GEM - Tell Me What's New (2004)

Label: Excelsior

1. The Opposite (2:27)
  2. This Is Your Life (3:09)
  3. Rise & Fall (3:19)
  4. Summertime (3:49)
  5. Tonight (3:34)
  6. All We Have Is Now (2:49)
  7. Secrets in Silence (3:39)
  8. Sisters Eyes (3:25)
  9. Eyes Open Wide (3:39)
  10. Can You Wait for It? (3:08)
  11. SOS (5:05)
Een opvallend bandje op het Excelsior-label. Beetje gehypt ook.
Je hoort duidelijk invloeden van bands als The Strokes en Mando Diao.
Niet slecht, maar ik denk dat ik hem vaker moet horen om er echt over te kunnen oordelen.

avatar van Yak
Yak
aERodynamIC schreef:

Beetje gehypt ook.

Is dat zo? Niks van gemerkt.

Volkskrant en Oor zijn aardig bezig geweest (en al in een vroeg stadium).

avatar van bonothecat
Ik had 1 nummer gehoord op lowlands cd.....leek wel leuk...maar valt voorlopig tegen. Even kijken of het in mijn lowlands schema past!

avatar van andré
Ik was ook ontzettend benieuwd naar deze band, ze werden tenslotte overal de hemel in geprezen. Een maand geleden zag ik ze bij mij in de buurt op een festival, en het viel me erg tegen (ik moet eerlijk zeggen dat het ook wel aan de geluidsinstallatie lag). Desalniettemin, ze waren meer bezig met stoere poses aan te nemen, kleding en hun haardracht dan met de muziek naar mijn mening. Vreemd genoeg kan ik het van Oasis en The Strokes wel hebben, maar bij zo'n Nederlands bandje denk ik altijd: laat eerst maar eens de muziek spreken. In het verleden heb ik vaak Supersub live mogen meemaken en dat is echt 10 keer beter dan deze band. Toch geef ik ze wel het voordeel van de twijfel want ze beginnen per slot van rekening nog maar net...

Heb ze gezien op Lowlands en vond ze echt top. Eén van de leukere bands dat weekend wat mij betreft . Maar is ff de cd halen.

avatar van bonothecat
Was uit het lowlands schema gevallen, maar kwam ze van de week tegen op de uitmarkt. Het optreden staat als een huis, de zanger heeft goed gejat bij diverse andere bandjes qua podium performance.......maar op een bepaalde manier kunnen ze het hebben. The strokes meet the strokes.......maar wat kan het schelen. Cd maar weer eens gepakt, en hem maar een punt extra gegeven 3,5*

avatar van Ziggy007
bonothecat schreef:

Je voorganger zegt nota bene ze op Lowlands gezien te hebben. En daar waren ze ook te zien, zij het maar een half uurtje, maar het is zeker niet uit het schema gevallen.

Nadat ik ze op Lowlands had gezien was ik er laaiend enthousiast over, album lange tijd gedraaid. Toen ik ze een paar weken terug echter weer zag, nu in het Burgerweeshuis te Deventer, viel het me eigenlijk wat tegen. Het is natuurlijk een jong bandje en ben benieuwd wat ze in de toekomst zullen brengen, blijf ze volgen.

Ik denk dat hij zijn eigen schema bedoelt. Je kan immers niet alles zien en moet dus een beetje je schema maken.

Sterker nog, in z'n eerdere bericht hie kan je eht eruit opmaken

Petero schreef:

Bedankt Petero.....ze waren uit mijn eigen schema gevallen, terwijl ik ze wel had aangekruisd......komen trouwens binnenkort in de kroeg om de hoek spelen!

Zal zeker een keer kijken als ik jou was!

avatar van Ziggy007
Maar idd Petero, maar om nou AL die berichten eerst te lezen

Waarvoor heb je GEM laten lopen dan op Lowlands Bonothecat?

avatar van NERD
Iemand de nieuwe single "Good To Know You" al gehoord? Staat niet op dit album, betekent dat dat er een nieuwe CD aankomt?

