Jaco Pastorius - Jaco Pastorius (1976)

Jazz
Label: Epic

1. Donna Lee (2:27)
  2. Come On, Come Over (3:53)

met Sam & Dave

3. Continuum (4:32)
  4. Kuru / Speak Like a Child (7:41)
  5. Portrait of Tracy (2:23)
  6. Opus Pocus (5:29)
  7. Okonkole Y Trompa (4:25)
  8. (Used to Be a) Cha-Cha (8:56)
  9. Forgotten Love (2:12)
  10. (Used to Be a) Cha-Cha * (8:48)
  11. 6/4 Jam * (4:24)
avatar van Perr
Een van de beste bassisten ooit. Hoewel ik niet lang niet al zijn nummers mooi vind. Hij heeft enorm veel invloed gehad op bassisten overal ter wereld, en nog steeds is er niemand belangrijker geweest voor de 'basscene' dan hij.

Roeljuun
Ongekende schoonheid, vooral (Used to Be a) Cha-Cha is mind-blowing. Zo beukend en hard, en met een casting waar menig artiest jaloers op zou zijn.

Tot nu toe 4,5/5,0 sterren, maar dit gaat een 5/5 worden ben ik bang

avatar van berrebar
Bijbel van de bas......

Kid A(cid)
Mijn eerste jazzplaat... En hij is erg goed!

avatar van platedraaier
Kan iemand mij misschien vertellen wat er zo bijzonder is aan deze plaat? Wat maakt Jaco Pastorus zo speciaal? Hoezo bijbel van de Bas.......?
Ik hoor namelijk een lekker jazz/fusion plaatje die duidelijk jaren `70 klinkt, maar niet echt iets dat ik niet hoor bij een Marcus Miller, Stanley Clarke of pak `m beet Flea.

Een lekker plaatje is het wel.

avatar van blabla
Zonder de invloed van Jaco Pastorius zouden Marcus Miller of pak `m beet Flea niet zo spelen als ze nu doen.
Zijn manier van hoe de bas past bij de rest van de muziek en hoe deze dat beinvloed heeft voor bijna iedereen die bas speelt de wereld veranderd, en wat hem ook bijzonder maakte, zeker in die tijd, was dat hij een unieke "stem" had op z'n basgitaar, niemand deed wat hij toen deed, hij was de eerste die met zo'n stijl speelde.
Er wordt onder bassisten meestal gesproken van "de tijd voor Jaco en de tijd na Jaco", zegt dus wel iets over z'n invloed.
Stanley Clarke valt hier enigsinds buiten, die is meer een generatie/tijd genoot van Jaco.

Heemskerktollie
En hij speelde altijd fretloos!

avatar van blabla
Nee hoor, hij is wel het bekendst om zijn fretloze spel.

platedraaier schreef:

verdiep je wat meer in het werk van de man (en dan vind ik deze plaat nog niet eens het beste voorbeeld) en je zal er denk ik achterkomen dat Pastorius buitengewoon goed is. Een geval apart. De enige bassist die kan wat hij kon is Richard Bona.
Probeer eens Shadows & Light van Joni Mitchell of Bright Size Life van Pat Metheny. Daar schittert Pastorius pas echt.

blabla schreef:
Nee hoor, hij is wel het bekendst om zijn fretloze spel.
Ik zal me ook maar niet meer met fusion bemoeien

avatar van platedraaier
Dank jullie wel voor de antwoorden.
Ik zal inderdaad eens wat meer luisteren. Met name die Pat Metheny zal ik eens proberen.

Dus eigenlijk zou je kunnen stellen dat Jaco Pastorius de "Jimi Hendrix" van de basgitaar is? Of zeg ik nu iets heel raars?

