De La Soul - Buhloone Mindstate (1993)

Label: Tommy Boy

1. Intro (0:53)
  2. Eye Patch (2:28)
  3. En Focus (3:15)

met Dres en Shortie No Mass

4. Patti Dooke (5:54)

met Fred Wesley, Maceo Parker, Guru, Pee Wee Ellis, Melvin Parker, Rodney Jones, Larry Goldings en Frank Wes

5. I Be Blowin' (4:58)

met Maceo Parker

6. Long Island Wildin' (1:31)

met Scha Dara Parr en Takagi Kan

7. Ego Trippin' (Part Two) (3:52)
  8. Paul's Revenge (0:43)
  9. 3 Days Later (2:39)
  10. Area (3:32)
  11. I Am I Be (5:03)

met Busta Rhymes, Chip Fu, Dres, May May Ali, Maceo Parker, Fred Wesley en Pee Wee Ellis

12. In the Woods (4:04)

met Shortie No Mass

13. Breakadawn (4:15)
  14. Dave Has a Problem Seriously (0:55)
  15. Stone Age (4:15)

met Biz Markie

avatar van beruk
Mijn favo DeLa Soul, wel een beetje mistroostige plaat maar wat een mooie jazz in vloeden. Kan em niet te pakken krijgen. Ik overweeg een kopie uit de bieb, hoewel tegen mijn principes.

Kos
Zeer goede De La plaat. Raar dat ik hem niet eerder uitgebreid beluisterd had.

Kos
Ik kan er niet over uit hoe goed dit album is, muzikaal en tekstueel. Omhoog naar 4,5 *.

avatar van Jordy
Dit album is er bij mij ook altijd een beetje bij ingeschoten. Onterecht inderdaad, erg lekker.

Breakadawn is erg vet!

Kos
Ik zag hem vandag zowaar in de winkel liggen, meteen maar gekocht voor 7 euro.

Terechte review!

The best group of all-time's best LP. 'Nuff said.

avatar van P Jay
Had dat review ook al eens gelezen en kan er me wel deels in vinden, maar is iets te overroepen.
Desalniettemin een erg ondergewaardeerde plaat die wel niet direct toegankelijk is... Wat mysterieus en enigmatisch, maar eens je er doorgeworsteld bent, denk ik, inderdaad wel dat het een topplaat is. Ik ben er nog niet 'helemaal' door, dus voorlopig dikke 4*, maar ik onderken de genialiteit bij vlagen wel degelijk!

avatar van Korhymes
It Might Blow Up But It Won't Go Pop

Buhloone Mindstate. Dat is toch fantastisch bedacht!
Ik luisterde vanaf toen met een brede glimlach naar dit prachtalbum. Hoewel ik een paar keer moest beluisteren om echt de vibe te krijgen van dit album is dit nu echt een van mijn favorieten. Niet zo goed als De La Soul is Dead maar die was ook moeilijk te overtreffen.

*4,5

avatar van Osiris Apis
Op het eerste gehoor, onwijs leuk album. Productie is lekker funky en jazzy. De nummers klinken gewoon goed.
Dat ik dit album niet eerder heb geluisterd . Ik dacht altijd dat dit album de minste was van de oudere DeLa albums. Maar volgens mij ga ik dit 1 van hun beste vinden (samen met 3 feet high and rising).

avatar van DJFreez
Zwaar ondergewaardeerd album van De La, waarschijnlijk omdat dit het eerste album was waarop ze niet meer zo lichtvoetig waren als daarvoor.

avatar van Chrisseh
Voor 2 Euro op de kop kunnen tikken met Koninginnedag Nu nog eens goed beluisteren.

|Joël|
Dat is heel mooi voor zo'n prijs.
Ik vind vooral Breakadawn prachtig, sterk album dit hoor!

avatar van FunkyMonk
Op Stakes is High na, mn favoriete plaat van De La. Idd hun meest underrated album.
Nummers als Patti Dooke en Ego trippin' doen me beseffen hoe geweldig ze wel zijn en hoe fantastisch hun bijdrage blijft voor hip-hop.

Toppertje.

avatar van P Jay
Halfje erbij. Heerlijk album. De beats voelen als suiker die op je tong smelt... En de raps zijn de aardbei die perfect past bij de suiker om dan een perfect "harmonische" totaalsmaak te verkrijgen. Hmmmm...

