Autechre - Anti EP (1994)

Alternatieve titel: AeP

Electronic
Label: Warp

1. Lost (7:24)
  2. Djarum (7:19)
  3. Flutter (9:57)
avatar van Onderhond
In tegenstelling tot velen heb ik niet zoveel met Autechre. Niet dat ik het een slechte artiest vind, verre van zelfs. Maar toen ik in aanraking kwam met z'n muziek was de grote revolutie reeds voorbij, en was de muziek al heel wat doordeweekser.

Vreemd genoeg val ik nog het meest voor de oude Autechre, aangezien deze tracks meestal wat chiller zijn (Amber album), en daardoor iets beter de tijd overleefd hebben, zo lijkt het wel. Deze komt goed in de buurt, met het zeer aangename "Lost". Mooie melodie, leuk gebruik van de voicesample (zeer minimalistisch), en schattige begeleiding. Doet af en toe zelfs een beetje Orbital achtig aan, al is het wel wat gefragmenteerder. "Djarum" is wat donkerder van toon, waarbij de mooie melodiën wat achterwegen blijven, en voor een meer electronisch geheel gekozen wordt. "Flutter" combineert zo'n beetje beide vorige nummers, met wat duidelijkere basslines en loops, en een lief melodietje daarbovenop.

Revolutionair zal het wel geweest zijn in 1994, maar zo heb ik het nooit ervaren, en daardoor mist er duidelijk wel wat charme. "Lost" in een toppertje, de rest is net iets minder. Maar verder wel een aangenaam EPtje dit. 3.5*

autechre zijn artiestEN, for the record toch?!

avatar van T.O.
Ja, klopt

klinkt melodieuzer dan z'n andere platen
***1/2

Moet je Incunabula 's opzetten. Sowieso hebben alle Autechre albums (die ik ken) wel mooie melodieën, maar ze liggen niet altijd aan de oppervlakte.

avatar van T.O.
Is dit niet de EP waarop nummers staan zonder repetitieve ritmes, als ludiek protest tegen de Britse wet die feesten verbood waar repetitieve muziek gedraaid werd ?

avatar van Yak
Yak
Klopt, het nummer 'Flutter'.

Op die sticker die op de cd zit staat ondermeer dit: "Warning. Lost and Djarum contain repetitive beats. We advise you not to play these tracks if the Criminal Justice Bill becomes law. Flutter has been programmed in such in a way that no bars contain identical beats and can therefore be played at both forty five and thirty three revolutions under the proposed new law."

Prachtige album art ^^

avatar van Leonard91
Flutter en vooral Lost zijn wel leuk. Djarum vind ik een beetje irritant eigenlijk.

avatar van John Doe
''Djarum'' is juist het beste nummer naar mijn mening. Echt ziekelijk goed. Maar was wel na vaak luisteren dat ik er erg van begon te houden.

avatar van FlyLo
Leonard91 schreef:

Eens. Vooral Flutter steekt er nog eens bovenuit

avatar van RogerV
Toffe EP die een statement was tegen conservatieve betuttelende Britse autoriteiten die de housescene aan banden wilden leggen.

Qua muziek oke maar niet het beste van Autechre.

avatar van UK-Choonz
Mooi statement van ravers tegen de government. Daarom alleen al vijf sterren.

Poa
Deze EP kende ik nog niet, en ben echt verbaasd over hoe bizar goed Djarum is. Geweldige opbouw, geweldige geluiden. Lost en Flutter zijn niet zo bijzonder.

avatar van John Doe
''Djarum'' heeft alleen een schel uihalende stab die je moet kunnen handelen, als dat niet lukt kan ik me voorstellen dat de track minder lijkt. Maar het is juist een geweldig strakke, psychedelische track, dat einde is zo zalig. (Als je daarvan houdt moet je zeker de eerste track van hun liveset uit '96 luisteren waarvan dit het eerste deel is. Dat hoort voor mij bij hun allerbeste materiaal.)

Alle tracks zijn hier ook mooi vind ik. 'Lost' heeft erg fijne licht verborgen eigenschappen. Op de achtergrond is een heel mooie vocal-sample en de zacht fladderende melodie op de achtergrond is subliem. Als je die gemist hebt luisteren . Flutter begint geweldig, het beste van de drie, maar na een aantal bars gaat het concept van ''geen enkele bar is hetzelfde'' de schoonheid van de track lichtelijk parten spelen. Niettemin een heel leuk concept en een toffe track. Incunabula was een compilatie gemaakt door Warp van Autechre's meer thuis-beluisterbare tracks. Dit is een selectie van hun meer dansbare club gerichte muziek.

Misterfool
Heerlijke EP van Autechre. Dansbare, licht psychedelische IDM. Alledrie de tracks bouwen geweldig op en voelen heerlijk warm aan. Ook erg gedetailleerd uitgewerkt,. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de vocal samples op lost. Hoogtepunt vind ik persoonlijk Djarum. Granted, de hoge tonen zitten soms op de grens van irritant, maar de climax is niet minder dan geniaal. Ik twijfel tussen 4* en 4,5*.