Scar Symmetry - Holographic Universe (2008)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Morphogenesis (3:54)
  2. Timewave Zero (5:13)
  3. Quantumleaper (4:09)
  4. Artificial Sun Projection (4:00)
  5. The Missing Coordinates (4:37)
  6. Ghost Prototype I (Measurement of Thought) (4:35)
  7. Fear Catalyst (5:03)
  8. Trapezoid (4:17)
  9. Prism and Gate (3:46)
  10. Holographic Universe (9:05)
  11. The Three-Dimensional Shadow (3:57)
  12. Ghost Prototype II (Deus Ex Machina) (6:03)
avatar van Devoo
Alle nummers gehoord op hun Myspace! Het is weer geweldig!

avatar van Blind Faith
Inderdaad. Bijzonder leuke plaat, zeer melodieus en op de juiste momenten net agressief genoeg.

avatar van james_cameron
Fijn album, wat mij betreft het beste van de band tot nu toe. Misschien iets teveel cleane zang en poppy refreintjes, maar wat een afwisseling en wat een sterke songs! Er staat geen enkele misser op en bepaalde nummers zijn werkelijk fantastisch. Heerlijke riffs, spetterende solo's. Alles klinkt ook nog eens als een klok. Komt zeker in mijn top 10 van dit jaar terecht, vermoed ik nu al.

avatar van snarf349
een hele goeie, super gladjes geproduceerd, maar wie valt daarover.

hatsikidee daar gaan we (al)weer.

Samen met Dark Tranquillity en een enkel uitschieter zoals Be’lakor (The Frail Tide, 2007) een van de weinige melodic death metal bands die ik boeiend genoeg vind om in de gaten te houden. En ook deze keer stellen ze niet teleur. Net iets strakker, compacter, boeiender en vooral minder ‘cheesy’ dan voorgaande albums. Ik weet niet zeker of hun sound me ook nog bij het vierde album kan boeien, maar voor nu werkt het nog prima en een van de hoogtepunten dat de hedendaagse melodische death metal scène te bieden heeft.

avatar van andnino
Ik kan hier dus echt helemaal niks mee. Ik snap de hele heisa rond deze band niet, laat staan de 94/100 die Aardschok gaf.

leander?
Ik kan er niets aan doen, maar ik vind dit album maar matig, simpelweg vanwege de cleane zang van Älvestam. Het is vast en zeker een aardige kerel en zijn grunts zijn helemaal niet mis, maar de hele band wordt gewoon omlaag getorpedeerd als hij clean gaat zingen. Terwijl de muzikale kwaliteit van de band met elk album beter hoorbaar wordt, is dat ook het geval met de vervelende zang. Om maar een voorbeeld te noemen: De eerste 3 minuten van de titelsong zijn devastating. Dan verwacht je echt veel.. Dat krijg je eerst ook. Mooie grunts. Maar dan krijg je die cleane zang. En dan ook echt op zijn zeikerichst.. Ik probeer er nog doorheen te luisteren, maar het is einde nummer voor mij.
Jammer
Een 2.5 omdat ik de muzikale stukken zo geweldig vind.

Overigens heb ik in principe niks tegen cleane zang. Maar in de context van een dergelijke deathmetal band, plus zulke goede muzikanten klopt het gewoon niet. Bovendien is dit wel extreem clean/gladjes..

avatar van andnino
leander? schreef:
Bovendien is dit wel extreem clean/gladjes..

Ten zeerste mee eens! Gadverdamme, wat is dit achterbaks gladjes en emotieloos zeg... Net zo gemaakt als de gemiddelde dance-act van tegenwoordig. Vooral in Deus Ex Machina kan ik dit écht niet aanhoren, jekkes.

weet je wat, ik doe er nog een halfje van af

avatar van dreamtheater22
Normaal gesproken houd ik hier niet van maar dit is wel een hele goede afwisseling van grunts en clean vocals, en het is allemaal erg melodieus echt van die melodieen die blijven hangen bij mij teminste. Er had misschien iets meer variatie in de muziek kunnen zitten maar voor de rest klinkt het allemaal prima.

avatar van dreamtheater22
Het zal me niks verbazen als dream theater de intro van Ghost Prototype II Deus Ex Machina, gejat hebben voor the count of tuscany aangezien dat er nogal veel op lijkt.

Wederom een prima album van een constant goede band.