Sonic Youth - SYR 7 (2008)

Rock / Avant-Garde
Label: SYR

1. J'accuse Ted Hughes' (22:56)
  2. Agnes B Musique (18:37)
avatar van Cygnus
En weer een nieuwe release van het eigen SYR-label, waarop Sonic Youth zijn experimentele platen uitgeeft. Volgens de beschrijving op de website kunnen we iets moois verwachten:
The A-side, 'J'accuse Ted Hughes' is a previously unreleased 22 minute drone-piece recorded by Sonic Youth at the All Tomorrows Parties Festival in the UK April 2001. At ATP the band previewed instrumental and early versions of songs from the then soon-to-be recorded 'NYC Ghosts and Flowers' and performed this premiere + exclusive performance of 'J'accuse Ted Hughes'.

The B-side, 'Agnes B Musique' is a soundtrack-style piece recorded at the band's own Murray Street Studio in 2001 for a never-to-be realized collaboration with French clothing designer Agnes B. This 18 minute long musical piece was recorded with a 5-piece version of SY, the 4 members of SY being joined by Jim O'Rourke who also mixed 'Agnes B Musique'.

Sietse
Ik las er gisteren iets over, kijk hier wel naar uit.
Blijft toch leuk die SYR serie.

Cygnus schreef:

Tracks 1 is gaaaaaaf!
Inderdaad drone achtig maar dan wel SYR stijl. Komt er eigenlijk op neer dat het alsnog 23 minuten lang gitaarherrie is dus. Voor wie moeite had met track 2 op SYR 6, Kim kan nog steeds de mond niet houden, maar je kan in ieder geval verstaan wat ze zingt/zegt. Of je daar blij mee moet wezen, moet ieder voor zich weten.
Track 2 kom ik nog wat moelijker in, ook vrij nieuw terrein denk ik voor SY. Instrumentale ambient bijna? In ieder geval soundtrack/soundscape gericht. Mooi maar even wennen.

Dit is een Vynyl only release . Die Syr 7 cd kan ik dus wel vergeten.

sxesven
Agnes B Musique vind ik juist een erg vette track. J'Accuse Ted Hughes (ondanks de geniale titel) een tikje minder. Vind vooral Kim's gebrabbel een beetje jammer, want muzikaal verder wel ok. Op zich een toffe release, edoch niet het beste wat SYR te bieden heeft.

avatar van itchy
Ik vind beide tracks erg gaaf... en het gekwebbel van tante Kim, dat hoort er gewoon bij.

Sietse
ook ik vind hem heel erg gaaf.
Heb hem net een keer tijdens het winkelen (kopen van potjes en potgrond voor mijn plantjes) op de koptelefoon opgehad.
Ze doen echt de dingen die ik heel erg tof vind.

Ik zet nu meteen in op 4 en sluit niet uit dat deze nog gaat groeien naar meer.

Bestellen gaat iig gebeuren.

avatar van levenvergeten
Ik heb net op de myspace van Sonic Youth een stuk van Agnes B. Musique gehoord, toch wel interessant om me eens in dit project te gaan verdiepen.

Ik heb wel een hoop in te halen, in juli komt nummer 8 alweer uit.

avatar van gd90
jep waarschijnlijk 28 juli, dat heb ik me toch laten wijs maken

Klopt, maar het welbekende gaatje is er inmiddels. flinke bak herrie ook.

avatar van Schizophrenia
Dit is toch wel een van de betere in de SYR reeks. Kan hier erg van genieten.
Ook hier valt me weer de subtiele opbouw weer erg in op.
SYR blijft toch echt wel een uniek stukje muziek, als je het zo tenminste kan noemen. Ik ga binnenkort maar weer door op nummertje 8.

avatar van Amicus
Ik ben erg nieuwsgierig naar Dit Sonic Youth album uit de SYR reeks, maar helaas helaas kan ik hem nergens meer bestellen.

Ik heb al de reguliere kanalen bekeken en vond alleen bij FreeRecordsShop een vinyl versie, erg raar voor een album uit 2008

Heeft iemand een tip hoe ik hieraan kan komen ?

avatar van Schizophrenia
Het is een alleen op vinyl uitgebracht album.
Op de officiële website is hij geloof ik nog wel te bestellen, erg de moeite waard. Ik denk alleen dat de verzendkosten voor een Lp uit Amerika nogal hoog oplopen, dus ik was gegaan voor de Free Record Shop versie.

