Somatic Responses - Circumflex (1999)

Electronic

10. Androstyle (5:06)
  11. Revula (5:23)
  12. Catflap (4:40)
avatar van Onderhond
Weer een heerlijk album van beide broertjes, dat twee jaar eerder uitkwam dan hun meesterwerk Augmented Lines, maar wel veel van dezelfde stijlkenmerken in zich draagt. Dit album moet dan ook niet onderdoen voor Augmented Lines, met een hele reeks toppers die blijven boeien.

Wat vooral opvalt is dat dit album wat "drukker" is dan Augmented Lines. Qua sfeer zeer gelijkaardig, alleen wat prominenter. "Umbrella" demonstreert, met stevige basses, een paar schreeuwerige melodiesamples en erg lekker ritme. Prachtige energieke track, die goed de toon zet voor de rest van het album. "Ivtephx" is minstens zo stevig, maar wat minder melodieus. Af en toe komen waves vanachter het dreunend geweld piepen, maar het gros van de track knalt er complexloos op los. De eerste wat rustigere track is "Oldrosv". Minder chaotische claps en basses die door elkaar stromen, een wat rustiger tempo, en industrieel klinkende achtergrondsamples. Al is dit by no means een chilltrackje natuurlijk. Eerste echte topper is "Wherever". Uiterst aanwezige melodie, overgoten met zachte distortion en lekker ratelende samples. Beetje stevige "sunset" track dit, waar je heerlijk op kan wegdromen.

Sterkste punt van het album is ongetwijfeld dat er zich geen enkele slechte of ook maar mindere track op bevindt. "Open Window" en "Fourty" zijn dan misschien relatief mindere tracks, relatief is hier duidelijk het keywoord. Maar als daarna een track als "Halfway" opduikt, wordt duidelijk dat Somatic Responses op hoog niveau presteert hier. Stevig nummer, complexe ritmes, lekker stevige breaks en een magnifiek achtergrondwaveje. De tweede topper. "Androstyle" vertraagt weer een beetje, om uit te monden in "Revula", het absolute hoogtepunt van het album. Een magistrale wave opent het nummer, en stilletjes worden basses en claps toegevoegd. De complixiteit blijft toe nemen, en de combinatie van klanken is werkelijk overweldigend. Echt een ongelofelijk nummer dit, dat er op elk moment inkan. Het album eindigt in schoonheid met "Catflap", een ietwat andere track, al blijven de ingrediënten wel hetzelfde. Meer focus op het melodieuze hier, en minder op de breaks en beats.

Ik doe het niet vaak, een project voor twee verschillende albums 5* toekennen, maar de heren laten me weinig keus. 5*, niks op aan te merken.

Site : Hier

wel lachen dat jij deze ook weer kent
check de release die ze voor 'casse-tete' hebben gemaakt.. daar staan voor mij de vetste sr-nummers op naast de augmented lines cd..

oh jah, lievelingetjes van deze cd voor moi:

1 - WHEREVER (stond eerst op cavage #03, half jaar voor gezocht om die op plaat te krijgen, eindelijk op plaat gevonden, blauw betaald en dan komt die op CIRCUMFLEX uit,, redelijk frustrerend)
2 - REVULA (door de herinneringen die ik eraan heb)
3 - UMBRELLA (door de combinatie keihard en keimooi)

avatar van Goodfella
Ontzettend eens met de reacties hierboven. Heb zelden een cd gehoord die bruut geweld zo ongelofelijk mooi combineert met de meest warme en fascinerende melodieën. Werkelijk iedere track is geniaal.. and then some. Ontzettend krachtige en meeslepende muziek. Ritmisch gezien ook helemaal te gek; óók geweldige dansmuziek namelijk. Eens geen (overdreven) complex geneuzel maar een per-fecte samenkomst van gebeuk en schoonheid.

avatar van Dr-Gonzo
Umbrella is voor mij een van de allerbeste electronische dance/beuk tracks ooit gemaakt. Ritmisch werkelijk geniaal en een melodie die het geheel compleet maken en naar ongekende hoogten doet stijgen. Dat nummer verdient wat mij betreft eigenlijk meer dan 5*. Gelukkig doet de rest van het album niet al te veel onder voor die geweldige opener (met name Halfway en Revula vind ik erg prettig), waardoor ik met gemak 4,5* kan geven voor deze plaat.

avatar van orbit
Lekkere pot breaks and beats terwijl het ook wel melodisch blijft op een zeker niveau. Umbrella is hier duidelijk het beste nummer, de rest wordt mij af en toe te rommelig of vol..
Liefhebbers hiervan kunnen ook Synascape, Mlada Fronta of Monolith wel eens uitproberen.