Secret Chiefs 3 - Xaphan: Book of Angels Vol. 9 (2008)

Wereld / Rock

8. Asron (3:32)
  9. Balberith (6:31)
  10. Omael (4:01)
  11. Hamaya (4:22)
Erg goed album dat wereldse invloeden (klezmer, oosters, wat is het?) mengt met jazz, rock, elecectro, surf en alles wat maar nodig is om hier een afwisselend maar oh zo boeiend geheel neer te zetten.
De productie is heel wat opgeknapt ten opzichte van Book Of Horizons en dat doet het geheel alleen maar goed.

extra achtergrondinfo: de frontman van dit geheel zat ooit in Mr. Bungle en hoewel dit erg anders klinkt, verklaart dit wel de gestroomlijnde diversiteit in deze plaat.

4.5* ik kan altijd nog omlaag.

Devlab
Deze moet ik binnekort zeker eens gaan beluisteren, Book Of Horizons is 1 van mn favoriete albums aller tijden! perfecte muziek voor dit warme weer!

erg mooi album

Devlab
Net besteld, ik zal m volgendeweek wel binnen hebben. ik ben erg benieuwd!!

ik vind het trouwens niet echt wereld/rock frank, het valt denk ik eerder onder avantgarde/wereld of avantgarde/jazz

ik wilde van die stomme nietszeggende avantgarde term af. Leuk hoor die term, maar t zegt veelal niks over hoe de muziek nu echt klinkt. jazz/wereld zou dan eventueel nog kunnen ja.

jazz/wereld klinkt goed

Vreemd, bij Tzadik is hij nog steeds niet bestelbaar. Dan maar bij Mimicry
De rest van de Book of Angels serie is trouwens ook niet te versmaden voor liefhebbers van avontuurlijke muziek.

Dit album toch momenteel het beste van de 3 SC3 albums die ik nu gehoord heb. Het switch in 1 nr wat vaker van stijl en nog vloeiend ook.

Wéér een geweldig album uit de "Book Of Angels" serie.
Toch zie ik het meer als een John Zorn album dan als een SC3 album. Maar dat maakt voor de geleverde kwaliteit verder geen ruk uit.

Omdat? Hier zit echt de hand van Trey Spruance achter hoor. Zorn heeft dan wel materiaal aangegeven, maar ze mochten ermee doen wat ze zelf wilden. SC3 kennende is dat ook echt wel gebeurd.

Omdat ik in dit geval toch voor de componist ga, Zorn dus. Hij is degene die de nummers van het Masada Songbook 2 heeft geschreven. Het is toch meer de interpretatie van Spruance dan het daadwerkelijke schrijven. Maar het is ook meer een gevoel hoor, maak er geen halszaak van.
Ik zet deze iig bij de Z, ipv de S net als de rest uit deze serie. Naked City, Painkiller, Bar Kokhba en Electric Masada ook trouwens.

Devlab
Op de zijkant van de hoes staat ook John Zorn inplaats van Secret Chiefs 3.

ik heb heb al een tijdje in mijn bezit maar was er nog niet aan toe gekomen, deze week heb ik hem een paar keer beluisterd en het klinkt erg goed! een stuk constanter dan book of horizon, ookal was de afwisseling op die plaat ook echt geweldig.

de poductie is ook een stuk beter deze keer, op dit moment geef ik hem 3,5 sterren en dit kan nog groeien

avatar van king_pin
Maar een band als SC3 heeft toch helemaal geen hulp van buitenaf nodig? waarom zouden ze composities van John Zorn bewerken als ze zelf al 4 keer bewezen hebben dat ze prima zelf briljante composities kunnen schrijven? (of iig Trey Spruance) ik vat m niet helemaal iig...

De nummers zijn dan ook duidelijk anders dan de 'normale' SC3 (als zoiets bij hun bestaat )

Ze spelen er ook geen nummers live van dus waarom is ie überhaupt uitgebracht onder de naam SC3?

king_pin schreef:

Het heeft helemaal niks met "hulp van buitenaf nodig" te maken. Dit is gewoon een serie (vandaar volume 9 ) van Zorn composities, gespeeld/ geInterpreteerd door andere artiesten. Zoals bijv. Marc Ribot, The Cracow Klezmer Band, Bar Kokhba, Medeski Martin & Wood en nu dus Secret Chiefs 3.
Volgens mij is het ook helemaal niet de bedoeling het als nieuw SC3 album uit te brengen, dat staat ook nergens op de hoes ofzo.

avatar van king_pin
aah zit t zo. Dank voor de uitleg, kan ik met een gerust hart gaan slapen

m.i. beste album van 2008
Ongelooflijk hoe vaardig en soepel Secret Chiefs 3 hier diverse stijlen van over de hele wereld vermengt tot een eigen en subliem klinkend geheel. De nummers zijn boeiend, divers, rocken, zitten goed in mekaar...en het sluit aan bij de ondergrondse tendens om de mogelijkheden van de wereldmuziek vs. rock aan te boren...en zegeviert daar grandioos in.