Nick Glennie-Smith, Hans Zimmer & Harry Gregson-Williams - The Rock (1996)

Score
Label: Hollywood

1. Hummell Gets the Rockets (6:25)
  2. Rock House Jail (10:12)
  3. Jade (2:01)
  4. In the Tunnels (8:40)
  5. Mason's Walk - First Launch (9:34)
  6. Rocket Away (14:25)
  7. Fort Walton - Kansas (1:37)
  8. The Chase (7:35)
neo
Vraag mij hoe mijn soundtrack en Zimmer verslaving is begonnen en ik zal over deze score beginnen. Mijn eerste score en eerste kennismaking met Zimmer. Voor vele een klassieker. Meeslepende thema's, heroische, adrelinepompend, emotioneel, alles wat je hartje begeert. Zimmer die meer dan gedacht wordt hulp in roept van media ventures collega's. vaak wordt dan ook als je over The Rock praat alleen Zimmer genoemd. Onterecht, Harry Gregson en Nick Glennie hebben even veel inbreng gehad. Uniek is het te noemen dat deze drie samen tot zo'n goed resultaat kwamen. Leuk om te horen hoe ook hun handelskenmerken door de gehele score duidelijk op te merken zijn. Smith kreeg in een vroeg stadium de opdracht om wat ideetjes uit te werken, waaruit het Jade thema en het hoofdthema zijn voortgekomen. Hiervan zijn 3 tracks op een klein promo cd-tje gezet.

neo
Smith was dus oorspronkelijk de componist. Dit is wat Zimmer hierover te melden had in verband met credit:

It had nothing to do with Nick's sense of writing or his caliber as a composer, it's just Jerry didn't like it. I came in and wrote-I was the ghostwriter! I wrote some tunes for it which kind of became the main themes. And I said I don't want a credit on this, this has nothing to do with me, this is not my movie. And then Nick phoned his agent and said he couldn't have his name over opening credits, over a piece of music that I had written, so would Sam [Schwartz] please insist that I take this credit.

Veel gehoorde kritiek is in hoeverre dus je dus
kan spreken over 3 componisten die samenwerken. Het heeft meer wat weg van iets wat op een of andere manier bij elkaar komt.

Klinkt toch aan alle kanten als Zimmer.

Wie zijn de nieuwe helden eigenlijk, if any?

neo
Nieuwe helden als in ''die nog samen met Zimmer aan het werk zijn''? Toch zijn er echt elementen die weliswaar als Zimmer klinken maar zo typisch gebruikt worden bij een van de andere componisten. In ieder geval leuk om eens een weekendje te vergelijken

neo schreef:

Nieuwe helden als in ''die nog samen met Zimmer aan het werk zijn''?

Nieuwe helden. Zimmers van nu, met een eigen geluid.

neo
Om even niet de iets oudere garde erbij te rekenen : Brian Tyler. Een componist die je kan beschrijven als een mix tussen Jerry Goldsmith en Hans Zimmer. En wat betekent dat? Puik thematisch werk met een combinatie van orkest en synthesizer zoals de twee genoemde heren dat ook doen/deden. Vreemd toch dat alle andere helden al tegen de 50 of ouder zijn. IK noem Don Davis, Alberto Iglesias, Zbigniew Preisner, Carter Burwell en weet ik veel wie nog meer...

Dat zei Zimmer zelf ook al eens in een interview. Vroeg zich af waar de nieuwen blijven. Hij hoorde vooral klonen.

Het feit dat The Rock thema bij zovele series (bijvoorbeeld expeditie robinson) wordt gebruikt, zegt heus wel genoeg, fantastische score, klasse..

neo
Zegt eerder wat over het geweldige thema in plaats van de hele score

ja niet moeilijk doen, ik bedoel het thema, HET bekende thema, voor de rest vind ik hem niet zo super..:)

Fort Walton is anders ook nog een leuke track - jammer dat ie zo kort is...

avatar van animalkrullie
neo schreef:

Halleluja bij mij excact hetzelfde overkomen, geweldig!

Mooie CD.
Zimmer/Gregson-Williams/Smith, hebben een prachtige Score gemaakt, Nummer 6 is het mooist. Ik geloof dat die gecomponeerd is door Hans Zimmer.

neo
Dat het thema van Zimmer is, dat staat vast. Voor de rest componeerde hij hier en daar wat, meer niet. Lijkt mij stug dat The Chase dan wel helemaal door hem geschreven is, anders gaf hij niet in interviews aan dat hij her en der wat deed.

avatar van JohnWilliams
The Chase, vindt ik zo'n nummer voor Gregson-Williams. Niet voor Zimmer. En van Glennie-Smith heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. Hij is in ieder geval niet zo bekend als Zimmer & Gregson-Williams.

neo
Verware 6 even met 8, pardon. Ja daar lijken inderdaad stukken in voort te komen die van hem zouden kunnen zijn. Nick Glennie- Smith was altijd al bedoeld als de hoofdcomponist, en werd later bijgestaan door de Media Ventures leden. Hij verrichte het meeste werk aan de score.

avatar van stuntman_jasper
Nadat ik de film heb gezien, moest ik deze gelijk hebben. Wat een mooie muziek. Op en top Zimmer, maar ook de input van anderen is goed te horen, waardoor dit album in feite alleen maar goede muziek bevat (voor mij dan). Ik vind het ook fijn dat het allemaal lekker lange nummers zijn. Daar hou ik wel van!

avatar van stuntman_jasper
Gek dat in de film alleen Zimmer en Glennie-Smith gecredit worden.

avatar van JohnWilliams
Dat komt wel eens vaker voor, misschien dat zij er toch mee aan gedaan hebben... Bij Pinocchio is dat ook zo weet ik toevallig nog.

avatar van stuntman_jasper
Trouwens, dat valt me nu pas op. De generaal heet Francis X. Hummel. Zo staat hij overal gecredit. Maar het nummer heet Hummell gets the Rockets. Twee L's ipv 1. Beetje slordig hoor. Maakt verder niet uit hoor.

zeer goede score. allemaal heem sterke nummers. puur actie. een van de betere soundtracks.