Dat is dat nummer van die reclame volgens mij.. vind er niet veel aan eigenlijk. Beginnen een beetje toe te geven aan de commercie ben ik bang..

avatar van gemaster
Ik vind het typisch een nummer wat als filler op een Strokes album zou staan. Begrijp me goed, ik vind het zeker niet slecht, maar echt goed is het ook niet.

Ik vind ze top! Ik heb ze nu al 5 keer live gezien, vanavond wordt de zesde keer, en elke keer weer zijn ze beter leuker en toffer!
Als je alleen hun cd luistert, kun je vind ik nog niet echt oordelen want live zijn ze super leuk en goed!

Good to know you is wel een super nummer.

avatar van Hermy
Iceman schreef:
Good to know you is wel een super nummer.

Ik moet zeggen dat ik het, ook al kwam/komt die reclame 4x per avond langs, ook nog steeds een erg sterk nummer vind.

Ze stonden gister op bevrijdingsfestival in enschede (en andere plaatsten, maar ik was in eanske:P)

En, ik moet zeggen, ze maken zeer zeker heel goed aanvaardbare muziek.
Mja, het was zo'n verschrikkelijk kuddtpubliek daar, en als iedereen rustig is ga je toch zelf ook minder snel los...

mja, nu op zoek naar albums, ik zie niet echt heel positieve reacties, maar ik zie wel...

avatar van lebowski
Zag ze vorig jaar live in Groningen en was toen wel aardig onder de indruk van hun performance en met name de power van de zang. Maar de cd is bepaald niet best, helemaal dichtgeproduceerd en de stem van Maurits Westerik werkt op mijn zenuwen.

Leuk voor een festivalletje, Gem.

Mojo Pin
Diezelfde Maurits Westerik vindt GEM anders wel 'een stuk spannender dan The Strokes'

Het is best een leuk bandje hoor, zeker voor Nederlandse begrippen, maar overdrijven is ook een kunst.

avatar van Reint
Gigantische Strokes-rip-off. Het klinkt zo geforceerd hip, Maurits heeft een rotstem (en ik ben zeker wat gewend!), en dan ook nog roepen dat het spannender is dan The Strokes.
Zonder The Strokes waren zij er niet eens.
2 sterren, voor de moeite.

avatar van oruiz
nounou -Gigantische Strokes rip-off- vind je dat niet ietwat overdreven? Stem klinkt heel anders dan die van de heer Casablanca, en om nu iedere band met pakkende gitaarrifs gelijk tot een The Strokes kloon te bombarderen vind ik niet eerlijk. misplaatst zelfs.

avatar van Gretz
Helemaal eens. Ik luister liever naar Gem dan naar The Strokes. The Strokes lagen mij niet fijn in het gehoor, en bij dit album haak ik juist niet af. 3,5*

avatar van Reint
oruiz schreef:

Nee, dat vind ik niet overdreven, het geluid wordt in mijn ogen (of oren) gewoon gekopieerd.
En de stem heeft er natuurlijk niks mee te maken. Je bent toch geen rip-off omdat de stem hetzelfde klinkt? Ne,e om de muziek in het geheel. En ik vind niet dat echt een eigen geluid hebben.

Na deze CD een stuk of tien keer beluisterd te hebben ben ik er klaar mee. Veel te grijs en rommelig. Er zit wel een vorm van diepgang in en energie, maar het klinkt te ruw. De muziek komt niet echt over.

avatar van oceanvolta
Ik vind het ruwe en rommelige juist een pluspunt. Hij duurt ook niet zo lang dus het gebrek aan variatie of meer diepgang mis ik niet. De plaat is alweer afgelopen voor je er erg in hebt. Het tempo van de nummers is ook lekker vlot. De nummers zijn prima maar niet heel bijzonder.
Rise & Fall steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit.
Voor af en toe dus een prima plaat.