Henny Vrienten - Mijn Hart Slaapt Nooit (1991)

Label: BMG

1. 'T Ouwe Liedje (4:05)
  2. Hoe Lang? (3:57)
  3. Denken Doet Pijn (4:56)
  4. Het Scharrelvarken (4:16)
  5. Zonnebril (3:51)
  6. Fijn Om Er Niet bij Te Horen (3:52)
  7. Verloren Tijd (4:27)
  8. Zo Mooi 1 (1:40)
  9. Kom in de Zon (3:19)
  10. Zo Mooi 2 (2:03)
  11. Vreemd Verdriet (3:55)
  12. Vaders Zijn Verraders (4:30)
  13. Het Gif (5:29)
  14. Blij en Bang (4:33)
Mooie kleine liedjes. He verdomme, waarom scoort dit eigenlijk niet net zo goed als een Acda en de Munnik ?

Hoogtepunt in de vaderlandse popgeschiedenis.

Geweldige plaat! Mooiste Nederlandstalige album!

avatar van dynamo d
Weet iemand of dit album nog verkrijgbaar is want ik kan het op internet nog niet vinden?

Érg onderschat album!
heb hem onlangs na een lange zoektocht aangeschaft via marktplaats.

EVANSHEWSON
eddie178 schreef:
Érg onderschat album!
heb hem onlangs na een lange zoektocht aangeschaft via marktplaats.

Juist, Zonnebril is prachtig en zo ook "Zo Mooi" de twee versies;
Mooie integere plaat van een rijper geworden Vrienten.

Kijk, jullie Nederlanders hebben echt wel fijne artiesten.

it is er zo eentje!
4 sterren jawel
****

Destijds was ik erg blij met eindelijk weer eens wat pop muziek van de heer Vrienten! Na Geen ballade duurde het gewoon te lang voordat ie weer deed waar ie goed in is!

Album staat nog steeds als een huis, en wordt nog regelmatig opgezet!

Gelukkig is ie nu weer wat actiever, want het is toch zonde als alles wordt gestopt in musicals, klokhuis/sesamstraat en.. kerkmuziek

Heb dit hoesje laten signeren in november 2008, en het eerste wat Henny zei was: Ow, dit is echt mijn mooiste werk!!

Dus ik denk dat ie 't zelf ook 5 sterren geeft

avatar van echoes
Is ook een heel erg mooie plaat ja. Heerlijk divers in stijl en zeker 1 van de beste Nederlandstalige platen ooit. Heb het ook altijd jammer gevonden dattie niet wat vaker zo'n plaatje maakte. Hoop dat z'n uitspraak over een nieuwe Doe Maar plaat niet al te lang op zich laat wachten.

echoes schreef:

Ben het met je eens dat het zonde is dat ie niet meer uitbrengt.. maar misschien is dat nou juist de reden dat ALS ie wat doet, het ook echt kwaliteit is.

En over de nieuwe Doe Maar... Hij zei toen tegen mij dat het zo'n jaar of 2 zou duren, dus dat zou eind dit jaar dan moeten gaan gebeuren.
Maar ik vind het angstvallig stil, en de uitspraak van Ernst Jansz dat er misschien hooguit 3 a 4 nummers zouden komen, uitsluitend downloadable, geven ook niet veel hoop op een compleet nieuw album

britsnob
Heel goede melodieuze plaat met geweldige teksten

Ik kende alleen Scharrelvarken en Zonnebril.
Flauwe liedjes, die geen indruk maakten.
Nu dan eens in de herkansing.
’t Ouwe Lied werkt positief.
Spannende meeslepende opbouw.
Zelfs de van Doe Maar bekende tweede stem is aanwezig.
Tragere versie van het latere Alles Doet Het Nog.
Klaar blijf ik hierdoor nog meer zien als een Vrienten & Jansz album.
Solo weinig succesvol.
Onder de naam Doe Maar weer scoren.
Nee, dan hoor ik inderdaad liever ’t Ouwe Lied.

Toch mis ik hier een stuk spanning.
Iets wat Nacht, zoveel jaar later wel oproept.
Henny Vrienten probeert teveel Frank Boeijen te zijn.
Voor luisterliedjes heeft hij niet een ideale stem.
Juist het venijnige en opstandige vond ik prettig kenmerkend.
Ondersteund door prachtige baspartijen.
Tijdens Geen Ballade had hij een overschot aan inspiratie.
Hier voelt het als een wanhopige poging om de bankrekening uit het rood te krijgen.

Vreemd genoeg lukt het hem wel met filmscores.
Instrumentaal weet hij wel te raken.
Juiste sfeer bij fragmentarische filmbeelden.
Gouden lijst om een mooi schilderij.
Toevoegende waarde.

