Gabrielle - Rise (1999)

Label: Go! Beat

1. Sunshine (4:11)
  2. Rise (3:39)
  3. When a Woman (3:12)
  4. Tell Me What You Dream (4:03)
  5. 5 O'Clock (3:37)
  6. Should I Stay (3:59)
  7. Over You (4:22)
  8. Falling (3:21)
  9. If You Love Me (3:56)
  10. Independence Day (4:35)
  11. Gonna Get Better (3:59)
  12. Out of Reach * (3:18)
  13. There's Nothing I Won't Do for You * (4:10)
  14. Rise [Acoustic] * (3:55)
  15. Make You Wanna Holler * (4:44)
Ik vond dit toch altijd wel een goed te pruimen album van Gabrielle. Ik heb deze toevallig weer eens een keertje opstaan, en vooral de title song Rise blijf ik mooi vinden. Ze heeft een aangename stem om naar te luisteren. Jammer dat mijn versie van Rise niet 'Out of Reach' erop heeft staan.

Geweldigenoten
Ken dit album maar gedeeltelijk en qua stem wel lekker in het gehoor klinkend. Wel viel me op bij het beluisteren van Knocking on heaven's door van Bob Dylan, dat Gabrielle het intro heeft gebruikt voor Rise. Misschien al bij iedereen bekend, maar vond het voor mij wel een leuke ontdekking

avatar van IntoMusic
Voor een prikkie vandaag aangeschaft en wat een heerlijk album. Rise is natuurlijk al bekend en inderdaad bevat dit de sample van Dylan's Knocking on...
Maar de rest van dit album is ook zéér de moeite waard. Het album begint prachtig met gitaar en orgelsound. Na Rise blijft het album zeker overeind met een heerlijke 'feel good' slot Gonna get better,

Nooit verwacht dat ik voor 5 euro zoveel kwaliteit in huis had gehaald. 4 sterren van mij.

avatar van Arrie
Geweldigenoten schreef:

Klopt, en het leukste is dat Bob Dylan daar toestemming voor gaf, omdat hij het zo'n goed nummer vond.

avatar van Angelo
Achtergrondmuziek at it’s best. Soms zit je gewoon te wachten op een mooie uithaal of iets anders dat getuigt van goede/mooie vocale capaciteiten. Helaas is de stem van Gabrielle veel te nasaal en te dun om een heel album te kunnen boeien. Wanneer de productie of de nummers (redelijk) interessant zijn - zoals bijvoorbeeld met Sunshine en Rise het geval is - is er niet zoveel aan de hand, maar wanneer meer dan de helft van het songmateriaal heel weinig voorstelt, dan luister je er toch wel minder graag naar. Mijn twee favorieten zijn de kleine maar behoorlijk melodieuze ballad Should I Stay, die, behalve in het Verenigd Koninkrijk, hard flopte en de andere favoriet is Over You. Wat me vooral bij die laatste aanspreekt is de natuurlijke sound; alsof het als het ware een demo betreft die nog niet gemastered is of iets dergelijks. De enige echte "topper" van Gabrielle staat echter alleen op de latere heruitgave, en dan heb ik het uiteraard over de soulvolle ballad Out of Reach. Qua sfeer past hij niet helemaal tussen de rest, maar deze single diende dan ook als titelsong van de Bridget Jones’s Diary film en niet zozeer als officieel nummer voor op dit album (al is het wel een slimme zet van haar platenmaatschappij om de verkoopcijfers nóg verder op te krikken, die al niet mis waren: 3x platina in het Verenigd Koninkrijk).

avatar van vinylbeleving
Over You is echt de parel van dit verder prima pop/soul album. Prachtig gezongen en met een fijn orgeltje en dito strijkers. Er staan wat mindere nummers op Rise maar overall is het een fijn album met waar ik de nodige nostalgische gevoelens bij krijg. Vaak geluisterd op luie zondag middagen. Achtergrond muziek op zn best. 3,5 ster.