Elvis Presley - Back in Memphis (1970)

Label: RCA Victor

1. Inherit the Wind (2:55)
  2. This Is the Story (2:28)
  3. Stranger in My Own Home Town (4:21)
  4. A Little Bit of Green (3:21)
  5. And the Grass Won't Pay No Mind (3:08)
  6. Do You Know Who I Am? (2:46)
  7. From a Jack to a King (2:23)
  8. The Fair Is Moving On (3:08)
  9. You'll Think of Me (3:59)
  10. Without Love (There Is Nothing) (2:53)
van de befaamde '69 Memphis sessie
zowel muziekkeuze als uitvoering meer dan voldoende

Geweldige plaat. Die in 1970 als dubbelaar uitkwam en daarmee een missertje was van RCA. De nummers op dit album zijn dan ook voor de grote groep mensen onbekend, maar zeker niet minder dan de nummers op het From Elvis in Memphis album.

EVANSHEWSON
Elvistheking schreef:

Wel al gehoord op vinyl, moeilijk te vinden op ceedee, wat jammer is.

****1/2

avatar van fish
Ik vind hem wel degelijk minder, eerder een b-kant van het geweldige From Elvis in Memphis album. Maar dat gezegd hebbende, ik denk niet dat hij ooit eerder zo een geweldige blues kraker had kunnen opnemen als Stranger in my own home town. Die zegt zoveel en is zo vuig, zonder twijfel een van de beste bluesnummers ooit opgenomen door een blanke.

Daarbij vind ik Do you know who I am ook heel mooi (en die gitaar op het einde....kippenvel). Ook altijd een zwak gehad voor You'll think of me, pop ontmoet folk (en de b-kant van Suspicious Minds) en Inherit the wind.

Maar ik heb moeite met The grass won't pay no mind (mooi gezongen, maar voelt erg sappig), A little bit of green vind ik zeurend als ook The fair is moving on.

Wel weer een mooie afsluiting in de vorm van Without love (prachtig Memphis geluid!).

AddictedToElvis
5[/quote]
Wel al gehoord op vinyl, moeilijk te vinden op ceedee, wat jammer is.

****1/2[/quote]

volgens mij is deze CD bij bol.com te vinden.

Elvis Presley
fish schreef:
IMaar ik heb moeite met The grass won't pay no mind (mooi gezongen, maar voelt erg sappig), A little bit of green vind ik zeurend.
Hehe, ik draai het album nu en wilde hier juist gaan schrijven hoe geweldig ik die twee tracks vind. Hij zingt als een engel op The grass won't pay no mind en Little bit of green vraagt er gewoon om meegezongen te worden. Volgens mij heb ik dit album behoorlijk onderschat altijd. Maar het beste nummer is mijns inziens toch You'll think of me. (en de minste song dan This is the story)

AddictedToElvis
Uitstekend album, maar haalt niet het niveau van From Elvis In Memphis (wat natuurlijk ook niet makkelijk is). Maar zijn enthousiasme is er nog steeds, zijn prachtige stem, sterke songs. Weer lekker afwisselend, zo hebben we de lekkere blues Stranger in My Hometown, naast de ballad 'And the Grass...' die wel de grens opzoekt van 'net té'. Niet alleen zingt Elvis het erg mierzoet (als je in de juiste bui bent is dit prachtig), de achtergrondzangeressen kunnen er ook wat van en die bijgevoegde instrumenten erbij. Dit is de eerste plaat waar ik merk dat dat toch redelijk gaat storen, die extra strijkers en blazers. In From Elvis In Memphis vond ik het wel goed gedaan, niet te overdone, maar vanaf dit album zal het helaas met de meeste nummers zo vergaan. Zonde, want Elvis' stem met minimale begeleiding blijft het mooiste wat er is. Overige songs zijn ook van een hoog niveau, met als uitschieters The Fair is Moving On en You'll Think of Me (en het eerder genoemde 'Stranger...' natuurlijk).

avatar van thelion
Alle nummers op dit album zijn afkomstig van dezelfde opname sessies als voor het album From Elvis in Memphis en het betreft hier zeker geen "rest materiaal" dit is gewoon even goed als From Elvis in Memphis.

Nummers als A Little Bit of Green, From a Jack to a King, The Fair is Moving On en You'll Think of Me behoren tot het beste van wat hij heeft gemaakt. Schitterende Soul, Gospel en Country.

