:

Een EP als ik het goed heb, een aantal nummers staan al op hun MySpace-pagina.

De zang geeft prettige herinneringen aan Morrissey van The Smiths.

avatar van freddze
Of: De zang van Nick Niles geeft onprettige herinneringen aan Morrissey van The Smiths, als je geen al te grote fan bent van die man (om het zacht uit te drukken )

De muziek is wel lekker dromerig! Een beetje een mengeling van The Chameleons en This Mortal Coil.

Net als For Against vind ik het al bij al toch iets te weinig pit hebben allemaal. Dat had The Naked and the Dead (de band van Fasolino en Bollman in de jaren '80) wél.

Geef me dan maar Blacklist (hier totaal onbekend, maar wordt op last.fm nochtans genoemd als eerste similar artiest van deze band).

Er werd gezegd in het AvdD-topic dat het album z'n schoonheid pas na een vijftal luisterbeurten verraad, dus dat heb ik dan ook gedaan... maar na 5 beluisteringen kan ik op niet meer dan 3,5* uitkomen (hoofdzakelijk omdat de muziek er meer dan mag wezen, anders werd het eerder 3,0*).

Favoriete nrs.: Seven Sisters en Eyes Like Planets, maar voor mij vooral het door nog niemand genomineerde Copper Crayon.

avatar van Chameleon Day
Mooie cover van het nummer Contact van labelgenoten The Prids.

avatar van Man of Sorrows
Zeer jammer dat deze band maar één album heeft gemaakt.
Rustige fraaie composities gedragen door een bovengemiddeld aangename stem (ik hoor geen link met Morrissey en zeer verzorgde teksten, die het niveau van Editors en andere Interpols overtreffen.
Er wordt, in tegenstelling tot vele andere bands in dit genre, weinig of geen gebruik gemaakt van synths, maar door de heldere klankkleur van de gitaren en de verhalende vorm van de teksten is dit amper een gemis. Sfeervol album, uiterst geschikt voor wanneer de avond valt.

2007 was een topjaar voor liefhebbers van dit soort muziek.

avatar van Chameleon Day
Helemaal mee eens. Dit album is toch wel buitencategorie binnen de nu-wave.

avatar van Man of Sorrows
One gives birth to two
Two gives birth to three
Three is everything
In this season of sour grapes
The season of sour wine
We drink it holding our nose

Like we’re on vacation
Like we’re young and wild
They take a hard look at you

Shocked at the view
The station, and we’re all at sea
I want the big clock to fall

Zelfs The Cure heeft nog zo 'n mooi nummer over ouder worden geschreven.