menu

Alberto Iglesias - La Mala Educación (2004)

mijn stem
4,21 (12)
12 stemmen

Spanje
Score
Label: Sony

  1. Títulos de Cabecera (1:34)
  2. Cine Olimpo (1:13)
  3. Kyrie (2:44)
  4. Viaje a Galicia (2:27)
  5. Noche Oscura (2:13)
  6. Little Tony - Cuore Matto (2:52)
  7. Plegaria Atendida (2:16)
  8. Por Mi Grandísima Culpa (2:11)
  9. Los Cocodrilos Hambrientos (1:07)
  10. Carta del Más Allá (Homage to Elgar) (2:22)
  11. La Piscina (2:21)
  12. Escena Familiar (2:16)
  13. Moon River (3:27)
  14. Foulard de Seda (2:25)
  15. Sara Montiel - Quizás, Quizás, Quizás (2:45)
  16. Noir (3:12)
  17. Juan Y el Sr Berenguer (1:59)
  18. El Cine Como Espejo (1:47)
  19. Saxo+cuarteto (0:53)
  20. Puerta Final (6:09)
  21. Exótica (0:34)
  22. Sara Montiel - Maniquí Parisien (2:49)
  23. Plató (1:48)
  24. Adagietto (2:47)
  25. Jardinero (1:30)
  26. Valsetto (1:41)
totale tijdsduur: 59:22
zoeken in:
5,0
neo
Die ontwikkeling van Iglesias, die is wel interessant. Zijn algemene stijl leek de laatse jaren wat donkerder te worden, ofwel hij voor heviger dramatisch werk ging componeren. Paisos de Baille ( nog steeds geen release gehad) en Te Doy Mis Ojos zijn beiden zware (voor sommige loodzware films), waar Iglesias zijn Spaanse tinkel gevoelens zwaarder maakt en donkerder en meer richting het film noir principe qua score. Bij Mala Educacion komt dit pas echt tot bloei, maar nu met een religieuze tint erbij, waar hij toegegeven slim mee omspringt.

Zo zijn er de in het klooster de kinderkoorliederen, die omringd worden door gevoelens van romantiek, onschuld en een spannend randje. Iglesias weet vooral die heerlijk film noir sfeer uniek, met zijn sfeervolle saxofoon en gespannen snaar instrumenten, te verweven met de andere elementen. En daar zit een van de meest briljante ideeen ooit tussen regisseur en componist in. Mahler klinkt hier en daar ook nog door, waar deels inspiratie vandaan werd gehaald door de componist.

Om terug te komen op het religeuze gedeelte... Het kinderkoor wat zowel Ignacio en Enrique met elkaar verbind, maar ook het klooster, de priesters. Dit is echter niet de rode draad die Iglesias die gedurende de hele film af en toe gebruikt voor hun connectie, dit is iets ander koorgebruik. Een inventief gebruik ervan is op te merken wanneer Enrique voor het huis van Ignacio staat door de aanwijzing via de aansteker.

5 sterren

Gast
geplaatst: vandaag om 21:35 uur

geplaatst: vandaag om 21:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.