Doe Maar wist zich te onderscheiden.
Beste wat er op Nederlandstalig gebied te bieden was.
Andere bands hobbelden er achter aan.
Blijkbaar werkte toen die combinatie van twee tekstschrijvers goed.
Vulden ze elkaar aan.
Met een Jan Hendriks die met zijn passende gitaarwerk het afmaakte.

Mijn Hart Slaapt Nooit is een album om te vergeten.
Te gemakkelijk in elkaar gezet.
Door een artiest met meer capaciteiten.
Geen zonnebril.
Liever de felroze roze jaren tachtig bril.
Met veel plezier draai ik Skunk nog eens.
Na een geweldige opener wordt het nivo hier niet meer gehaald.
Jazz met kleuterschoolrijmpjes.
Het zal verantwoord zijn.
Ik begrijp het in ieder geval niet.

Henny verwoordt het prima in Scharrelvarken.
Hij scharrelt hier en daar.
Scharrelt tussen beide zijn kostje bij elkaar.
Alleen laat hij de worteltjes tussen de aardappelschillen liggen.

avatar van echoes
Te gemakkelijk in elkaar gezet??

Dit album toont juist aan hoe divers Vrienten is: Luisterliedjes, popliedjes, bigband, ludiek, serieus, geschiedkundig. Verre van een makkelijk album. Als je er onsamenhangend op plakt kan ik het begrijpen, maar het is muzikaal allemaal toch wel erg dik in orde en tekstueel zitten er ook prachtige dingen in.

Scharrelvarken flauw? Typisch Bellinfante (die schreef de tekst) en leuk gevonden (dat je "Ja, Gezellig" van 'm flauw vind zou ik in kunnen komen). Zonnebril vind ik ook verre van flauw. Ludiek past beter wat mij betreft. Het zijn wel 2 van de luchtigere liedjes op deze plaat. Heel anders inderdaad dan de opener, met recht één van de beste songs van het album, maar om nou te zeggen dat het nivo van de opener niet meer gehaald wordt... neem alleen al de 2 aflsuiters of de heerlijke uithalen in "Fijn om er niet bij te horen" (zanger Vrienten op z'n best).

Vrienten heeft slechts 3 "solo"-albums uitgebracht, maar het zijn alle 3 wel pareltjes, met deze waarschijnlijk als allerbeste imho.

Ben het volledig met echoes eens.

Ik hoor in "'t oude liedje" overigens niet "alles doet het nog" maar dat terzijde.

Blij en bang, vreemd verdriet, het gif, ik noem er maar 3, maar wat zijn ze mooi!

Dit album laat een Vrienten horen die ouder wordt, en dit gevoel beschrijft op dit album. Hij lijkt er moeite mee te hebben, en probeert acceptatie te vinden hierin.

Ik snap wel wat Deric bedoeld dat hij dat venijnige mist, want dat waardeer ik ook zo bij Henny. Maar dan kom ik weer terug op wat ik hiervoor schreef over het ouder worden... dit album heeft een heel ander thema!

De venijnige en grappige Vrienten zag ik weer heel even terug tijdens de tour met de aardige jongens... Het niet uitgebrachte nummer Margreetje... typisch Vrienten...

Maar... mijn hart slaapt nooit is echt een prachtalbum naar mijn idee. Jammer dat Deric dat niet hoort....

Valt me trouwens op dat er meerdere mensen lovend zijn over dit album, maar vervolgens geen stem achter laten???

avatar van ArthurDZ
Toen ik in het 3de of 4de middelbaar zat, was er een jongen in mijn klas die gek was van Doe Maar. Toen we voor Engels een Nederlandstalige liedjestekst in het engels moesten vertalen, koos ik voor Zwart Wit van Frank Boeijen(don’t think black, don’t think white, don’t think black white ) en hij voor Nederwiet van Doe Maar. Hierop lachte de rest van de klas hem natuurlijk vierkant uit, want niemand van ons had ooit zo’n vreemd nummer gehoord. Ikzelf vond de stem in dat nummer klinken als een attractiebeheerder in een lunapark die zijn klanten waarschuwt dat ze toch vooral niet mogen vergeten de gordels van hun zitjes aan te doen. Toen ik dit voorval die avond aan mijn ouders vertelde, drukten ze me op het hart om toch maar meer van de groep op te zoeken. Ik zou het mooi vinden, verzekerden ze me.

En ze hebben gelijk gehad, hoewel het nog steeds niks is tussen mij en Nederwiet. Ik heb hier het debuutalbum en een best-of CD liggen, en die draai ik nog regelmatig. Maar eerlijk gezegd zou het nooit in mij opgekomen zijn om een soloalbum van één van de heren te beluisteren, totdat deze langskwam bij het review-album van de week. Proberen dan maar, dacht ik.