De 2 albums samen geven een heel goed beeld van wat Elvis allemaal nog meer te bieden had naast de Rock n Roll uit zijn jeugd. Neem daarbij dan ook nog de NBC TV Special uit 1968 en je hebt het beste van de King in huis.

Velen vinden dit album iets minder dan From Elvis in Memphis, ik niet ze zijn beiden van een ongekende klasse, ook deze is dus zijn 5* dubbel en dwars waard.

avatar van Toon1
Ik ben het volledig met je eens, thelion! Deze plaat moet niet onder doen voor al het andere werk van Elvis. Prachtige plaat en momenteel mijn favoriet van Elvis!

sugartummy
mooie hoes! stranger.. is het topnummer. kan het origineel van percy mayfield helaas niet vinden op spotify.

avatar van Egoistico
sugartummy schreef:

YouTube - percy mayfield - stranger in my own home town 7''

avatar van spinout
Een mooie collectie songs, maar in het geheel net iets minder als From Elvis in Memphis.

avatar van spinout
Als je dit album zoekt op Spotify, hij staat onder From Memphis to Vegas/From Vegas to Memphis. Het tweede deel is Back in Memphis. Ik probeerde net de link van Egoistico uit, maar helaas werkt die niet meer. Op Spotify is de versie van Mayfield nog steeds niet te beluisteren.

avatar van Egoistico
spinout schreef:

Percy Mayfield - Stranger in My Own Home Town - YouTube ?

avatar van spinout
Veel dank Egostico! Een mooie uitvoering en Percy zingt de woorden een stuk duidelijker als Elvis deed; wellicht omdat hij ze zelf geschreven had. Na een auto ongeluk kon hij met zijn beschadigd gezicht niet meer optreden, maar hij nam nog wel op en schreef ook nummers voor anderen. In 1982 nam ie zijn laatste album op voor het Nederlandse label Timeless Records, Hit the Road Again.

avatar van heartofsoul
Onlangs vond ik de cd bij een kringloopwinkel, en ondanks dat alle nummers op de Luxe Editie van From Elvis in Memphis staan toch maar meegenomen. Goede plaat, al vind ik de productie en de koortjes wel wat overdadig. Ik moest gniffelen om de parodie die Elvis van From A Jack to a King (een country-hit van Ned Miller in 1957) maakt, en ook Stranger In My Own Home Town vond ik een beetje overdone, maar voor de rest een heel aardig album dat op zijn tijd best gehoord mag worden.

avatar van fish
Stranger In My Own Home Town vind ik geweldig.
Ook Inherit The Wind, You'll Think Of Me (de b kant voor Suspicious Minds), Without Love en Do You Know Who I Am bevallen mij zeer goed.
Jammer dat Kentucky Rain, Rubberneckin' en Don't Cry Daddy hier niet aan toegevoegd waren ipv enkele andere.
Echter, als algehele luisterervaring is dit een fijn album met die Memphis sound.

Ik zie dat mijn mening in de afgelopen 11 jaar niet veranderd is....

Wat mij betreft een toch wat ondergewaardeerd album, omdat het m.i. niet onderdoet voor zijn voorganger From Elvis in Memphis.

Arbeidsdeskundige
spinout schreef:
Met nadruk op het woord net. Daarom staat de ene op twee en de andere op drie.

Een mooie top 3!

avatar van heartofsoul
Wel raar, Arbeidsdeskundige, dat je alle albums, dus zonder uitzondering 5*****
toekent. Beetje off topic, maar het viel mij op.

avatar van AbleMable
Goede plaat van Elvis. Ik hou ook heel erg van deze Elvis en voor mij zijn, zijn glorie jaren van pakweg 1968 t/m 1973. Zijn beginperiode, zijn middenperiode met al die flauwe films en de laatste paar jaar vind ik beduidend minder interessant.

avatar van BloodBrothers
En we gaan door!

Na het perfecte album van Elvis gaan we door met dit redelijk onbekend album. Helaas net niet zo goed als Elvis in Memphis, al blijft het natuurlijk formidabel. Laat voorop staan dat de songs weer uitstekend zijn, maar ze springen er niet alle 10 uit voor mij. Toppertjes hier zijn Inherit The Wind, From a Jack To a King en Without Love.

avatar van goldendream
Klopt dit: het album werd eerst uitgebracht in 1969 als deel van 'From Memphis To Vegas/From Vegas To Memphis' en later in 1970 als 'Back In Memphis'?

avatar van Kronos
Klopt.

Zo zit het ook als replica in de box Elvis Presley - The Album Collection (cd 36).