En is het nou zo dat Jaco de eerste basgitarist is die de basgitaar als solo instrument gebruikte ipv begeleidingsinstrument? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, want een Charles Mingus deed dat toch ook wel. Of klets ik nu echt onzin.

platedraaier schreef:

raar is het niet. op zich wel een goede vergelijking denk ik.
Bassisten beperkten zich in die tijd (en veelal nog steeds) tot het spelen van de grondtonen van de akkoorden uit een nummer. of loopjes rond die grondtoon. Pastorius liet dat los. Niet dat hij opzettelijk die grondtonen ging vermijden, maar hij kleurde de muziek veel meer met zijn bas dan alleen het leggen van een 'grondtonentapijtje'. Luister eens naar 'Goodbye Porky Pie Hat' (bijvoorkeur live)van Joni Mitchell en je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.
Wat talent betreft vind ik de vergelijk met Hendrix overigens weer wat minder. Hendrix was een uitstekend gitarist, maar als je Pastorius wilt vergelijken met een gitarist, speelde hij meer op het niveau van Pat Metheny.

platedraaier schreef:

Bedoel je een hele plaat solo, of solo's op een nummer? Beiden werden (vooral binnen jazz) al veel eerder gedaan. Een bas-solo is bijna standaard in jazz. Er zijn ook solo-bas albums waarop er verder geen andrere instrumenten zijn te horen.

Wikipidia schreef:
John Francis (Jaco) Pastorius III (Norristown (Pennsylvania), 1 december 1951 – Fort Lauderdale (Florida), 21 september 1987) was een Amerikaans basgitarist. Hij maakte van de basgitaar een solo-instrument en staat bekend als een van de eerste gebruikers van de fretloze basgitaar.

Dit stond op wikipidia en dat is toch waar ik vaak terecht kom als ik me wil gaan verdiepen in een artiest, ik bedoel dus de basgitaar als solo instrument gebruiken. In plaats van als begeleiding van de rest. Maar zoals ik ook al dacht en wat jij bevestigd, is dat dus al eerder gedaan.

avatar van blabla
Probeer eens Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard, de baspartij op deze plaat is een grote solo, dit is een opname uit 1961.

Nicci
Ik ken de plaat van Bill Evans niet, maar ook in de Jazz van de jaren 50 en 60 was de (contra)bas toch vooral een ritmisch ondersteunend instrument. of Jaco de enige was, geen idee, maar ik weet wel dat hij voor het 'volwassen worden' van het instrument erg veel betekend heeft.

Nicci schreef:

Klopt, de bassist (Scott LaFaro) die toen bij Bill Evans speelde was een van eerste die dit stramien echt duidelijk doorbrak.

Absoluut.
Er is niet voor niets sprake van de tijd van voor en na Jaco.

Nicci
Ik moet eens wat van die Evans hebben. Is die uit '61 een aanrader?

Nicci schreef:
Ik ken de plaat van Bill Evans niet, maar ook in de Jazz van de jaren 50 en 60 was de (contra)bas toch vooral een ritmisch ondersteunend instrument. .

Ik bezit anders tientallen platen van voor '60 waarop lange bas-solo's gespeeld worden.

Nicci schreef:
Ik moet eens wat van die Evans hebben. Is die uit '61 een aanrader?
Dat is inderdaad een prachtige plaat. Fenomenaal spel van Evans. Scott LaFaro was een fantastische bassist die veel te jong stierf bij een auto-ongeluk.

Nicci
Ik las net op wiki dat hij in '61 verongelukt is.
het gaat me niet om de solo's. met elk instrument kan je een solo spelen. het gaat me meer om de functie van de bas in dienst van het nummer. en die was in die tijd meer ritmisch en ondersteunend dan iets anders. Pastorius en ik begrijp dus al eerder die LaFaro lieten dat los en maakten van de bas meer dan dat.

Nicci schreef:

dit is precies wat ik ook bedoel.
En daar kwam in eerste instantie ook mijn vraag over, de bijzonderheid van deze cd van Pastorius vandaan. Waarop ik al een zeer bevredigend antwoord heb gehad. Het is dus duidelijk de vernieuwende manier van spelen van Jaco Pastorius. Ik geloof dat ik het wel begrijp inmiddels.
Enne eh die cd van Bill Evans Trio is me iets te duur om even te proberen.
Je weet ze wel uit te zoeken Blabla

pretfrit
platedraaier schreef:

Ja...Ik denk dat de Wiki onderscheid maakt tussen electrische bas gitaar en akoestische staande bas.

Zo bekeken zal Jaco waarschijnlijk de eerste electrische basgitarist zijn geweest die "solo" ging. Mingus heeft voor zover ik weet nooit een album uitgebracht waarop hij elec. bas gitaar speelt

Verder heb ik er totaal geen verstand van.

platedraaier schreef:

dit is precies wat ik ook bedoel.
Enne eh die cd van Bill Evans Trio is me iets te duur om even te proberen.
Je weet ze wel uit te zoeken Blabla

10 euro te duur?

