Enslaved - Monumension (2001)

Noorwegen
Label: Osmose

1. Convoys to Nothingness (7:58)
  2. The Voices (6:07)
  3. Vision: Sphere of the Elements - a Monument Part II (4:59)
  4. Hollow Inside (5:38)
  5. The Cromlech Gate (6:55)
  6. Enemy I (5:17)
  7. Smirr (4:26)
  8. The Sleep: Floating Diversity - a Monument Part III (8:13)
  9. Outro: Self - Zero (3:08)
  10. Sigmundskvadet * (6:57)
avatar van RuudC
Ook al hoor ik de connectie met Pink Floyd best, hier draaft Enslaved toch wel erg door. De flirt met het geluid van Pink Floyd is op zich geen probleem. Ik denk dat het prima te integreren valt in de viking metal van Enslaved, maar het resultaat is er gewoon niet naar. Het meest schrijnende geval is Vision, wat een ronduit lelijke compositie is. Meer tracks hebben daar wel last van. Zo vind ik Enemy I ook behoorlijk vervelend. Er zijn momenten waarop het dan weer wel goed klinkt. Dat zijn vaak de sfeermomenten. Verder vind ik het vaak rommelig, chaotisch of simpelweg niet indrukwekkend. Dit is zeker een moeilijk album om in te komen, maar het geluid is om te beginnen al lelijk. Als de klik er niet meteen is, zie ik ook geen reden om er meer tijd in te steken.

Tussenstand:
1. Blodhemn
2. Eld
3. Frost
4. Mardraum
5. Vikingligr Veldi
6. Monumension

avatar van lennert
Ik trek het wel, maar ik snap het ongemak dat mensen zouden voelen bij het beluisteren van Monumension. Bij vlagen hoorde ik verwijzingen naar Pink Floyd's Echoes, maar dan met een flinke portie chaos en wanorde eroverheen. De solo's voelen bewust lelijker aan en er is weinig ruimte voor echte schoonheid. De instrumentatie is niet per se harder dan het geval was op de voorganger, maar de composities voelen gewoon ongemakkelijk aan. En toch bevalt het me wel, het kost alleen veel meer moeite om er goed in te komen. Heeft nog een flinke portie meer luisterbeurten nodig voor ik het compleet begrepen heb vermoed ik zo.

Tussenstand:
1. Blodhemn
2. Eld
3. Frost
4. Mardraum (Beyond The Within)
5. Monumension
6. Vikingligr Veldi