Blaudzun - Blaudzun (2008)

Folk

7. Resident (2:19)
  8. Revolver (4:39)
  9. Uphill Battle (0:26)
  10. Good Boy (5:09)
  11. She's a Gentleman (2:56)
Geweldigenoten
Wauw... wat een debut van deze Nederlandse singer/songwriter!!! Ik hoorde deze in de cd-zaak en vroeg me af wat het was. Het leek een beetje op Richard Ashcroft, maar toch weer niet.
Ik heb de cd na 2 nummers gehoord te hebben aangeschaft en absoluut geen spijt. Heerlijke relaxe, soms acoustische, soms begeleide songs. Revolver en Good Boy zijn absoluut mijn favoriet...

avatar van vigil
Ik sluit mij geheel aan bij de vorige spreker! Klinkt ook wel een beetje als een rustige Radiohead naar mijn bescheiden mening

avatar van thelion
Blaudzun....??? Het eerste wat ik dacht was dat het uit Denemarken kwam vernoemt naar de wielrenner Michael Bluadzun of zo, maar nee na enig zoek werk er achter gekomen dat dit uit Amersfoort komt en wel is vernoemd naar Michael Blaudzun....

Deze plaat is een schitterend werk van ingetogen en gevoelige nummers over liefde, hoop en dat soort zaken.... Soms opgetogen en dan weer heel duister..... Dit alles gezongen met een zeer mooie stem.....

Tja de referenties naar Radiohead The Verve en Beirut zijn wel te begrijpen maar het zijn referenties en niets meer het is een zeer oorspronkelijk album waarin geen jat werk voorkomt, maar Johannes Sigmond heeft gewoon goed naar deze bands geluisterd en daar zijn geheel eigen interpretatie aan gegeven...

Hoop dat dit in de toekomst nog voor veel moois gaat zorgen.

(verwijderd)
Wat zijn California en Loveliesbleeding toch overheerlijke nummers!

Ik kan alleen maar positief zijn over dit album en het niet vaak genoeg horen. Heerlijk dat Amersfoort weer een nieuwe artiest heeft van in mijn ogen een hoog kaliber! Het wordt met zoveel gevoel gespeeld en zoals Thelion al zei opgetogen en duister wordt heerlijk afgewisseld. Kindamuzik schreef over dit album dat het niet overtuigend genoeg was in zijn welschmerz, maar volgens mij is dat ook helemaal niet het idee geweest.. Sigmund heeft alleen een heerlijk nachtalbum willen maken en daarin is hij met vlag en wimpel geslaagd!

Voor nu 4*, maar er zit zeker meer in!

avatar van IntoMusic
Zeker 1 van mijn favorieten van dit jaar en een ijzersterk debut van de singer/songwriter uit ons kikkerlandje. Eigen geluid, maar doet me inderdaad wel denken aan Richard Ashcroft/Verve.
Geef niet, want tegenwoordig lijkt zang of composities al snel op andere conculega's. Jatwerk is ook onzin en wordt hier ook niet gezegd. Vergelijken is in die zin dan ook gezond en normaal om referenties te hebben. Inderdaad heeft Blaudzun simpelweg goed opgelet en een partij eigen geluid erin gebracht.
Ik kan echter geen 1 track noemen die ik eruit vind springen, want het album loopt zo lekker dat de 39 minuten om zijn voor je er erg in hebt. Zéér benieuwd wat de opvolger wordt, want hoop niet dat hij nu al internationaal gaat of té commercieel gaat worden...

avatar van tuimel
Voor mij de verassing van het jaar.
Hier zal Nederland in de toekomst nog veel
plezier aan beleven.
Een rasartiest, geweldig.
Ook een mooi interview op.

Morgen ga ik hem zien in Middelburg.
Ben benieuwd.

avatar van Cor
Cor
Echt één van de mooiste verrassingen van dit jaar. Authentieke, oprechte liedjes, die geuren verspreiden van Radiohead, Jeff Buckley, Elliott Smith, maar toch ook volkomen op zichzelf staan. Erg knap gedaan. En 'Loveliesbleeding' is gewoon één van de mooiste liedjes van 2008.

avatar van oruiz
sorry, maar ik vind dit echt een zeikplaat. een schamele 3, voornamelijk door Loveliesbleeding en Resident

avatar van Montorsi
Hier kan iemand als Lucky Fonz nog een puntje aan zuigen. Niet dat ik dat nu zo slecht vind, maar iets staat me tegen aan het figuur. Blaudzun daarentegen is veel puurder. Mooie plaat.