Roeljuun
Het is toch 5/5 geworden. Mede omdat ik andere platen met Pastorius erop heb geluisterd, o.a. van Mitchell.

Ik begreep eerst de nummers 3, 6 & 7 nog niet helemaal, maar ze zijn op hun plek gevallen en zitten nu muurvast. Prachtplaat, aanrader.

platedraaier schreef:

Een lekker plaatje is het wel.

Het fretloze spel vergezeld van diverse flageoletten maakt Pastorius bijzonder, samen met zijn herkenbare Fender-knor. Je moet het e.e.a wel in de tijd plaatsen, net als Hendrix. Pastorius is i.v.m Wooten en Manring wellicht niet zo virtuoos, maar indertijd wel revolutionair.

avatar van PEN15
Ik heb, ik denk nu al 10 jaar geleden, de versie gekocht met twee extra nummers. Twee alternatieve versies, een van 6/4 jam en used to be a chacha. Ik wilde deze cd dolgraag hebben voor portrait of tracy en donna lee (van charlie parker). Als hobby bassist wilde ik graag wat meer werk van deze legende bestuderen. Het heeft nog heel lang geduurd voor ik wat van de andere nummers wilde weten, want die klonken me eerste instantie té jazzy. Maar als ik nu kuru/speak like a child weer beluister dan lijkt dat wel klassieke muziek voor mij. Het lijkt wel alsof je paranoïde moet zijn om jazzstukken te kunnen spelen als used to be a chacha.
Over het fenomeen pastorius begreep ik trouwens dat hij zulke lange vingers had en zoveel ruimte tussen zijn vingerkootjes dat hij Portrait of Tracy in flageoletten kon spelen. Mij lukt dat in geen geval!

avatar van dirkje25
Overweldigend goed&luisterbaar.

Dat is wat ik van dit album vindt in een notendop. Ondanks dat mr. Pastorius extreem getalenteerd is op technisch vlak verwerkt hij dit in mooie melodielijnen en boeiende songstructuren, zoals alleen de besten van de besten dat vaak lukt. Ook Herbie Hancock's bijdrage op deze plaat is extreem noemenswaardig. Topplaat.

*4,5

avatar van Stijn_Slayer
Men zegt soms dat genialiteit en waanzin dicht bij elkaar liggen. In het geval van Jaco Pastorius valt dat moeilijk te ontkennen. Hoe vaak hoor je een bassist met zo'n eigen en herkenbaar geluid als Jaco Pastorius?

Pastorius heeft een overtuigende groep muzikanten om zich heen verzameld. Het resultaat is een veelzijdig en inventief album. Van 'gewone jazz' tot invloeden uit de minimal music, maar telkens met een herkenbaar eigen geluid gebracht. Zowel melodisch als ritmes komt Pastorius ijzersterk uit de hoek. Alsof dat nog niet genoeg is bewijst hij ook een uitmuntende componist te zijn. De man was een genre op zich.

What a loss...

avatar van Ronald5150
Dit is heerlijke jazz/fusion plaat zeg. Jaco Pastorius maakt van de bas een instrument dat zich niet uitsluitend beperkt tot het leggen van de solide basis van een muziekstuk, maar promoveert het tot een instrument dat volledig in de lead is. De bas van Pastorius is groovy, funky en jazzy. De instrumentatie eromheen is afwisselend van pure jazz tot en met afrobeat. Ik ken te weinig bassisten om te zeggen dat de stijl van Pastorius uniek is, maar een ding is zeker: Pastorius weet zijn spel constant afwisselend en spannend te houden. Van kort, puntig en fel tot rollend, warm en gloedvol. Volgens de overlevering is Jaco Pastorius van grote invloed geweest op menig bassist en voor de ontwikkeling van de basgitaar in het algemeen, en luisterend naar zijn gelijknamige plaat ben ik de eerste die dat gelooft. Heerlijke plaat!

WPE
Je zou dit album alleen al kopen voor het prachtige openingsstuk "Donna Lee" fretloze bas met perucssie. Dat klinkt echt geweldig. Met alleen al zo'n stuk bewees Jaco dat hij een van de grootste bassisten was...