Het eerste wat me opviel was dat Henny Vrienten hier heel erg klinkt als Spinvis. Het accent en de manier waarop hij zingt. Het tweede dat me opvalt is dat het bijna nergens echt spannend wil worden op deze plaat. “Hoe Lang?” is nog lekker sfeervol en Zonnebril is ook dik in orde, maar nummers als “Het Scharrelvarken”, “Kom In De Zon” en “Vaders Zijn Verraders” hoeven niet voor mij. Hoogtepunt is het fijne “Verloren Tijd”, en ook “Zo Mooi 1” is erg euh mooi . Leuke tekst ook. “Zo Mooi 2” had dan weer niet gehoeven.

Het derde dat me opviel was dat Vrienten op deze plaat toont dat hij van alle markten thuis is. Vocal Jazz, samba-achtige dingen, het passeert allemaal. Jammer genoeg is het songmateriaal gewoon niet sterk genoeg om een écht goede plaat te maken. Ik hou het toch maar bij mijn Doe Maar CD’s.

avatar van Simon Smith
Wat is "het review-album van de week"?

Wat vind je trouwens van mijn 3 favoriete nummers van dit album? 't Oude Liedje, Blij en bang en 't Gif? Dat zijn toch ook toppers? Zowel tekstueel als muzikaal.

avatar van ArthurDZ
Het "review album van de week" is een topic op het forum waar elke week een user 3 minder bekende albums voorstelt, waarna anderen er een review over schrijven. Zo ben ik bij dit album beland.

T'Oude Liedje heeft een sterk begin, maar naar het einde toe zakt het nummer wat in, vind ik. Blij En Bang en t'Gif behoren tot de betere nummers van het album, en zeker t'Gif heeft een vrij mooie tekst.

avatar van vincentcorjanus
staan helle mooie liedjes op vooral het nummer blij en bang het raakt me van binnen

avatar van Memymusic
Een 5 sterren prestatie. Goede teksten, goede muziek. Erg jammer dat Vrienten zo bar weinig popplaten heeft gemaakt, solo of met Doe Maar.

avatar van dynamo d
Gevonden in een prima tweedehandszaak in Den Haag. Mijn Hart Slaapt Nooit is wel een aardig album maar een hoogvlieger vind ik het nou ook weer niet. Dit album begint en eindigt goed want de beste nummers zijn 't Ouwe Liedje en Blij en Bang. Zeer muzikale nummers.

avatar van spoiler
Deze CD heb ik meteen gekocht in 1991. Na al die jaren vindt ik het nog steeds een geweldige plaat.
Hoogtepunt op de CD is voor mij "het gif".

avatar van Boermetkiespijn
Toegankelijk en prettig luisterbaar, Vrienten bewijst zichzelf met deze plaat. Niet dat hij literair onderlegd is, niet dat hij nou zo'n virtuoze muzikant is, maar gewoon dat hij weet wat lekkere muziek is en dat zijn stem ook goed klinkt buiten het ska-genre.

Vind het een lekkere plaat, luisterliedjes die zo af en toe lekker swingen, tussendoor genoeg om te lachen. Je moet ervan houden, maar dat is met alles zo.

Mijn favorieten zijn "Hoe Lang", "Fijn om er niet bij te horen", "Vaders zijn verraders" en "Blij en Bang".

avatar van Supersid
Geen misse nummers op deze plaat. Helaas toch een paar mindere Goden: "Zonnebril" bv is me toch te matig als song en ging al van de eerste beurt vervelen... Enkele nummers minder had wonderen gedaan.

Voor degene die deze nog zoekt: hij wordt samen met geen ballade opnieuw uitgebracht

avatar van spoiler
Beste plaat van Vrienten.

avatar van vigil
lennon schreef:

Klopt, vrijdag als het goed is. Dit is er wel eentje die ik ga aanschaffen verwacht ik. Schijnt niet al te duur te worden (iets van 7 euro ofzo)

Op lp zie ik het nergens staan (of ik zoek niet goed). De cd heb ik al jaren in bezit dus dat geloof ik wel.

avatar van vigil
Komt volgens mij niet op LP uit, tenminste niet deze week

avatar van Apple Juice
Lekker album dit! Ook aan de opname is hoorbaar veel aandacht gegeven. Klinkt allemaal erg goed.

avatar van Funky Bookie
Beetje onsamenhangend, maar wel goed album. De rebel van Geen Ballade zit er nog in en de volwassen versie van het toekomstige drieluik laat zich ook al horen. Hierdoor lijkt het album soms een samenraapsel van ideeën. Ik mag er echter graag naar luisteren.