Alderliefste - De Franse Slag (2008)

Label: CNR

1. La Vie Est Belle (3:53)
  2. Une Belle Histoire (Een Mooi Verhaal) (4:27)

met Paul de Leeuw

3. Dis-moi (4:02)
  4. Complainte pour St. Catherine (2:53)

met Anna McCarrigle en Kate McCarrigle

5. Elle Décide (4:05)
  6. An en Jan (Anne et Jean) (2:36)

met Ramses Shaffy

7. Changer de Vie (4:35)
  8. Je T'aime Encore (3:28)
  9. Tourne Encore (3:33)
  10. Elle Voulait Qu'on L'appelle Venise (2:50)
  11. Pastorale (4:45)

met Ramses Shaffy & Liesbeth List

12. Vogelvrij (L'oiseau) (3:46)
  13. Eiland van Weleer (2:33)

met Ramses Shaffy

14. Le Tout de Toi (3:38)
Een hele leuke cd. als je van franstalige muziek houd.

Veelal bekende en herkenbare Franstalige nummers, waaronder ook de single Vogelvrij / L'Oiseau
Dat is voor mij en de wat oudere/jongeren onder ons toch echt wel jeugdsentiment.
De titelsong van de televisie Belle et Sebastien.

Dat is lang geleden zeg

Une Belle Histoire volgens mij het origineel van Michel Fugain is ook een meesterwerkje.

avatar van SemdeJong
Een geweldige cd. Komt ook omdat ik heel wat weken per jaar in Frankrijk zit en daardoor meer dan gemiddeld wat heb met Franstalige muziek. De duetten in Nederlands enFrans zijn uitstekend.

Een aanrader.

Ik ben geen uitgesproken fan van Franse muziek maar deze jongens maken het wel erg aantrekkelijk. Lekkere muziekkeuze en prima uitvoeringen.
Vooral Vogelvrij met Jack Poels is adembenemend mooi.

Onlangs heb ik ze live aan het werk gezien in het theater. Het spelplezier spat er van af.

Leuk!

avatar van chevy93
Best een aardig album. Eigenlijk kan ik er ook niet veel meer over zeggen. Vrolijke popliedjes en luistert lekker weg.

avatar van musician
Leuk maar een beetje tam en braaf.

Alderliefste mist het vuurwerk, de passie en het venijn van De Dijk of Bløf en richt zich op romantiek en een mooi geluid.

Dat is natuurlijk prima, je hoeft geen kloon te zijn van deze of gene. Maar de vraag is wel wat je weet toe te voegen aan een origineel, als je gaat coveren. Maar of het nu gaat om Venise van Julien Clerc, Une belle histoire van Michel Fugain of een remake van Pastorale van het duo Shaffy/List, beter dan het oude werk is het niet geworden.

Dat neemt niet weg dat ik een halve ster extra geef voor de aanwezigheid van Ramses Shaffy op dit album. Hij is overleden in 2009, een jaar na het verschijnen van dit album en toen al zeer lang niet meer in goede doen. Dat Alderliefste er in is geslaagd om hem in alle waardigheid op drie nummers mee te laten doen, inclusief en geheel solo het nummer Eiland van weleer, is een groot compliment waard.

Voor het overige blijft dit natuurlijk een prima cd voor in de auto richting Frankrijk en zomervakantie.

avatar van Boermetkiespijn
Te tam, te braaf. Ik sluit me bij mijn bovenbuurman aan.
Dit album beluisterd omdat ik het nummer "La Vie Est Belle" hoorde in het tv-programma Camping Powned. Was toen nog niet bekend met Alderliefste maar vond het heerlijk klinken. Ze coveren veel, maar dat doen ze dan wel weer goed. De uitvoeringen van het werk van Ramses Shaffy waren een verrassing. Gaaf!

Favorieten zijn "La Vie Est Belle", "Une Belle Histoire" (schitterende cover van Michel Fugain), "Complainte Pour St. Catherine" (ook een cover), "An en Jan" (leuk hoe Ramses Shaffy erin verwerkt is), "Elle Voulait Qu'on L'Appelle Venise" en "Pastorale".

Zie nu dat ik toch wel veel nummers gaaf vind... Goede plaat!