4.5*

avatar van Demon.
Erg goede soundtrack.

Ive
Zeer goede typisch Hans zimmer sountrack met vele actie en explosieve thema's !

avatar van dreamtheater22
Ok als de film begint hoor je muziek van nick glennie- smith totdat ze dat gif gaan stelen, dan hoor je hans zimmer maar welke muziek is dan van harry gregson williams?

avatar van stuntman_jasper
Ik vraag me persoonlijk af of Gregson-Williams er wel zoveel aan heeft toegevoegd, in de film staat hij niet eens gecredit als componist. Ik denk dat hij vooral wat additional music heeft gedaan, maar wat hij precies heeft gedaan kan ik niet zeggen. Zou wel leuk zijn als iemand dit zou kunnen vertellen.

avatar van Thiver
Hmmm, ik zag zojuist op de aftiteling van de film de naam Don Davis voorbijgekomen voor The Chase. Zou dat de reden zijn dat het nummer als laatste op het album staat?

neo
Don Harper.... En nee, dat lijkt mij niet de reden dat deze als laatste op het album staat. Bij Media Ventures (nu Remote Control) was/is er een traditie van onduidelijkheden omtrent scores. Zo heeft Zimmer & team altijd al gewerkt. Gelukkig zijn sommige nu losgebroken en hebben zelf een duidelijkere eigen klankleur/stijl ontiwikkelt.

Ik heb hier boven al het een en ander aangegeven. Nickie-Glennie Smith was de oorspronkelijke componist. Zijn thema's vielen niet echt in de smaak en werden door thema's van Zimmer vervangen. Sommige thema's zijn door Zimmer beter uitgewerkt, enkele kleinere thema's zijn weer van de hand van Smith (thema voor Jade etc). Er circuleren ook enkele ''eerste ideeën'' tracks van Smith die je een goed idee geven van zijn thema's. Smith was de hoofdcomponist. Zimmer die van de grote thema's en (waarschijnlijk) wat additionele muziek. Hij omschreef het zelf als ghostwriting en laat dat nu precies hetgeen zijn wat bij veel MV/RC scores het geval is. Het lijkt mij dus sterk dat het enkel alleen de thema's waren. Maar echt veel extra werk zal het niet zijn. Dat bij de aantiteling enkel Smith en Zimmer vemeldt staan heeft weer een hele andere reden. Er is geen twijfel over dat Smith hoofdcomponist was. Luister bijvoorbeeld maar eens naar The Man in the Iron Mask. Zimmer kreeg credit, omdat zijn thema's zo veelvuldig door de film te horen zijn. Ik meen dat het de producent was die daarom er op stond dat hij een credit zou krijgen. Doordat zijn thema's ook zo vaak te horen zijn, is ook vaak het Zimmer-geluid aanwezig. Natuurlijk sluit de rest daar vrij naadloos bij aan.

Harry Gregson-Williams deed additionele muziek (staat tevens in de aftiteling) Je hoort soms flarden door deze score uitgaven, maar ook in onuitgebrachte muziek die wel in de film te horen muziek. Een voorbeeld hiervan is wat muziek tijdens gevechten in de tunnels en het moment dat de FBI hun camera's overal opstelt.

Omtrent de achtervolging is ook geen echte zekerheid dat Don Harper het helemaal zelf deed. Het gerucht gaat dat Williams hier in een vroeger stadium ook al aangewerkt had en dat hoor je ook wel een beetje terug. En er is best een kans dat een van de andere wellicht ook wat deed.

Hopelijk verduidelijkt dit de taken van verscheidene componisten een beetje. Ik zou een significant deel van de hele score kunnen analyseren en voor een vrij groot gedeelte per componist kunnen benoemen, maar dat is echter wel erg veel werk. Er zijn ook nog twee andere componisten genoemd die mogelijk iets hebben bijgedragen, maar daar kan ik bitter weinig over vertellen.

avatar van Thiver
Da's een flinke uitleg. Maar wel helder. Slordig van me dat ik de ene Don met de andere verwarde. Op Hapers IMDb-pagina is trouwens te zien dat deze wel vaker voor "additional music" op de aftiteling staat. Toevallig vandaag trouwens de oorspronkelijke thema's van Nick Glennie-Smith gehoord, die eigenlijk prima zijn, maar net niet zo prachtig als het finale eindresultaat. Blijft toch interessant hoe een uiterst complexe geschiedenis van studiobemoeienis en meerdere composers uiteindelijk tot een van de beste en bekendste filmscores ooit heeft geleid.

avatar van HANSZIMMER
Prachtige soundtrack... Actie en heroisch tot op het bod... Een van Zimmers betere. De samenwerking met Gergory-Williams bavlt mij ook (hield al van hem door Chicken run.) De derde ken ik niet maar heeft waarschijnlijk ook leuke dingen gedaan...
Allemaal samen, topscore

busta_x
Hans Zimmer en Harry Gregson-Williams tezamen zorgt voor een explosief geheel, het is alsof je metal gear solid ost's combineert met backdraft ost, dit was zelfs nog voor MGS zie ik.