Verder is het een erg mooi album, het laat zich echt het beste omschrijven als ambient op de Sonic Youth manier. Erg dromerig totdat je weer de dikke bak herrie over je heen krijgt. Ik denk dat ik deze toch wel bijna het mooiste vind van de Syr serie, alhoewel ik 4 ook wel heel erg tof vond. Na 10000000 keer luisteren dan. Ik hoop dat ik ooit nog eens een optreden mag mee maken die volledig in het teken staat van hun improvisatie.

Sietse schreef:
ook ik vind hem heel erg gaaf.
Ze doen echt de dingen die ik heel erg tof vind.

Ik zet nu meteen in op 4 en sluit niet uit dat deze nog gaat groeien naar meer.

Je plantjes of de plaat?

Sietse
Beide doen het goed hoor

Deze release is idd alleen op vinyl uitgekomen en gelimiteerd tot volgens mij 1000 stuks, dus als je hem idd nog wil hebben is het nu gewoon meteen kopen als je hem ergens ziet staan.

avatar van itchy
Sietse schreef:

Wist ik niet, blij toe dat ik hem heb

Sietse
kan het niet meer terug vinden waar ik dat vandaan had, maar had ik ergens gelezen...

ps. ben blij dat ik nu ff niet naar buiten hoef...all hell broke loose here...pleuris weer.

Sietse schreef:

De zon schijnt hier inmiddels alweer!
Heb hem trouwens net ook nog maar even bestel bij de free record shop. Wat een lange levertijd, 1 tot 2 maanden!

Ik heb trouwens het gevoel dat deze SYR makkelijker gangbaar is dan de rest.

Sietse
mwah, dat idee heb ik dus juist niet. Misschien als SYR 4, 6 en 8, maar de rest zeker niet.

haha SYR platen bestellen bij FRS. Bestel het bij hun eigen site, Boudisque, of de wat lokalere altenatieve winkel en je hebt hem volgens mij aardig snel. Het zou niet eens bij me opkomen daar een FRS voor binnen te stappen.
Overigens denk ik, dat deze juist wat lastiger te bestellen is dan anderen uit de serie. Waar ik kom, liggen vooral van SYR 8 en 6 altijd een voorraad en de rest is ook altijd volop aanwezig.

Bedankt voor de info Schizophrenia

ThirdEyedCitizen schreef:

Op hun eigen site heb ik als eerste gekeken voor dit album (wist toen nog niet dat hij alleen op vinyl is uitgebracht).

Voor wat meer info heb ik op de FRS site gekeken, ik begrijp ook heus wel dat ze hem niet in een filiaal hebben liggen.

Trouwens op de site van Boudisque staat hij niet en mijn lokale cd winkel kon er ook al niet aankomen.

Check dat eerst even voor je met zo'n wijs berichtje komt

lol. daar vroeg ik ook wel een beetje om natuurlijk.

Grote kans dat Boudisque hem niet in hun eigen bestand heeft staan. Wat staat daar tegenwoordig nog wel in? Vaak genoeg maken ze daarom gebruik van andere databases en distributie, waar ze WEL veel vandaan kunnen halen.

ThirdEyedCitizen schreef:
lol. daar vroeg ik ook wel een beetje om natuurlijk.

Het is maar dat je het weet

Iemand een tip waar en hoe deze plaat het beste te koop is?

De andere SYR's heb ik allemaal via NLstore gevonden

Heb je een credit card? Amazon.co.uk dan, is hij 12 pond.

ik vrees toch dat het, als ik de verzendkosten enzo meereken, de FRS wordt..

Besteld bij FRS; nu wachten
(verwachtte bezorgdatum: 2 maanden na bestelling)

Heb 'm eindelijk binnen

aangezien ik geen platenspeler heb, heb ik 'm bij m'n vriendin moeten luisteren;

Helaas bleek er iets mis te zijn met de LP;
aan beide zijden zit in het begin een bepaalde soort 'storing'

net of er een soort kras inzit, zou FRS hem nog ruilen?

PS: ik ken SYR goed genoeg om te weten dat dit niet 'hoort'

Wat dat betreft erg jammer

Wat de muziek verder betreft: Ach...

Bleek dat het allemaal aan de platenspeler van vriendin lag (heeft inmiddels nieuwe (met stoboscoop!)
Aangezien ze het niet zo kon waarderen heb ik zelf ook maar zo'n USB-platenspeler aangeschaft;
handig want door de voorversterker heb je geen versterker met phono-ingang meer nodig (want die had ik niet) en kun je hem direct in de "AUX" pluggen!
best leuk om af en toe te draaien

[nu aan het wachten op "radio-activity van Kraftwerk"]