(verwijderd)
Ik vind het instrument gebruik bij Blaudzun vooral een punt waarop hij goed scoort.. net allemaal iets sprekender en het geeft een mooie sfeer.. Toch vind ik het niet echt te vergelijken met Lucky, die het vooral van de wat kalere liedjes moet hebben

Montorsi schreef:

Lucky raakt mij wel, blauziee niet. Z'n songs kabbelen maar voort/. pfff het was een lange zit

avatar van Lukas
Blaudzun... geniale naam . Al zou ik zelf voor Chaurreau hebben gekozen.

avatar van IntoMusic
oruiz schreef:
pfff het was een lange zit

39 minuten een lange zit Voor je het weet moet je alweer naar de cd-speler om het volgende plaatje op te zetten. Ik zet 'm daarom nog eens op repeat

avatar van De Daniël
Ik hoorde California en was toch wel verkocht. Ik zocht ze eens op en zag tot mijn verbazing dat ze uit ons land komen! Ongelooflijk, dat had ik er echt niet achter gezocht!

Nu dit album maar eens goed luisteren. Ben benieuwd.

PS: ik las dat een paar mensen zeiden dat ze uit Amersfoort komen, maar op de Myspace staat Utrecht? Wat is het nu?

Gregson
Heb de man live gezien vorig jaar in het voorprogramma van Shearwater. Tot mijn verbazing sprak hij Nederlands!!! Vond hem live in ieder geval erg sterk. Dit album moet ik zeker nog een keer aanschaffen. Z'n stem deed me denken aan die van James Walsh van Starsailor.

IntoMusic schreef:

kan je nagaan wat een kut plaat het is

Als ik Blaudzun hoor hoor ik de melancholie die een band als Starsailor ook ten gehore weet te brengen: er zit een beetje eenzelfde snik in beide zangers. Ook qua sfeer komt het soms bij elkaar in de buurt.
Toch is Blaudzun genoeg eigen en alleen al het feit dat hij uit Nederland komt zorgt er voor dat ik toch best een beetje trots ben dat ook hier leuke muziek gemaakt kan worden (ik kom nu eenmaal veel vaker uit bij de muziek van onze zuiderburen).
Dit debuut is een juweeltje dat gekoesterd mag worden.

avatar van Cor
Cor
Nog weer eens goed beluisterd, als 'entree' tot de nieuwe CD van Blaudzun. En ik handhaaf mijn mening van 5 oktober 2008. Het blijft een mooi plaatje.

avatar van Ronald5150
Mooi debuut van Johannes Sigmund, aka Blaudzun. Mooie ingetogen singer/songwriter liedjes met folk invloeden. De aankleding is sober, maar dat versterkt de impact van de liedjes. Het doet allemaal donker aan, maar ik word er niet depressief van. Mooie luisterliedjes om bij weg te dromen. Blaudzun is een aanwinst.

Na zijn geweldige concert in Paradiso dit debuut weer eens opgezet. Een album vol mooie, tot echt prachtige liedjes. Het mooiste nummer sluit wel degelijk aan bij zijn wat vlottere (Arcade Fire -achtige) stijl van de laatste twee albums: Loveliesbleeding is simpelweg briljant. Daarvoor staan vier kleine juweeltjes Blindspot, California, Tidal Wave & Black Thread zijn allemaal erg mooi op hun eigen manier.
Op de Radiohead -achtige nummers Higher Ground & Resident speelt de viool een fraaie rol: ook dit zijn weer echt prachtige songs. Revolver is weer wat vlotter en van de laatste drie songs vind ik vooral Good Boy erg mooi.

Wat een juweel van een debuutalbum van Blaudzun. Toen werd al gezegd dat hij wel eens ver zou kunnen komen. Na inmiddels 4 sterke albums, weten we dat dit meer dan klopt.

Ik ben nooit zo positief geweest over Heavy Flowers, een te hoog Arcade Fire gehalte.
Hier hoor ik raakvlakken met Suede, The Verve, Radiohead en Jeff Buckley.
Inderdaad, veel jaren 90 werk, maar Blaudzun komt er echt goed mee weg, absoluut geen eigen geluid, maar wel eigen songs van hoog nivo.

avatar van jorro
Ik kende van Blaudzun alleen het album 'Promises of No Man's Land'. En daarbij vergeleken is dit een matig album. Dat ligt geheel aan het karakter van het songmateriaal. Het zijn over het algemeen vrij trage, sober uitgevoerde nummers. Daar is op zich niks mis mee, maar het is niet helemaal mijn ding. Ik zit min of meer te wachten op een versnelling.
Voor nu nog net een voldoende. 3*.

Weer eens goed beluistwrd. 15 jaar na dato nog steeds een indrukwekkend debuut .
Geen enkel nummer dat uit de toon valt 4☆

Halve ster eraf....de 2e vind ik toch beter