Infadels - Universe in Reverse (2008)

Label: Wall of Sound

1. Circus of the Mad (3:34)
  2. Make Mistakes (3:48)
  3. Play Blind (4:31)
  4. Free Things for Poor People (4:07)
  5. Code 1 (4:05)
  6. Million Pieces (3:54)
  7. Universe in Reverse (4:42)
  8. Don't Look Behind You (4:10)
  9. Chemical Girlfriend (4:56)
  10. How to Disappear (4:40)
avatar van Joz
Joz
Dit album prikkelt geenszins... wat het eerste album wel deed.

Ik kan me vinden in de eerdergenoemde kritieken: Van positief afwijkend bandje afgegleden en opgeslokt door de grijze gemiddelde rock-massa (die ik trouwens momenteel niet slecht vind hoor)

avatar van Pinsnider
Ik sluit me aan bij de kritieken hierboven maar wil er nog een schepje bovenop doen. Deze plaat valt me namelijk VIES tegen...
Het album opent waardeloos naar mijn smaak met twee nietszeggende standaard-rock-plaatjes (vooral die eerste singel; we all make mistakes... Alsjeblieft zeg...)
Daarna volgt een korte opleveing met prijsnummers drie en vier, maar daarna is de koek geheel op en wordt er ingezet op stadionvullende-festival-shit. En waar bijvoorbeeld Muse weg komt met grootheidswaanzin werkt het hier averechts. Wat een bittere teleurstelling na het spannende debuut!!

avatar van lauradance
ik heb de cd pas 1 keer gehoord maar mijn eerste reactie is dat ik het allemaal wat saai over vind komen. ik dacht maar een paar keer dat ik een leuk liedje hoorde. maar goed ik ga het nog vaker luisteren, misschien mis ik de geweldigheid wel.

Hij valt mij 100% mee, maar hij is inderdaad wel van minder nivo dan de eerste.

avatar van SoNick
felixlion schreef:
Ik heb lang zitten wachten op deze CD, omwille van hun schitterend én enigszins gedurft album, maar ook voor hun geweldige live-act waar ze veel goede liedjes speelde die ik nog niet kende, en dacht dat ze opdeze CD zouden staan. Ze bleken er dus niet optestaan.
Nu ik deze CD heb ben ik teleurgesteld, ik dacht eerst bij mezelf dat ik er misschien teveel van verwacht had, maar als ik de andere reacties hier zie, weet ik dat het niet aan mij ligt, maar aan hunzelf.
Niet dat de qualiteit van de songs nu zo laag zijn, er zijn weldegelijk goede nummers (zoals Circus Of The Mad en Universe In Reverse), maar gewoon voor hun, in mijn ogen verkeerde, beslising om een echt rockband te worden. Het was hun bedoeling, zoals ze in de documentaire op hun site zeggen om "van een electroband met rock-invloeden, naar een rockband met electro-invloeden" te veranderen. Om eerlijk te zijn heb ik van die electro-invloeden (met uitzondering op Play Blind) nog niets gehoord. Ik heb het motief van die stijlverandering nog lang niet door: Waarom zouden ze van de formule die zo succesvol was, aftestappen en met een minder opvallend en waarschijnlijk minder succesvole formule. Het viel me ook meteen op dat ze van producer verandert zijn, wat nog zo'n grote fout was.
Conclusie: Redelijk goede songs, weinig inspiratie en géén durf, een ommekeer om "U" tegen te zeggen.

Hun laatste nummer heet How To Disappear,
bij deze hebben ze het perfect voorgedaan.

En dan toch 3.5 ster geven. Is niet mis.

avatar van Nubis
Wat matig zeg, jammer.

felixlion
ik geef nog 3.5* omdat de songs opzich niet mis zijn, alleen is er een flinke draai geweest aan hun muziek stijl en zijn ze nu gewoon weer zo'n gitaarbandje, hoewel die niet altijd zo slecht zijn, maar toch jammer.

avatar van Kikuichimonji
Phew, live was goed te merken dat deze plaat zeer matig is ontvangen. Op elk nummer dat van het debuut gespeeld werd ging de hele zaal los, terwijl elk nieuw nummer alleen maar vreemd rondkijkende mensen opleverde.

Jammer dat juist de explosiviteit die de band zo goed maakte er uit is gehaald. Het blijven echter allemaal zeer behoorlijke nummers en kan zich met de top van de (britse) gitaarbandjes meten. 3,5*.

avatar van Pellie
Niet zo goed als het debuutalbum, maar met nummers als 'Make 'Mistakes' en 'Universe in Reverse' toch zeker weer de moeite waard.

Uiteraard komt de muziek van Infadels live stukken beter uit de verf dan van cd, maar dat is dan ook de kracht van deze band.

avatar van lauradance
ik moet echt terugkomen van mijn vorige post, na een paar meer luisterbeurten vind ik dit album beter dan hun debuut. klinkt op de een of andere manier minder kinderachtig, maar nog wel catchy.

Free Things For Poor People !
Briljant nummer

Hun debuut vond ik een lekker dansbaar rockplaatje, maar met uitzondering van het heerlijke "Free Things for Poor People" is dit maar een flauwe tweede. Jammer...

Antagoon
Zo bezield als het debuut klinkt, zo zielloos is dit. Wat een teleurstelling!

avatar van leaatjee
zo te zien wordt er niet heel positief op dit album gereageerd. Ik vind het echter best een aardig album, met free things for poor people als hoogtepunt. Voor zover ik ze gehoord heb, vind ik dit album nog iets beter dan de vorige.
nu nog de volledige albums beluisteren...