Haha.

avatar van j.b.b.l
Geweldig album,nu al een top 10 kandidaat.Ik ga het nog een paar luisterbeurten geven voordat ik mijn cijfer geef maar ben nu al verslaafd aan dit album.

avatar van gweah
Met stip genomineerd in de categorie 'most overlooked'...
Ik had deze zelf ook niet. Vandaag op de kop getikt bij Fame voor 9 euro.

avatar van Overgewicht
4,5 erg gorf album, de jazz invloeden zijn prachtig!
Beakadawn heerlijk nummer maar de andere nummers zijn ook zeer nice!

en idd zwaar ondergewaardeerd

avatar van Sjaakspeare
I Am I Be en Break a Dawn zijn in ieder geval briljant. Die raps zijn ongehoord qua stijl, bijna qua niveau.

avatar van Korhymes
Wat is er eigenlijk ooit gebeurt met Shortie No Mas, heeft ze nog solo werk uitgebracht ?

avatar van John Doe
Heerlijke jazzy hiphop met bovendien mooie raps. Houdt zich perfect staande naast A Tribe Called Quest.

Improvision
Wat klinkt Egotrippin' lekker. Hier moet ik maar eens achteraan.

avatar van Sjaakspeare
Ik heb deze CD een tijdje geleden met Break A Dawn, I Am I Be en Ego Trippin' [Part Two] in het achterhoofd gekocht. Jammer genoeg zijn dat nou net de drie nummers die ik er ver bovenuit vind steken. Het valt me dus eigenlijk erg tegen. De beats zijn jazzy, wat voldoet aan een voorkeur van mij, maar ze zijn tegelijkertijd tergend minimalistisch. Heel simpel zelfs. De meeste beats op dit album bevatten per moment maar twee lagen, en dat kan mij niet bekoren. Verder heb ik geconcludeerd dat het tekstueel allemaal evenmin enerverend is. Wat god zij dank nog wel overeind blijft, of eigenlijk blijft staan als een huis, zijn de creatieve flows. Heerlijke excentrieke, wollige intonatie, opmerkelijke timing en anti-machostemgeluiden. Voor nu krijgt dit album, door deze magnifieke flows en de goed uitgebalanceerde en jazzy sfeer die het album rijk is, een magere 3,5 van mij. Kan lager worden.

avatar van P Jay
Met je lofprijzing op de flow en stemkleur van De La stem ik volmondig in. Het overige, daar kan ik mij moeilijk in vinden. Deze beats vind ik écht lekker vol klinken, en je hoort - na genoeg luisterbeurten - hoe Prince Paul deze beats echt geraffineerd en 'af' heeft gemaakt. Simpel? Tja, hiphopmuziek is nu eenmaal gebaseerd op repetitiviteit van een bepaalde loop of sample, maar deze producties gaan bij mij althans niet snel vervelen. Op sommige nummers "verrast" de productie mij soms wanneer er plots een fluitje of een trompet bijkomt. Charmante lieflijke jazzy beats die swingen...

Tekstueel is het toch ook wel dik in orde. Op De La kan je trouwens altijd rekenen als het op teksten aankomt. Ze rappen op een intelligente manier (zonder intellectualistisch over te komen), ze klinken nuchter en volwassen en toch weer wat speels en frivool door hun originaliteit flowgewijs (zoals je zelf al aangaf).

Maar ik moet wel bekennen dat het ook iets meer tijd kostte voor mij eer ik dit vergeten album van De La ging waarderen. Volgens mij is dit een groeier. Maar o wat hou ik van dit album.

Chrisseh schreef:

Tsjonge, dan zet ik nog liever mijn moeder te koop op de rommelmarkt Hoe kan je dit nu voor 2eurie van de hand doen??

avatar van Osiris Apis
Hij heeft hem juist gekocht. Anders kan hij het album ook niet gaan beluisteren, hè.

avatar van MFPascal
Hij bedoelt het denk ik niet uit oogpunt van Chrisseh, maar van die verkoper.

Voor mij blijft dit trouwens ook een album wat mijn bescheiden collectie nooit meer zal verlaten.

avatar van Boris91
Denk dat hij doelt op de verkoper

Heerlijk album dit, luister het de laatste tijd vaak voor ik ga pitten, en net als zijn voorganger begint deze enorm te groeien, zie hem nog wel naar 4.5* gaan.

MFPascal schreef:
Hij bedoelt het denk ik niet uit oogpunt van Chrisseh, maar van die verkoper.

Ja, dat kan natuurlijk ook.